Jump to content

Noen fordeler med egen AIS-mottager kontra VHF med AIS-mottager?

Lars Hansen

Recommended Posts

Redundans føler jeg ikke har så mye å si her, fordelen med ny VHF teller mer, har ikke DSC på dagens VHF, og det er jo også kjekt å ha. Har også en bærbar VHF som backup...

Hvorfor mener du en separat AIS gir bedre integrering mot plotteren? Vil jeg få opp mer informasjon? 

Både plotter og VHF støtter nmea 2000...

Jeg har selv en lowrance link-8. Den fungerer fint. Alle oplysninger er med og den integrerer perfekt mod plotter. Ingen særlig fordel med seperat ais. Med mindre den har sin egen antenne, da modtagelsen da bliver bedre (siger nogen). Men i praksis har det ingen brydning. 

Jeg hadde en Standard Horizon med Ais mottaker i gamle Nord westen jeg hadde. Det funket veldig greit for meg. Jeg kjørte det inn på Pc med opencpn. Fikk med meg alt av skip og ais sendere.  

Endelig ble det Bobåt

• 3 år senere...

Har det skjedd noe på dette utstyret siden 2018? Jeg tenker å få inn AIS I seilbåten i høst / vinter. Eksisterende VHF er gammel, uten dsc og GPS, så da tenker jeg det er greit å ytte VHF til en ny med integrert AIS. Jeg har B&G Vulcan plotter.., ønsker å få opp AIS på den. Noen som har fått dette til å fungere..? Andre tips..? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...