Gudrun Startet 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2018 Leser det nå lanseres agn til krabbefiske basert på rester fra matindustrien. Har vært div prøv og feil underveis. At den kjente kabbefiskeren sig Hansen får navnet sitt på produktet gjør det helt sikkert ikke mindre interessant. https://fiskeribladet.no/tekfisk/nyheter/?artikkel=59913 Link to post
Erik Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Jeg har (bla via en egen tråd på BP) etterlyst ett godt egnet krabbeteine agn som kan ligge fast i båten, slik at jeg på impuls (eller ihvertfall uten å ha planlagt agn helt fra fryseren hjemme før jeg dro) kan sette ut teiner før jeg siger inn til kveldens ankerplass. Jeg har da tenkt type hermetikk (feks kattemat på boks) eller pellets (feks hundemat), men det har ikke lyktes meg å finne noe som fungerer bra nok i praksis. Dersom dette nye er agn som kan lagres luktfritt ombord i romtemperatur og tas frem og benyttes på kort varsel (ikke må bløtyes ett døgn før bruk eller noe), så skal ihvertfall jeg prøve å få tak i . Spørsmålet er om de kommer til å selge det i små kvanta, eller som du må være proffesjonell for å få tak i pr pallevis i slengen... Men dette er uansett på forskningstadiet foreløpig, eller kan man få tak i det nå ? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Det er kommet I butikkene allerede. I passende store poser. Northwestern krabbeagn "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Da er det bestilt en pakke, så får vi se om det gjør susen. Så vidt jeg skjønner er det agn for 8 teiner i en pakke a 249,- altså koster det 31,- pr setting av en teine da, men den kan står og fiske i 48 timer hvis man ligger lenge på ett sted. Blir spennende å teste Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Når går dine teiner i vannet @Erik Spent på produkterfaring. ? Endelig ble det Bobåt Link to post
Erik Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Teinene går i vannet jevnlig, inkludert 2 ganger siste 4 dager, men da med gammel makrell og sei i, og med relatvivt magert resultat denne helga. Tenker dette skal testes relativt fort når det bare ankommer, kanskje allerede til helga, eller neste Torsdag, eller helga etter da, alt etter postgangen. Det er mange båt overnattinger i kalenderen fremover, så det byr seg fort en sjanse ja Er ganske spent selv Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Er det noe i krabbene hos dere nå? Endelig ble det Bobåt Link to post
Erik Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Det er litt variabelt, men stort sett greit nok. Ikke det samme som om høsten da, men nok til at det er trivelig å holde på med. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Her det nesten skål tomt hele året synes jeg. Tragisk. Men spenningen med teiner er likavel helt utrolig. Så må nok teste dette agnet jeg og. Dersom det funker for deg. ? Endelig ble det Bobåt Link to post
Erik Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 (redigert) Skal holde dere oppdatert hvis jeg husker det Redigert 2.Mai.2018 av Erik (see edit history) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Skal prøve å huske å mase. ??? Endelig ble det Bobåt Link to post
Erik Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Melding fra Postnrod, pakken med agnet ventes 8 Mai, så da blir det sannsynligvis test ca Skjærtorsdag / helga etter. Setter teiner med vanlig agn denne helga på samme sted som jeg skal teste for å ha en slags referanse/sammenlikning. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Var på Bestmarin på Hundvåg i går og de hadde dette agnet på disken, så det er å få tak i uten å bestille Noen hadde vist gjort en lokal test, der det var satt en lenke med annen hver ferskt agn og dette agnet, og den var ikke veldig vellykket såvidt jeg forstod. Bedre å bruke bare en type agn, uansett type. Jeg vil være fornøyd bare det fisker måtelig, for det er jo lett lagret og kan ligge klar i båten, trenger ikke planlegges. Ang planlagt test Torsdag, så utgår den. Det er meldt pøsregn hele dagen, og dessuten fikk vi i overkant med krabbe ved testsettingen forrige helg, satt på svaberget og mesket oss en hel dag, så vi er litt mettet . Usikker på om det kanskje blir til helga, må se. Etter det er det langhelg og seiling i fokus, så kan drøye litt før jeg får testet i verste fall.. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Der er nesten så jeg må bestille. Skjønner jo at du aldri får testet. får for mye krabbe på vanlig måte. ? men jeg må vente litt. Tror krabbene er skål tomme her nå. Så du får en sjanse til @Erik Endelig ble det Bobåt Link to post
Erik Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Ja, må se litt. Kan jo slumpe til å sette en teine eller to på langtur og, men da vet jeg ikke om teina er tom fordi det ikke er krabbe der på den ukjente plassen, eller om det er dårlig agn, derfor ønsket jeg å sette på kjent plass med referanse fangst første gang, og før jeg bestiller/kjøper mer . På den annen side, sette på ukjent plass på impuls er jo vitsen med dette, og er teina full, så vet jeg jo at det virker, så mulig det blir testmetoden da Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Båtsjauer Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Ikke rart hvis ikke det ble mye krabber hvis det ble agnet annehver med forskjellig agn. den stakkars krabba blir jo bare stående i midten og lure på hvor i helvete den skal gå.. ?. Kanskje en ide til hummerfiske de greiene der.. ? Link to post
