Kjeles Startet 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2018 Det sitter en skrue og en bolt på termostathuset på min Peugeot diesel XD2P 4.94 (se bilde). Er dette henholdsvis en lufteskrue og en bolt for sinkanode? Det ser ut som om den antatte lufteskruen er uoriginal og er klint til med noe tetningsmateriale. I såfall bør den vel byttes? Noen som har gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Siden ingen har svart, kan jeg gjøre det selv i tilfelle andre kommer borti tilsvarende problemstilling. Et bilde fra motorrommet i en Peugeot 504 (80-tallsbil, se nedenfor), viser at det jeg har kalt 'lufteskrue' er en nippel for slange til kjølevannstanken. Hullet som jeg gjettet kunne være plass for sinkanode, er hull for temperaturmåler. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet var at det oppsto bobler (skum) i varmeveksleren da jeg startet motoren -- og vannstanden sank gradvis -- etter at jeg hadde skiftet kjølevann. Jeg var redd for at det kunne være brudd i toppakningen. Test for karbondioksid i kjølevannet var imidlertid negativ. Det viste seg altså å være luft som var fanget i termostathuset. For å slippe ut luft, monterte jeg en lufteventil på nippelen for kjølevannstank (siste bilde). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Flott du fant ut av det. Lufting er aldri dumt. Og anoder har null effekt på ferskvannsiden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.