Jump to content

Seilforhandler og type genoa til ballad

mamrug3

Recommended Posts

Hei, har hentet meg en ballad for ett par uker siden, men dette er min første båt så trenger litt tips da genoa må byttes ut snart. Hvilken type kan anbefales? Har selv vurdert 110% eller 130%, men vet disse båtene er noe under rigget så hadde satt pris på tips fra erfarne seilere. Hovedseilet er nytt. Jeg satser på å krysse større hav også med den, men blir nok brukt mest langs sørkysten av Norge og litt kryssing til Danmark

Hei og gratulerer med flott båt! Hadde Ballad for mange år siden og savner den stadig. Balladen tåler jo mye vind, men personlig synes jeg genoa 1 på over 32 kvadratmeter blir mye å håndtere på den, i alle fall alene. Jeg ville nok gått for en ca. 130 % og kommer nok til å kjøpe det til min nåværende båt. Ofrer gjerne litt lettværsegenskaper for å få noe lett håndterbart, men det er jo en personlig preferanse. Standard genoa 2 til den er ca. 25 kvadrat og jeg synes å huske at det var et OK seil som du kan bruke langt opp i vindstyrke hvis du rever storen. Et mindre seil blir fort for lite igjen på slør og lens.

Jeg husker at jeg fikk bra service hos Hovdan seil (nåværende UK Sailmakers) men hvis du vil spare litt kan du jo sjekke ut Boding Segel i Sverige. Her kan du søke opp båttypen og se prisoverslag på nett. Har ikke brukt dem men vet de selger mye til Norge. 

Ønsker deg lykke til og en flott sesong i båten. Tror du kommer til å bli glad i den!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...