Erik Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Da er det nye agnet testet litt i Pinsehelga. Satte teiner 2 ganger, begge natta over. Satte hver gang 2 teiner med nyagn, og en referanse teine med en fersk sei. Første setting gav 0 krabber på 2 teiner med ny agn, og 6 krabber på referanse teina. Andre setting (på samme agn som sist i alle 3 teiner), ga 4 krabber i 1 og 0 i den andre med ny agn, og 3 i referanse teina (som nå bare hadde litt sei igjen i posen). Så kort oppsummert : 2 x nyagn x 2 = 4 krabber 1 x sei x 2 = 9 krabber Altså nyagn gjennomsnitt 1 stk , Sei gjennomsnitt 4,5 stk MEN : Jeg registrerer at det er veldig mye igjen av nyagnet. Minst 2/3 deler var igjen etter 2 settinger. Det har altså ikke løst seg særlig opp. Jeg har heller ikke satt det helt slik det er foreskrevet, som er inntil 48 timer, der en del er hurtigopløselig, og en del tar lengre tid (man kan se på briketten at det er 2 ulike typer i briketten, og det er fortsatt hurtig type igjen på begge briketter etter 2 settinger). Jeg satte bare natta over, og brukte da samme agn dag 2, men etter å ha stått tørt på dagtid. Jeg brukte også agnbokser, ikke agnpose, usikker på om det kan ha noen betydning. Så jeg lurer på om ikke agnet har fått løse seg nok opp og spredt sine liflige dufter i tilstrekkelig grad , at det hadde fisket bedre dersom det var løst bedre opp ? Men det er nå slik vi driver krabbefangst, setter teiner ved opp-ankring om kvelden, og så ta de opp før/ved flytting neste dag. Vi ligger sjelden 48 timer på samme sted, så jeg må finne en måte å bruke disse agnene på daglig. Så til neste runde vurderer jeg å bruke agnpose og/eller å dele/knuse briketten oppi agnkoppen for å gi hurtigere oppløsning. Det at den faktisk gav 4 krabber på 1 teine på en natt betyr jo nødvendigvis at det ikke er helt bortkastet bare det får fungere på rette måten. Del gjerne dine erfaringer dersom du har forsøkt dette, og hvis du finner frem til optimal måte å bruke det på. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Det hørtes ikke steingalt ut. Men ser poenget ditt med litt mere timer i vannet. Endelig ble det Bobåt Link to post
Dorger Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Bruk agnpose, ikke agnboks, da løser det seg mye fortere opp. Link to post
Erik Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Nye testresultater med nyagnet : Forrige gang jeg testet, brukte jeg agnboks, med det resultat at det var nesten alt igjen av brikettene. Disse la jeg i en zipp pose, minst 2 uker siden. Denne helga tok jeg dette fram, og det var blitt som en deig (med myggel på) siden sist. Dette hadde jeg da på ny i agnboks (det var for mykt for agnpose), og fisket med i helga. 2 teiner. Satte Fredag og trakk Lørdag og Søndag. Lørdag fikk jeg 0 + 4 krabber Søndag fikk jeg 4 + 5 Krabber Og da er det fortsatt igjen en kladd med agn. I tillegg tok jeg en ny brikett og la i agnpose i en egen teine og satt Fredag. Denne gav 8 krabber Lørdag, men da var agnet vekk. Satte ikke denne teina på ny, da vi hadde nok krabbe allerede. Men alt i alt, friskmelder agnet som fullt brukbart, det må bare brukes rett. Jeg kommer til å kjøpe mer ! Det er renslig og luktfritt, enkelt, ligger klar i båten så man kan fiske krabbe på impuls, og i tillegg, det virker altså Må se om annen type agnpose kanskje får det til å vare 2 døgn slik det er spesifisert, men bare det fangster bra så er det jo egentlig OK uansett. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LuckyFalls Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Bjørn Løvjomås skrev On 2.5.2018 at 13.55: Her det nesten skål tomt hele året synes jeg. Tragisk. Men spenningen med teiner er likavel helt utrolig. Så må nok teste dette agnet jeg og. Dersom det funker for deg. ? Da må det være noe med plassen du setter teinene, litt lengre syd ser det slik ut: 17 stk. i én teine i Mai, og "First Price" Seifilet som agn. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Så gøy at agnet funker brukbart. Må nok kjøpe det. Og en pose skjønner jeg. @LuckyFalls hvor fisker du da. Jeg vet krabbene er bedre lenger syd. Å det ergrer meg litt. ??? Endelig ble det Bobåt Link to post
LuckyFalls Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Bjørn Løvjomås skrev for 17 timer siden: Så gøy at agnet funker brukbart. Må nok kjøpe det. Og en pose skjønner jeg. @LuckyFalls hvor fisker du da. Jeg vet krabbene er bedre lenger syd. Å det ergrer meg litt. ??? Disse ble tatt utenfor Brekkestø, litt vest for Lillesand. De var ikke veldig fulle enda, men krabbeklør er i alle fall godt. Link to post
elskerseiling Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Er det noe bra agn som ikke blir så mye søl? Hermetikk, boksmat, fryst, pellets eller noe. Har brukt litt overskudd fra den lokale fiskern som agn og krabber blir det. Men mye gris og dårlig lukt i båten blir det og. Har teiner av den solide faste typen med kraftig rør. Sitter relativt stor agnpose i midten på dem med store maskevidde. Bør jeg bruke andre typer agnboks eller pose i tillegg? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 Av og til tar ting litt tid. Men nå har jeg kjøpt et par poser av dette krabbeagnet. Blir litt spennende å prøve. Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn