Jump to content

Dieselvarmer i dårlig humør!


klikk

Recommended Posts

Har en Ardic 04D Diesel Varmer som ikke er helt stabil.  :flag:  Fant manual her,, http://www.termomarin.no/

 

Når jeg skrur den på, så starter vifte, gløding og pumpe, i riktig rekkefølge. Men som regel starter ikke selve forbrenningen. Den spytter bare ut uforbrent hvit dieseldamp. Etter 1 minutt eller 2 så skrur den av gløding og pumpe og lar vifte gå en stund til før hele greia slår seg av.  :flag:

 

En sjelden gang i blandt så starter forbrenningen, spyr ut flammer, stabiliserer seg, og varmer godt 1-2 minutter før gløding og vifte skrur seg av.  :flag:

 

Har sjekket dette:

Pumpe virker. Har blåst rent det jeg kommer til slanger og en dyse, og ettersom den gir fra seg "mengder" med diseldamp så er det kanskje ikke her problemet ligger?  :flag:

 

Har også skrudd ut gløder og sjekket at denne blir rød-glødende. Den ytterste viklingen av glødetråden blir aldri rødglødende, kan det ha noe å si?  :flag:

 

Jeg har ikke demontert selve forbrenningskammeret og viften enda. Kan det være at det er stappfult med sot eller noe slikt som lager problemer her? Har litt problemer med å løsne det tynne brennstoffrøret som går fra magnetventilen(det er vel det det er..?) til forbrenningskammeret. Her er det en umdraco-skrue som skal løsnes og en sperre som skyves til siden, er det deretter bare å rive røret med evt pakning opp av holderen...? :diving

 

Har montert varmeren på garasjebenken og forer den med lampeolje/fritidsparafin for anledningen. Bare si fra hvis jeg skal ta noen detalj-bilder og poste, eller hvis flere detaljer trengs!!!  :flag:

 

På forhånd takk!   :flag:

Link to post

Et forslag:

Kan det hende at du har en liten luftlekkasje i sugeslangen fra dieseltanken? Da kan det være at den ikke får tilstrekkelige med brensel eller at det danner seg en luftlomme foran pumpa.

 

Kan jo også tenkes at pumpa di begynner å bli slitt, kombinert med at det kanskje er forholdsvis stor sugehøyde fra dieseltanken? Hadde et slikt problem med en Eberspächer en gang. Tok da pumpa ut av uniten og satte den nede ved tanken. Dermed fikk pumpa liten sugehøyde og måtte trykke dieselen opp til brenneren. Fungerte utmerket så lenge jeg hadde den båten. Mange pumper er bedre egnet for å trykke enn for å suge.

Lykke til!

Link to post

Har hatt tilsvarende  problemer med en Wallas. Dette var riktignok en parafinvarmer, men prinsippene er vel like.

 

Feilen viste seg å være litt dårlig kontakt i strømtilførselen slik at spenningen fremme ved selve varmeren ble for lav.  Da ble ikke glødingen god nok. Skiftet kabelskoene som var koblet på batteriet og siden har den virket perfekt.

 

Du skriver at du har testet glødingen. Men er det med den orginale strømtilførselen og med samme belastning? Hvis ikke, kan det være verd å sjekke.

 

knut

Link to post
  • 2 uker senere...

Har hatt tilsvarende  problemer med en Wallas. Dette var riktignok en parafinvarmer, men prinsippene er vel like.

 

Feilen viste seg å være litt dårlig kontakt i strømtilførselen slik at spenningen fremme ved selve varmeren ble for lav.  Da ble ikke glødingen god nok. Skiftet kabelskoene som var koblet på batteriet og siden har den virket perfekt.

 

Du skriver at du har testet glødingen. Men er det med den orginale strømtilførselen og med samme belastning? Hvis ikke, kan det være verd å sjekke.

 

knut

Har testet varmeren på land med fullt oppladet bilbatteri. Så, etter å ha demontert hele varmeren, renset, gått over og blåst rent alle rør, slanger, pakninger, dyser, så fungerer den fremdeles ikke. Har også sjekket alle ledninger og klemt til kabelsko.  :nonod:

 

Som et siste forsøk prøvde jeg å starte bilen som batteriet står i.. og da virker den!!  :nonod:  Det ser ut til at gløderen ikke gløder på langt nær så mye når motoren ikke går!

