Ask Startet 2.Mai.2018 Del på Facebook Startet 2.Mai.2018 Hei Trykkvasspumpa om bord slo seg på stadig vekk. Det er jo eit typisk teikn på at det er ein lekkasje i systemet. Etter kvart byrja pumpa å slå seg på med kortare og kortare intervall. Eg ser ingen lekkasjar, men eg har ikkje sett etter på vanskeleg tilgjengelege stadar. I dag rauk automatsikringen før pumpa rakk å pumpa seg ferdig, og det kjem ikkje mykje vatn. Sjølvsagt skjer slikt når eg står i dusjen... Eg reknar med at det er eitkvart feil med motoren. Er dette noko å feilsøka på, eller er det berre å skifta? Pumpa er 4-5 år gamal. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Kan være lekkasje i membranene inni pumpa også. Jeg har åpnet flere jabsco pumper hvor membranene har vært ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 (redigert) Vet ikke hva slags pumpe eller system du har. Men om du har samme pumpen som jeg har, og akkumulatoren er full av vann, så får jeg samme scenarioet. Bare at sikringen min går ikke. Men pumpen hakker og går hele tiden. Når jeg skrur på vannet, kommer vannstrålen hakkete. Kan også være at ventilene har tatt skade. De tåler vel ikke så mye. For så vidt kan det også være trykkbryteren som har tatt kvelden. Redigert 2.Mai.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 (redigert) Hei Takk for gode og raske svar. Bertramsen. Får ein kjøpt nye membranar? Hulda: Kva har du gjort for å løysa problemet? Pumpa er ein Jabsco PAR-MAX 3,0 Ask Redigert 2.Mai.2018 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Kan også være så enkelt som skitt som ligger mellom slik at membranene ikke tetter. Forholdsvis enkelt å demontere for å sjekke og gjøre rent. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Jeg tømmer akkumulatoren nå og da, usikker på om din pumpe behøver akkumulator. Lett match å plukke fra hverandre pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Du får reservedeler til Jabsco pumpene. Men demonter alt først og rengjør for skitt som Brigg sier. Og tapp samtidig akkumulator tank for vann hvis du har en. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Hei Eg skal freista å demontera pumpa. Det er ein slik raud trykkvasstank av metall om bord. Tanken er ca. 5 liter, om eg hugsar rett. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 (redigert) Ask skrev for 1 time siden: Bertramsen. Får ein kjøpt nye membranar? Jada, det får du. Men det er fryktelig mange forskjellige priser rundt om, det billigste stedet jeg fant var dette: https://www.marineersatzteile.com/en/jabsco/ Eller, du finner vel ikke løse membraner der, men hele membranholderen med nye membraner har de: https://www.marineersatzteile.com/en/jabsco/jabsco-18911-7030/ Redigert 2.Mai.2018 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Hei Her ser de kva som var inne i pumpa. Eg trur det er korallsand. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Akkurat det feilscenarioet hadde jeg ikke sett for meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Er det ikke gøy å ordne opp i sånne feil?! ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Hvordan i alle dager har det klart å komme seg inn der? Merkelig Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Hei Etter kva eg har lest ein kvan stad skal det å ha litt korallsand i vasstankane gjera at ein får friskare/ betre kvalitet på ferskvatnet. Me har aldri hatt problem med vasskvaliteten om bord. Eg trur tidlegare eigar har hatt litt korallsand på tankane. Då er det berre å montera pumpa, og sjå om den virkar. Eg kan ikkje sei at det er gøy å ordna opp i slike feil. Dersom pumpa virkar er det sjølvsagt tilfredsstillande å ha fiksa den sjølv. Det skadar jo heller ikkje på humøret å ha spart 1,5 båtlappar. Takk for gode tips til fiksing. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 (redigert) Koralsand er velg ren kalk, men om det har noe å si for vannkvaliteten i en vanntank hvor vannet hele tiden skiftes ut, tror jeg er som å pisse på havet. Du merker det ikke. Redigert 3.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Bertramsen skrev for 8 timer siden: Jada, det får du. Men det er fryktelig mange forskjellige priser rundt om, det billigste stedet jeg fant var dette: https://www.marineersatzteile.com/en/jabsco/ Eller, du finner vel ikke løse membraner der, men hele membranholderen med nye membraner har de: https://www.marineersatzteile.com/en/jabsco/jabsco-18911-7030/ Man kan også benytte Amazon UK til å kjøpe pumper. Samme pumpe under halv pris i forhold til norske nettsteder. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Ask Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Hei No har eg funne ut at det er noko feil med sikringen. Den sprett ut sjølv om pumpa ikkje er tilkopla. Eg får skifta den, og sjå om pumpa virkar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Eg kopla pumpa til sikring, utan at straumen går gjennom ein sikring. Pumpa pumpar som berre det, men den stoppar ikkje. Då blir det å montera ny pumpa. Kva gjer eg om ikkje den heller stoppar? Eg startar ein 8-10 dagars segltur på laurdag, og byrjar å bli lei pumpeproblematikken.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Det er trykkbryteren i pumpa som skal bryte strømmen ved et gitt vanntrykk. Du har pumpa montert slik at du pumper vann og bygger opp trykk når du tester? Fikk du alt riktig montert etter at du demonterte pumpa for rengjøring? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ask Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Hei Eg trur alt er rett montert ja. Eg tok berre av membranane, og ikkje noko meir. Kor trykkfølaren er må gudane veta. I dag har eg òg sjekka at det ikkje er vatn i trykktanken. Eg er òg rimeleg viss på at det ikkje er lekkasjar i slangar og koplingar. Pumpa koplar inn med korte intervall. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Ikke bare korallsand er et gammelt kjerringråd. Et annet er et par/tre salamandre. Du får montere en sil på pumpeinntaket slik at ikke salamandrene kommer i ventilene også. Ikke god å vite :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Er det sånn å forstå at du får pumpet opp trykk men at pumpa starter og stopper igjen med korte intervall? I så fall kan det hende at du fremdeles har intern lekkasje i pumpa. Kanskje mer koralsand som blitt sugd inn i pumpa? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ask Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Hei Pumpa startar mindre enn eit minutt etter at den har stoppar, men pumpa går lenge kvar gong. Trykket i springen er bra, og jamnt som berre det. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Om pumpa går lengre for hver gang kan dette skyldes at akkumulatortanken nå er tom for vann og at det derfor går lenger tid for å bygge opp trykk i systemet. Jeg holder fremdeles en knapp på teorien om intern lekkasje i pumpen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Joltus Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 (redigert) Trykkbryteren på disse står vel i underkant? Mener det var en slik pumpe vi satte inn som vindusspyler pumpe på ene kranen på jobb. Trykkswitchen var da i underkant av pumpa. (altså motsatt ende av slangekoblingene) Men dette var en stor pumpe så mulig den er litt annerledes. Redigert 10.Mai.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.