Jump to content

Hvor lenge skal man godta forsøpling av skjærgården? (Båt sunket i middagsbukta)

KongKing

Recommended Posts

Det ligger en båt under vann ved den ene brygga i Middagsbukta. Fra Budstikka:

73381D88-AC37-4DB8-814C-7B88F8D4A971.jpeg.69b5989e298e304ebd215c71337748f6.jpegDen har ligget under vann siden i høst og har av kommunen fått frist til 17. Mai om å fjerne den. Den burde jo vært borte for lengst? Det er vel stadig vekk vrak som enten flyter eller har havarert som ingen gjør noe med. Jeg er redd båten i Middagsbukta heller ikke er borte etter 17. Mai, men det er lov å håpe...

Jeg synes det det rart ikke kommunen er mer på ballen og fjerner en sunket båt midt i Oslofjordens mest brukte sted for lenge siden. Det er forsøpling der kommunen burde tatt affære. Så får heller eieren betale kommunen for bergingen for å få båten tilbake. Vi kan ikke ha det slik at kommunen ikke rydder opp i slikt, selv om det gjør at det er noe utgifter for kommunen.

Men det er vel kanskje noe juss som setter en stopper for at vanlig fornuft kan brukes i slike tilfeller?

1E2492AE-4F62-4910-9C9C-057F2276E2FD.jpeg.9bbcb6c13d8a5b9dfb2b9a74f9097c01.jpeg

Redigert av KongKing (see edit history)

Utgangspunktet helt enig. Det må ryddes opp. Problemet er at kommunen har  begrensede midler til å rydde opp. Så da må man kutte på skole- helse eller andre budsjetter for å øke  havnesjefen sitt. noe som ikke er helt greit.

Og det hjelper ofte ikke å sende regninga av berging til eier. Enten fordi alt som kan identifisere eieren er borte og man klarer ikke å finne eieren. Eller at eieren har lite eller ingen midler. Ofte har de inkassosaker herfra til evigheten allerede så kommunen må bare stille seg i kø blant resten av kreditorene. Obligatorisk båtregister kan hjelpe å spore noen båter iallefall.

Jeg mener at det er en oppgave for kommunen med vrak liggende i skjærgården å forurense. Så stort innhugg i kommunebudsjettet kan det da ikke koste. 

I dette tilfellet er eier kjent for kommunen siden de opplyser i saken (er pluss-sak så derfor ikke noe lenke til den):

«Båten er en gammel stålbåt fra 1880-årene, som eieren skal heve og frakte til Sverige, for installasjon av dampmaskin og tilbakeføring til mest mulig original stand, opplyser Solbakken i Asker kommune.»

Jeg tror det ikke før jeg ser det...

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...