petterb Startet 3.Mai.2018 Del på Facebook Startet 3.Mai.2018 Ønsker og montere batterimonitor, og lurer da på størrelse på shunt. Hva skal den beregnes ut fra? Størrelse på batteripakke eller forventet max forbruk? Ser også at polene på slik shunt er ganske små. Blir ikke det en flaskehals ved høyt forbruk? (Ved start og bruk av truster). Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "ampermeter". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 (redigert) Størrelsen på shunten bestemmes av hvor mye strøm det max skal gå gjennom den. Polene på shunten til mitt Victron battmeter er grove nok for trusterbruk. Redigert 3.Mai.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gtir_man Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Jeg bruker kun batterimonitor til forbruksbanken og da holder det med 100A. Trustere/vinsj går på startbank og jeg har ikke behov for overvåking av forbruk/lading av den. er jo alltids full. Har du trustere/vinsj på forbruksbank må du nok opp i 500A. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Gtir_man skrev 56 minutter siden: Jeg bruker kun batterimonitor til forbruksbanken og da holder det med 100A. Trustere/vinsj går på startbank og jeg har ikke behov for overvåking av forbruk/lading av den. er jo alltids full. Har du trustere/vinsj på forbruksbank må du nok opp i 500A. Et moment er dynamo. Leverer den mer en 100A så holder det ikke med shunt på 100A. Sånn generelt sett så synes jeg at 100A er litt lite. Man vet aldri om man plutselig får inn noe utstyr som gjør at det totale forbruk/tilførsel blir mere en 100A. Litt kjipt å montere nå og om et par år setter inn en dynamo på 120A. Da er shunten allerede for liten. Men det kommer selvsagt an på båten din. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Både Nasa og Victron leverer med 500A som standard. Mindre enn det må være ifb. noe eBay greier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Det handlet vel også om følsomheten til shunten? Når en båtelektriker monterte shunt hos meg endte det på en 200a shunt, selvom det starter et beist av en motor fra samme banken. Shunten min takler strømmen, men klarer ikke måle mer enn -200. Det ble vurdert at det var bedre å misse litt på startmålingen, enn å ha en større og mer upresis shunt på alt forbruk (den ene motoren min starter fra forbruksbanken). Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Lars H. skrev for 1 time siden: Både Nasa og Victron leverer med 500A som standard. Mindre enn det må være ifb. noe eBay greier. Fikk i fjor en NASA med 100A shunt. Var heldig og fikk sendt den tilbake og byttet i Victron. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Lars H. skrev On 4.5.2018 at 15.39: Både Nasa og Victron leverer med 500A som standard. Mindre enn det må være ifb. noe eBay greier. NASA bm1 =100a Nasa bm2= 200a om NASA har 500 vet jeg ikke men di over er slik. victron vet jeg har høyere. Men som han andre her sier, høyere A måling jo mindre følsom. En vil jo ha målt alt forbruk.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Gtir_man skrev 33 minutter siden: Men som han andre her sier, høyere A måling jo mindre følsom. En vil jo ha målt alt forbruk.. Det er et moment, men på disse ampere nivåer vi snakker om er det som å pisse på havet - Du merker det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Hei, Vær litt obeservant, selv har jeg 4 KW thruster foran, 6 KW thruster bak og 1 KW ankerwinch, på forbruksbank. Da må man ha 1000 A Shunt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Og Victron kan levere slik shunt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.