Steeltrojan
Hei.
Jeg har nylig kjøpt en seilbåt fra 1983 på 25 fot.
Såvidt jeg vet så er dette en fregatt med dobbelt kjøl som skal være beregnet for blant annet den engelske kanalen. Dette gir da båten mulighet å benytte lange grunne leirebanker og kan stå oppreist når det er lavvann.
Det er nok ikke produsert mange av disse og jeg sliter med å finne noe om produsenten og heller ikke noe nyttig om seilegenskapene.
Her er lenken til finn https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118727218&fks=118727218
Jeg setter stor pris på om noen kan være behjelpelig med info og tips. Denne er i glassfiber og skal ikke ha noen plastpest fra tidligere men har stått i vannet sist vinter så det er umilig å være helt sikker innen det blir en tur på land.
Man kan se på meg som amatør da dette er den første seilbåten jeg har kjøpt.
Noen spørsmål er først om fremst for og nakkdeler med dobbel kjøl om man skulle oppleve litt sjøgang. Vil denne båten for eksempel tåle å seiles til England eller nedover Europa fra via Danmark fra Skjærhalden etter litt oppussing ?
Jeg syns det gikk tregt å seile helt fra Kongen marina i Oslo til Rygge der den står nå med den 6 hester utenbordsmotoren jeg fikk med. Motoren går bra og er langstammet men det hadde kanskje gjort en del forskjell å oppgradere til 10 hester ? Den skal gjøre ca 6 knop med motor slik som det er satt opp nå og dette stemmer nok men har man vind og strøm å kjempe mot så er det til tider utfordrende å opprettholde noe særlig fremdrift. Opplevde litt sjø nord for Moss og da var propellen godt ut av vannet ved flere tilfeller slik at roret ikke responderte tilfredsstillende men dette blir kanskje noe helt annet når man heiser seil ?
Legger til noen bilder og en illustrasjons bild på kjøla.
Setter pris på svar og tips.
Mvh Richard.