 

Kanskje på tyde å kjøpe ny plugg...??  :confused:

Link to post

...... Som et siste forsøk prøvde jeg å starte bilen som batteriet står i.. og da virker den!!  :nonod:  Det ser ut til at gløderen ikke gløder på langt nær så mye når motoren ikke går!

 

Kanskje på tyde å kjøpe ny plugg...??  :confused:

Jeg tror du gjør lurt i å forfølge den tråden du fikk tak i her.

 

Et lite tankeeksperiment: Hvis ditt "fulladede batteri" holder 12V på klemmene, mens ladespenningen stiger til 14.4 V nå motoren går   -   da betyr det at glødeeffekten stiger med ca 45% når motoren startes.

 

Den forskjellen kan gjøre et svært utslag!

 

Hvis du har mulighet for å måle med et voltmeter så nær tilkoblingen til glødespiralen som mulig, så får du fort en peiling på hvor høy spenning  -  og dermed hvor effektiv gløding  -  du har.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har testet varmeren på land med fullt oppladet bilbatteri. Så, etter å ha demontert hele varmeren, renset, gått over og blåst rent alle rør, slanger, pakninger, dyser, så fungerer den fremdeles ikke. Har også sjekket alle ledninger og klemt til kabelsko.  :smash:

 

Som et siste forsøk prøvde jeg å starte bilen som batteriet står i.. og da virker den!!  :blush:  Det ser ut til at gløderen ikke gløder på langt nær så mye når motoren ikke går!

 

Kanskje på tyde å kjøpe ny plugg...??  :smiley:

Hadde samme problem i forrige uke, men det skyltes at jeg hadde glemt kjøleskapet på i 4 dager.  Målte spenningen i batteriene til 12v.  Satte på landstrømmen, og da virket alt som det skulle.

Link to post

Jeg tror du gjør lurt i å forfølge den tråden du fikk tak i her.

 

Et lite tankeeksperiment: Hvis ditt "fulladede batteri" holder 12V på klemmene, mens ladespenningen stiger til 14.4 V nå motoren går   -   da betyr det at glødeeffekten stiger med ca 45% når motoren startes.

 

Den forskjellen kan gjøre et svært utslag!

 

Hvis du har mulighet for å måle med et voltmeter så nær tilkoblingen til glødespiralen som mulig, så får du fort en peiling på hvor høy spenning  -  og dermed hvor effektiv gløding  -  du har.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Det skal jeg sjekke! Har sett at den trekker ganske mye strøm når den gløder. Kanske ledningene er underdimensjonerte så spenningsfallet blir for stort. Eller at det rett og slett er "jordfeil" i gløderen som gjør at den drar for mye strøm. Får se om det er mye spenningsfall fra batteri til gløder :smiley:

Takk for tips!

Link to post

Jeg tror og du gjør lurt i å sjekke spenningen på varmeren, både med motor av og motor på. Jeg hadde et lignende problem med Eberspächer'n min sent i fjor høst. Var jo fersk båteier og da eksisterer ikke begrepet sesong. Da er det bare snakk om nok vann/ikke nok vann. Også kulde da... Måtte etter hvert fyre igang Eber'n og den startet, gikk et par minutter, for så å dø hen. Det samme gjentok seg flere ganger helt til at jeg kom på å starte motoren. Da gikk alt så meget bedre. Så et av aktivitetene på tiltakslista mi er å legge mye grøvre tverrsnitt fram til varmeren for å ha mest mulig å gå på.

Link to post

Hadde samme problem med min Eberspächer'n. Alt så ut til å virke nokk spenning, diesel , rengjort innvendig og glødepluggen ble rødglødende men nei. Til slutt så jeg bare meg nødt til å invistere i ny glødeplugg og vips der var den. Den var sansynlig ikke varm nokk. glødepluggen koster jo en del hundre lapper. Det er kaskje noen som har samme varmer i nerheten slik at du kan låne deres plugg for å prøve før du kjøper ny?

