Jump to content

Rens av Dieseltank i Bergens området

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har to ca. 100 liters dieseltanker på båten min. Den ene tanken er tatt ut av drift da koblingen for å bytte fra tank 1-2 sugde luft. Jeg har lyst til å benytte meg av tank 2 igjen men vet ikke hvor lenge den har stått ubrukt. Jeg har selv eid båten i 2 år.  Hva koster det å få hjelp til å rense tanken og er det lett å gjøre det selv? Jeg må også finne en måte å koble til tank 2 igjen slik at jeg kan velge 1 eller 2.

Om det er mannhull i tanken så er det jo rett og slett å åpne dette og vaske den ren med filler osv. Jeg har ikke mannhull på min og brukte da en liten drivstoffpumpe fra biltema til å pumpe drivstoffet ut av tanken, gjennom ett dieselfilter, og så tilbake på tanken. Lot pumpen gå noen kvelder og fikk ut litt rusk og rask på denne måten. Finnes nok langt mer proffe måter å gjøre det på, samt firma som gjør dette, men metoden jeg brukte er i alle fall en enkel og billig metode.

Jeg hadde et firma til å gjøre jobben. De pumpet ganske enkelt diesel over på kanner ved hjelp av en slange og en liten 12 V pumpe. I enden av slangen hadde de et rør som de stakk ned i tanken via hullet der tankmåleren står. Poenget med røret er å kunne suge fra alle kriker og kroker inni tanken. Lykke til! 

Hei

Alt er avhengig av om tilkomsten er god eller dårleg.

På min båt er dette ein enkel operasjon. Det er av med fem slangar, løysa to spennband, og ut med tanken.

Då helte er ut dei siste litrane med diesel, helte på rein diesel, rista tanken godt og helte ut. Dette gjorde eg fleire gangar, til dieselen såg rein ut.

Dieselen lot eg stå, i gjennomsiktige kanner, nokre dagar.

Deretter tappa eg mesteparten av dieselen tilbake på tanken.

Ask

Jeg har Mr funell filter jeg kan bruke også. Det fungerer utmerket. Har spart meg for mye grums på tanken med dette når jeg har tanket på enkelte steder rundt om. Spesielt om våren når kanskje det er lenge siden det har blitt fyllt på ny diesel på tankanlegget. Her om dagen brukte jeg filteret på 2-3 år gammel bensin. Var mye gugge som hadde samlet seg på kannen ja. 

https://www.maritim.no/bensintrakt-mr-funnel-cond-18-9-l-min-?gclid=Cj0KCQjw5qrXBRC3ARIsAJq3bwoxH5YGOnXayNCtzFTnYvkGeyUkflp6GMAXsdOk_y7wybzH-294ZyQaAocQEALw_wcB#.WurGvR88y2c

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...