Lars Hansen Startet 5.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2018 Hei Som overskriften sier, er det noen fordeler med egen AIS-mottager kontra VHF med AIS-mottager? GARMIN AIS 300 https://www.seasea.se/garmin-ais-300 VHF LOWRANCE LINK-8 AIS https://www.seasea.se/vhf-lowrance-link-8-ais Målet er å få informasjonen på min GARMIN echoMAP™ CHIRP 52cv https://www.seasea.se/garmin-echomap-52-chirp-cv Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Har ikke lyst til å betale det en transceiver koster, om ikke dette finnes rimelig på nettet da...? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Redundans og integrering mot plotter er fordel med separat AIS Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Redundans føler jeg ikke har så mye å si her, fordelen med ny VHF teller mer, har ikke DSC på dagens VHF, og det er jo også kjekt å ha. Har også en bærbar VHF som backup... Hvorfor mener du en separat AIS gir bedre integrering mot plotteren? Vil jeg få opp mer informasjon? Både plotter og VHF støtter nmea 2000... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Jeg har selv en lowrance link-8. Den fungerer fint. Alle oplysninger er med og den integrerer perfekt mod plotter. Ingen særlig fordel med seperat ais. Med mindre den har sin egen antenne, da modtagelsen da bliver bedre (siger nogen). Men i praksis har det ingen brydning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Høres bra ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Jeg hadde en Standard Horizon med Ais mottaker i gamle Nord westen jeg hadde. Det funket veldig greit for meg. Jeg kjørte det inn på Pc med opencpn. Fikk med meg alt av skip og ais sendere. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Code0 Svart 30.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 Har det skjedd noe på dette utstyret siden 2018? Jeg tenker å få inn AIS I seilbåten i høst / vinter. Eksisterende VHF er gammel, uten dsc og GPS, så da tenker jeg det er greit å ytte VHF til en ny med integrert AIS. Jeg har B&G Vulcan plotter.., ønsker å få opp AIS på den. Noen som har fått dette til å fungere..? Andre tips..? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 Jeg har AiS mottager i VHF. Fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 Trodde alle seilbåter hadde AiS transiver. Ser sånn ut når jeg er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2021 Swingswong skrev 30 minutter siden: Trodde alle seilbåter hadde AiS transiver. …eldre båter må nok etter-installere. Så jeg vurderer enten separat AIS og beholde gammel VHF, eller oppgradere VHF med integrert ais sender og mottaker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.