Link to post

Basert på mange års erfaring tillater jeg meg å påstå at 90% av alle plutselige feil med elektriske anlegg ombord i båter kan føres tilbake til følgende feilkilde:  

 

"Kontaktvansker og løsaktige forbindelser"   :smiley:

 

- - - -

 

Forøvrig så er underdimensjonering av kabler stadig tilbakevendende. Mange tenker automatisk "husstrøm" og glemmer Ohms lov.

 

Bare som en liten påminnelse: hvis du har 12 voltanlegg ombord i båten så blir STRØMSTYRKEN for en gitt effekt omtrent 20 ganger så stor som den vil være hjemme i huset med samme effekt.

 

Og det er strømstyrken som bestermmer kabeltverrsnittet   -   akkurat det er der alt for mange "lampettledningselektrikere" som glemmer  :blush:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei.

 

Og for å minne på det, på medlemsidene er det en kalkulator for å bestemme ledningstverrsnittet,

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22299

(her trenger du ikke å kunne ohm's lov.)

Og det er flere andre fine kalkulatorer der også!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

:wink:

Har antakelig bekreftet feilen,,, for lav spenning på gløder pga for tynne ledninger! Trodde jeg brukte ledning med nok tverrsnitt både i båten og på testbenken, men det viser deg at jeg taper over 1v frem til varmer.  :wink:  Virker som om ledningene som er brukt inne i varmeren også er for tynne. Fra inntaket på varmeren til gløderen taper jeg enda nesten 0,5v, og jeg kan kjenne at ett par av disse ledningene blir lunkne.

 

Byttet til en tykkere ledning fra batteri til varmer og kom opp i 10,8v på gløderen, og da fyrer det som bare det! Skal montere enda tykkere ledninger i båten, for sikkerhets skyld!

 

Men... det ser ut til å funke ihvertfall! MANGE TAKK for alle rådene dere kom med!!  :wink:

Link to post

Hei igjen Klikk,

 

Ja, det er det samme omatt og omatt og omattatt ......

 

På lavspente anlegg som 12V, så er spenningsfallet virkelig noe man må ta med i beregningen. Hvis du leker deg litt med den utmerkede kalkulatoren som er lagt inn på medlemssidene, prøver med litt forskjellige strømforbruk  -  med tanke på hvilke effekter de tilsvarer  -  så får du nok et lettere sjokk   :wink:

 

Når man i tillegg tenker på at 10% tapt spenning gir ca 20% tapt effekt, da ser du fort hvorfor glødingen din ikke gav nok varme.

 

Derfor kan du nok gjøre ganske lurt i å skifte ut kablene frem til varmeren med noe saftigere. For som jeg også nevnte i et tidligere innlegg, så trenger du ca 20 ganger så meget strøm i et 12 V anlegg som i et vanlig 240 V husanlegg for å ta ut samme effekten i watt.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ledningstversnitt er et mørkt og uutforsket land også for båtbyggere. Det har jeg fått erfare med ny båt ifjor. Vi hadde et spenningsfall som var altfor stort frem til et sigarett tenner uttak. La opp et til med langt grøvre tversnitt og fikk den spenningen vi trengte.

Da jeg tok dette opp med ansvarlige for vår båtmodell på verftet fikk jeg følgende svar: Mi har allti brukt desse ledningane å mi har ldri fått no klage. Samtidig så jeg inn i norges blåeste øyne.

Det er to hensyn som tas når man bygger båt, kostnader og bekvemmelighet.

Link to post

Hei.

 

Det er ikke bare i tynne ledninger det kan bli spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap.

 

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)

 

Overgangene kan da være slik:

 

batteriterminal(+) - kabelsko

kabelsko - ledning

 

ledning - kabelsko (flatstift)

kabelsko(flatstift) - sikringsholder

sikringsholder sikring

sikring -sikringsholder

sikringsholder - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

 

intern forbindelse til glødetråd

intern forbindelse fra glødetråd

 

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko

kabelsko batteriterminal(-)

 

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 16 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

 

Og når det under gløding går  så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang, det blir 1,6volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 11volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario?

 

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

 

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

 

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

 

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med"flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

 

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser (CRC 6-56? husker ikke helt betegnelsen).

 

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...