Jump to content

Lufteskrue og bolt for sinkanode på Peugeot XD2P 4.94-motor?

Kjeles

Recommended Posts

• 2 år senere...

Siden ingen har svart, kan jeg gjøre det selv i tilfelle andre kommer borti tilsvarende problemstilling.

Et bilde fra motorrommet i en Peugeot 504 (80-tallsbil, se nedenfor), viser at det jeg har kalt 'lufteskrue' er en nippel for slange til kjølevannstanken. Hullet som jeg gjettet kunne være plass for sinkanode, er hull for temperaturmåler.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet var at det oppsto bobler (skum) i varmeveksleren da jeg startet motoren -- og vannstanden sank gradvis -- etter at jeg hadde skiftet kjølevann. Jeg var redd for at det kunne være brudd i toppakningen. Test for karbondioksid i kjølevannet var imidlertid negativ. Det viste seg altså å være luft som var fanget i termostathuset.

For å slippe ut luft, monterte jeg en lufteventil på nippelen for kjølevannstank (siste bilde).

Peugeot 504 Lufting.jpg

Lufteskrue.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...