Mizar
Da jeg dro min nyinnkjøte Herwa fra 1973 opp for første gang for tyve år siden, fosset det vann ut av dette hullet.
Han som solgte den, forklarte at den hadde "vannkjøl" som var full av vann når den lå stille, og så gradvis ble tømt når båten -som er halvplanende - gradvis kommer opp i plan. Da blir den gradvis lettere, tror jeg er tanken.
Jeg aner ikke om dette stemmer. Jeg la en "veke" inn i kjølens hulrom og fikk tørket ut vannet som lå der. Så satte jeg en bunnplugg av plast i hullet. Denne pluggen har en flens som jeg limte fast i det åpne hullet i kjølen, og så har den en egen propp med gjenger så man kan åpne og tømme kjølen for vann likevel. Slik har jeg bare latt dette være sånn siden, men jeg har jo av og til lurt på om jeg skulle hatt kjølen vannfylt når jeg synes båten blir litt ustabil sideveie.
Jeg har også hørt at noen bare lar det være slik med hull og "vannkjøl", og at dety "egentlig skal være sånn".
Kan hende jeg har gjort noe dumt med å sette plugg i hullet (?). Men den går lett opp i plan og nærmest "svever" over vannet hvis det er flatt vann...