Fred89 Startet 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2018 Hei, Jeg kjøpte meg en Askeladden 525Excel i fjor sommer, og nå skal jeg sjøsette den til helga, jeg har planlagt å rubbe den med maskin og polere den samt bunnsmøre før jeg sjøsetter. Jeg har aldri polert båt før og vet heller ikke hvilke stoffer som egner seg best til dette, jeg har egentlig tenkt å kjøpe biltema sine produkt siden jeg er begynner å tenker at det kan være greit å starte med? siden helga er rett rundt hjørnet så blir det ikke tid til og bestille inn noe meguiars fancy stoff med krystaller etc, jeg vil prøve meg litt frem her og tenker budsjett. Jeg har tilgang på maskin og puter, hvilke puter bør jeg bruke og hvilket omdreiningstall er det greit å holde seg innafor? båten er ikke matt, men har godt av litt rubbing og polering. Ellers når det kommer til bunnstoff, er det kun å smøre på et par lag over det gamle stoffet? det er ikke flasset noen store flak av det, og det er hvitt bunnstoff som er på båten fra før, trenger jeg en annen farge eller noe som bitter det gamle mot det nye etc? :) Her er det jeg tenker å handle inn: Cleaner: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Batcleaner-2000022776/ Rubbing: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Marine-rubbing-2000041028/ voks: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Batvoks-kremaktig-2000022780/ bunnstoff: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Bunnstoff-kobberoksidbasert-2000035635/ er det noe mer jeg trenger? på forhånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Dersom båten ikke er matt er det bare å bruke cleaner wax, da slipper du flere enn et steg. Legg 8 ertestore dråper på en polishing pute, før på med maskin. La tørke og tørk av med klut/mikrofiber håndkle. Bunnstoff høres helt riktig ut :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Fred89 Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Okei takk for svar, er det bare å smøre bunnstoffet rett på det gamle da? Holder det med to lag? ? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Hvis det er bunnstoff på fra før, holder det med et strøk utenpå. Få vekk gammelt løst bunnstoff, sørg for at det er noenlunde rent, masker vannlinjen, smør på. Min erfaring er at det gror mer på hvit bunnstoff, men det er over 20 år siden jeg hadde det. Usikker på om det gjelder lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Min erfaring er ikke at det gror mer på hvitt bunnstoff, men at det som uansett kommer på synes bedre. Har brukt hvitt bunstoff i 20 år, Hempel, og det fungerer bra etter mitt syn. Høytrykkspyl godt under og legg på et (1) lag selvpolernede bunnstoff, ikke mer, bortsett fra i vannlinjen hvor man gjerne kan legge på ekstra. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fred89 Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 okei, takker for gode forslag her :) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 (redigert) liten update her, har nå vasket båten utpå og oppå i dag, og den var mer matt i det blå feltet en jeg husket, den er vel det man kan kalle matt ja :) bør jeg da kjøre rubbestoff også voks etterpå, begge deler med maskin ? En annen ting, jeg skal ha service på påhengern også, jeg har bestilt servicekit, men fikk ikke med o-ringene til skruene på girhuset, er det slik at desse MÅ skiftes dersom man åpner skruene, eller går det fint å bruke dem om igjen? selvsagt så lenge de ikke blir ødelagt eller girolja er grå osv.. Redigert 4.Mai.2018 av Fred89 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Søk litt her på hvordan man polerer båt - mange bra tråder på det :) Rubbing gjør du best med maskin. Voks legges for hånd, og veldig tynt før du tørker av igjen. O-ringer under vann bør du bytte - kjipt å ødelegge et girhus på en så enkel ting. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
andk Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Det er forskjell mellom maskin voks og håndvoks btw;) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 (redigert) andk skrev for 4 timer siden: Det er forskjell mellom maskin voks og håndvoks btw;) Ja - men all voks som kan brukes med maskin kan legges for hånd, mens du må ikke finne på å legge håndvoks (paste) med roterende maskin. Redigert 6.Mai.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Fred89 Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Da er båten på vannet nypolert og stoffet samt skiftet olje på girhus, fikk feil oljefilter på motor og plugger så det tar jeg i sommer en gang når jeg får nytt tilsendt. Har også løftet av påhengern idag da jeg bytta tilt røret med "horna" som holder sylinderen til styringa, en produktiv helg kan man si. takker for god hjelp fra dere her. Legger med noen bilder som viser tydlig forskjellen før og etter polering. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Ble bra dette :) Her måtte du nok til med rubbing antar jeg? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Fred89 Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 ja det ble rubbing med grov pute først også finere pute etterpå. samt to forskjellige stoffer fra Rupes. jeg kan tenke meg at forrige eier ikke har brydd seg om å rubbe/polere den tidligere da det hvite feltet over fenderlist var helt matt. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Aha - du gikk for ordentlige merkevarer ja :) Jeg var litt imponert over biltemaproduktene her nå jeg :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Fred89 Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Hehe, jeg jobber på et bilverksted så vår klargjører matet meg med poleringstoff og maskin før jeg rakk å handle inn Biltema stoff. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 (redigert) ? Rupes er go knall. Gjør jobben den. -riktignok med hjelp av 3M fastcut det er godt mulig forrige eier av båten din har vært for flink med fenderstrømper... eller at båten har lagt inntil fendere hele tiden. -fenderstrømper har en lei tendens til å fungere som sandpapir ? var det like ille på motsatt side? meget godt resultat Redigert 6.Mai.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 den var like matt over fenderlist på begge sider men det blå feltet var bare så falmet på babord side, det er en godtt voksen mann som eide båten tidligere som primært brukte den som bruksbåt for fiske ? derfor jeg antar at han ikke har brydd seg så mye om hvor blank den var, men han har vært flink med servicer på motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.