fredrik_j Startet 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2018 Hei godtfolk - Har akkurat slipt ned noen hakk og riper som jeg har sparklet med en sparkel fra seasea. Riktig fargekode ifølge Yamarin. Men jeg har et rart problem: sparkelen er ganske mye mørkere/gråere enn omliggende gelcoat (båten er fra 2012). Jeg lot den som var blandet med herder stå i en liten beholder, og den "pluggen" som satt igjen der ser ut til å være omtrent riktig farge. Men på båten, så ser det ikke pent ut da de tre områdene jeg har utbedret ble en del mørkere. Selve overflaten ble fin, så sparkling/pussing/polering er ok. Men fargen er ikke det.. Fargekode oppgitt fra Yamarin: NP 10015 ( RAL 9016 ca.). Produktet jeg benyttet: https://www.seasea.no/gelcoatspackel-j8514-n1015 Er det noen plastguruer her som ser noe åpenbart jeg gjør feil? Legger ved et bilde. Fortvilet båtpusser... :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Fargen på båten har endret seg ørlite siden sa den var ny ? Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Ja - var foreberedt på at nyansen på det reparerte området skulle bli litt hvitere, men ikke mørkere slik det er her? En gelcoat blir vel litt gul med tiden, men ikke lysere? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Skal ikke si noe med sikkerhet, med grå farge inneholder alle farger i fargespekteret. Det kan jo føre til at fargen blekes og lysner over tid. Ren spekulasjon uten å ha googlet, det skal heg gjøre nå ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Alt blekner I solen, så jeg vil tro at dette jevner seg ut. Fargetonen ser ganske rett ut, den er bare ørlite mørkere. Så dette ordner seg nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tskjei Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Ikke hver batch av gelcoat/topcoat er lik. Sånn er det bare. Men det vil gå seg til etter hvert når solen får gjort sitt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.