Jump to content

Rens av puter som ikke kan vaskes / sitter fast - hvordan?

mnj0909

Recommended Posts

Jeg bruker stort sett å vaske puter, kalesje osv med Bio-tex. Synes dette fungerer strålende og til en hyggelig pris. Nå har vi kjøpt ny båt, der det er flere (rygg)puter som sitter fast i båten og derfor ikke kan vaskes i Biotex. Spørsmålet er hvilket produkt som er best til å rense slike puter, der de er - og altså uten vann/skylling?

Håper andre har vært / er i samme situasjon, mht fastsittende puter... :)

Salmiakk fungerer veldig fint som rensemiddel på de fleste møbelstoffer..  Jeg bruker en blanding med ca 30 % salmiakk.  Bruk en  fuktet mikrofiberklut og tørk med fibrene i stoffet.  Prøv først på et lite synlig sted . -  Gummihansker og god lufting !  Bruk en våtstøvsuger for å suge bort fuktighet fra stoffet før du lar det lufttørke-  Blir som nytt.  

Lån deg en våtstøvsuger vis du ikke har så er det ingen problem å bruke vann :) Fomas munnstykke til et par hunde kroner som er laget for rensing av interiør er knallbra. 

Spray på rense eske, la virke noen minutter. Spray på vann å sug opp med støvsugeren. Putene blir fuktige selv om man bruker rensemaskin eller støvsuger men di tørker opp på null komma niks :) 

Drev et bilspa for noen år siden å har tatt masse interiør uten noen problemer. 

Mange som har rensemaskiner man kan få låne/leie så ring litt rundt :) 

Var i samme situasjon som deg. Bruker nå en veske fra enten chemical guys eller meguiars som jeg «skrubber» putene med. Går etterpå over med den billigste tepperensemaskinen til karscher. Bruker da rent vann så jeg får skyllt ut kjemikaliene. Bruker samme metode i bilen også og det blir helt rent både i bil og båt. Prøvde først en tørrens på putene i båten, men var ikke helt fornøyd. Så jeg tror nok at våtrens er det beste.

Redigert av Kjellg (see edit history)

Bruker tepperenser (karcher puzzi100) på stort sett alt ombord. Bruker såpe for tepperenser. Sjølv om det er løse putetrekk så renser eg alt med maskin, gardiner, madrasser,tepper osv. Og så på med full varme og avfukter eit par dager. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...