Jump to content

Dinghy rings - noen som har testet?

Horst

Recommended Posts

• 1 år senere...

Har en seilbåt med et type akterdekk som krever en annen løsning. Sun Odyssey 39 - likt som i produktreklamen, bare +3fot. Tror det blir kjøp - det kan ikke bli mindre praktisk enn å slenge jolla opp på dekk iallefall. De kronene jeg bruker på dinghy-dingsen kan jeg kanskje spare inn i form av en litt billigere og tyngre / mer solid(?) jolle. 

Ser at Watski selger flex-versjonen til 3 båtlapper. 
Vurderer Melhus Motors jolle på 270 med Alu-dørk til 6 båtlapper. 45 kilo er betydelig, men så lenge jeg slipper å løfte den for hånd så lar det seg gjøre. https://www.melhusmotor.no/products/gummibat-med-alu-dork-270cm

Redigert av seil2014 (see edit history)
Guest Avmønstret#

Jeg fører gummijolla med hekken inn mot hekken, drar potongene inn på akterspeilet, tar baulina på jolla og drar den opp så den står rett til værs og fester (blir da bauen på jolla) i aktersstaget. Så slår jeg et tau rundt jolla fra hver side av pushpit bak og rundt jolla. Da blir den stående med potongene i akterspeilet og lener seg mot akterspeilet. Med tauene klare osv tar det kun noen minutt å vippe opp jolla og feste den. Og veldig kjapt å få ut igjen. 

Men har lurt på å feste et par flatstropper rundt bakre del av potongene som jeg kan feste jolla i når den står på akterspeilet så jeg slipper å ha tau rundt den. 

---------

Men tar sikten akter da... eller gi god le, alt etter hvordan en ser på det :-)

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Men tar sikten akter da... eller gi god le, alt etter hvordan en ser på det :-)

Jeg gjorde noe lignende tidligere, bare at jeg la jolla på tvers, tok tak i griperekka (bestående av tau) og vippet jolla opp sidelengs. Fungerte ypperlig og var lett å gjøre i en fart. Festet den ene griperekka i akterstaget slik at jolla lå stabilt. Egentlig veldig praktisk! Seilte slik et par år, slapp ulyder fra slepende jolle og motstand fra denne og det var veldig kjapt og greit å få jolla sjøsatt der det trengtes. Men så.. Fikk et tips jeg måtte tenke gjennom fra en langt mer erfaren seiler. Det kan være greit å ha akterspeilet/badeplattformen tilgjengelig i tilfelle man faller over bord! Så dermed sluttet jeg med dette. Kanskje det kan tas opp igjen hvis det er mulig å lage til en slags utløseranordning til jolla som man kan nå fra vannet. Et tau med ei løkke i eller noe lignende. For det var veldig praktisk, og som du sier; det gir god le.

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 1 time siden:

Jeg gjorde noe lignende tidligere, bare at jeg la jolla på tvers, tok tak i griperekka (bestående av tau) og vippet jolla opp sidelengs. Fungerte ypperlig og var lett å gjøre i en fart. Festet den ene griperekka i akterstaget slik at jolla lå stabilt. Egentlig veldig praktisk! Seilte slik et par år, slapp ulyder fra slepende jolle og motstand fra denne og det var veldig kjapt og greit å få jolla sjøsatt der det trengtes. Men så.. Fikk et tips jeg måtte tenke gjennom fra en langt mer erfaren seiler. Det kan være greit å ha akterspeilet/badeplattformen tilgjengelig i tilfelle man faller over bord! Så dermed sluttet jeg med dette. Kanskje det kan tas opp igjen hvis det er mulig å lage til en slags utløseranordning til jolla som man kan nå fra vannet. Et tau med ei løkke i eller noe lignende. For det var veldig praktisk, og som du sier; det gir god le.

Har fått akkurat de samme innspillene ifht sikkerhet :-) Ser for meg at jeg kan slippe ned badestigen før jeg tar opp jolla og så spenne den utenpå jolla vha en bagasjestrikk som jeg enkelt kan rive av om jeg ligger i sjøen.  Jolla vil fortsatt være i veien for å komme videre til cockpit på en elegant måte men jeg vil i praksis ha en grei mulighet til å ta meg opp på akterspeilet. Tror jeg skal teste det ut i sommer. 

Når det sagt, jeg skal jaggu ha flaks om jeg ramler uti akkurat når båten ligger stille, og om det skjer er det mest sannsynlig i båsen, som jeg har studert noen ganger ifht muligheter å komme på land, og også prøvd i praksis, men ikke med masse tøy på midtvinters selvsagt ;-) Eller det og en promille på toppen, panikkpusting av det kalde vannet osv, da tror jeg nok det går kjapt fra redning til "løft av lik" ;-)..... så ifht "ramle uti problematikk" underveis tror jeg ikke det utgjør den helt store forskjellen. Normalt vil båten gå fra meg da uansett. 

På den positive siden hindrer jolla på akterspeilet meg fra å gå bak og pisse når jeg seiler alene. Så jeg tipper det nesten går opp i opp ;-) 

---------

Jeg funderte også på å ha jolla på tvers, men ser for meg at den da stikker ut og vil kunne bli røska i av sjøen om været strammer seg til. Når jolla står med potongene "i skåla" på akterspeilet stikker ikke noe ut fra skrogprofilen. 

--------

Men samlet sett, dette kan en få til enkelt vha noen tau, men garantert ikke like elegant som med en løsning som lengre opp i tråden. Men kanskje noe mer fleksibelt tross alt. 

Sitat

Syntes det ser ut som den henger nedi vannet med akter. Dessuten må pontongene være spisse....det er ikke min Mercury. 

Fra produkt-FAQ:  "I de fall gummijollen har platta pontonändar behöv er dock jollen kopletteras med pontoon LINK som limmas på gummijollen." 

Den finnes flere versjoner, og i den fastmonterte versjonen under badeplattformen så ser det ut som det blir litt lavt ja. 

Med Flex-versjonen blir det temmelig likt som dere beskriver, bare med et ekstra buffer mellom båt og jolle. Hadde vært kjekt å kunne stue det bort hvis det ikke er i bruk.. Tar jo litt plass. Spøker for at det havner i kategorien "nice to have".

5240.jpg

Redigert av seil2014 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...