Jump to content

Valg av båtmerke på eldre daycruicer ca 15-17 fot (skibsplast, hansvik i kikkerten)

Kakemor

Recommended Posts

Har til nå hatt en with vital 15 fot, som har vist seg å være full av plastpest og med masse vann i skummet. Vil være lite økonomisk å fikse den, så er på jakt etter ny båt i ca samme stil og størrelse (daycruicer ca 15-17 fot). Motoren funker fortsatt ok så mulig å ta med den videre (25 hk Yamaha autolube, kort stamme). 

I kikkerten nå har jeg bla en Hansvik 16 fot fra ca 1985 jeg har forelska meg i. Har også blitt tipset om en Skibsplast 13 eller 14 fot fra ca 1976. Var å så på Hansviken og jeg synes den så rimelig strøken ut, med flott interiør og flott skrog så vidt jeg kunne se. Problemet nå er at alle sier Skibsplast er så mye bedre båter. Ikke sett på den enda, men på bilder har jeg liksom ikke helt fått samme elsk på den. Hvor viktig er merke? Har det ikke en del å si at Hansviken også er en god del nyere? Skal også brukes mest til bensineffektig "tøffing" rundt, så er det ikke da en fordel med en halvplanende (Hansvik) i forhold til helplanende (skibsplast)? På begge båtene følger det med motor, men på Hansviken må impeller byttes (men det er vel en smal sak). 

Eneste jeg kunne utsette på Hansviken når jeg så på den, var at rundt der man hadde dreneringshull-luka i gulvet så oppbyggingen av gulvet, som var treverk nederst og plast på toppen, og treverket virka noe mykt. Selve gulvet virka fint og hardt/stabilt når jeg hoppa rundt luka. Har det mye å si da? Hadde stått med litt vann i da, så var vått da, men så ingen tegn til no plastpest eller andre skader nedi der. 

Alle tanker tas i mot. Livredd for en så forferdelig båtopplevelse som med withen min. Har masse bilder om det er noen som får no ut av de :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...