Jump to content

60hk Yamaha, går ikke i eller slurer I revers

Lars Martin

Recommended Posts

Heisann godtfolk. 

Var og kikket på en båt med litt lurvete motor med tanke om et mulig kjøp. 

Motoren, en Yamaha 60hk fra tidlig nittitallet. 

Selger sier at den sliter med reversen. Satte den i revers og dreide propellen manuelt. Det var litt seig motstand som om den gled over på slitne splines eller noe. I forover var den fin, og dro med motoren rundt. 

Ser vi på knust gir og kjempe dyr undervannshus service? Kanskje knust gir og billig undervannshus service? Kan det være noe enkelt eller må det bli dyrt og ta lang tid? 

Jeg er ikke fremmed for å skru. Er mer ett spørsmål om hvor mye jeg kan prute :-) 

Alle forslag og erfaringer mottas med kjempetakk. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

ikke umulig , en annen mulighet kan være at girwire er feilmontert eller feiljustert.  Om man klipser av wiren bakpå motor så skal man kjenne det når man flytter girarmen mellom f-n-r 

prøv å søk på youtube  - der fins det sikkert videoer som viser demontering av uv hus 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Etter å ha slitt med rustne bolter i noen timer fikk jeg endelig av undervanshuset i går.
Ting virker fornuftig der. Kan se ut som girstaget er så rustent at det gir etter når jeg girer.

Må ut med blokka for å bytte det.

Eller kappe og dra ett syrefast rør fylt med epoxy utenpå. Da kan det holde ett par år.

Kjøp båt med utenbordsmotor, sa dem. Er så enkelt og billig med service og vedlikehold?

Ship o'hoi  :flag_bp:

når motoren viser seg å være fra midten av 80-tallet, snarere enn midten av 90-tallet , så kan det jo bli enkelte utfordringer med bolter som ikke vil løsne osv...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...