Jump to content

Edit History

nomen

nomen

Min erfaring etter 5 sesonger med samme båt og motor  (105hk) er at over 10 knop kommer man ikke.

 

7 knop ved 2400-2500 o/min er hva jeg får, ca 8 ved ca 3000, men da har baugen begynt å løfte seg ganske mye. Da graver man mye sjø, og brenner mye diesel. Støynivået blir også mer en hva jeg gidder.

 

Jeg har også reagert på disse "skryteknopene", og har lurt på dette.

 

I disse dager, hvor alle har en knopmåler i lomma, hva er da vitsen med å skryte på seg fart? 

Sjekket du ikke toppfarten/båten før kjøp?

 

Jeg har vurdert å støpe på noe i hekken for å se om det er noe fart å hente, men har igrunn slått det fra meg. Skal det bli mer fart, må turtall og dermed støyen også økes,  så det blir ikke noe.

 

Jeg gjorde noen forsøk med div. Propeller, tanken var å få masjfart på 7 knop ved ett lavere turtall, og heller drite i å få maksturtall, men jeg fant ingen propell som ga den effekten. 

 

Det eneste som monner er mer motor, så får man vurdere om man vil investere 100 000 kroner (eller mer) i en 35 år gammel båt for å skremme den opp i en fart den ikke er designet for, jeg vil ikke det.

 

Enten kjøper man seg en båt som har den farten man ønsker, eller så tøffer man rundt i 7 knop og gleder seg over båtlivet og et meget beskjedent dieselforbruk.

 

 

PS:Om kjærring og unger vil ha 3-4 knop mer for å komme fortere hjem,  kan du trøste deg (de) med at det hadde de ønsket om båten hadde gjort16 knop også?

nomen

nomen

Min erfaring etter 5 sesonger med samme båt og motor  (105hk) er at over 10 knop kommer man ikke.

 

7 knop ved 2400-2500 o/min er hva jeg får, ca 8 ved ca 3000, men da har baugen begynt å løfte seg ganske mye. Da graver man mye sjø, og brenner mye diesel. Støynivået blir også mer en hva jeg gidder.

 

Jeg har også reagert på disse "skryteknopene", og har lurt på dette.

 

I disse dager, hvor alle har en knopmåler i lomma, hva er da vitsen med å skryte på seg fart? 

Sjekket du ikke toppfarten/båten før kjøp?

 

Jeg har vurdert å støpe på noe i hekken for å se om det er noe fart å hente, men har igrunn slått det fra meg. Skal det bli mer fart, må turtall og dermed støyen også økes,  så det blir ikke noe.

 

Jeg gjorde noen forsøk med div. Propeller, tanken var å få masjfart på 7 knop ved ett lavere turtall, og heller drite i å få maksturtall, men jeg fant ingen propell som ga den effekten. 

 

Det eneste som monner er mer motor, så får man vurdere om man vil investere 100 000 kroner (eller mer) i en 35 år gammel båt for å skremme den opp i en fart den ikke er designet for, jeg vil ikke det.

 

Enten kjøper man seg en båt som har den farten man ønsker, eller så tøffer man rundt i 7 knop og gleder seg over båtlivet og et meget beskjedent dieselforbruk.



×
×
  • Create New...