Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Har redigert tegningen

Math skrev for 7 timer siden:

De ser jo praktiske ut med tanke på at de kan legges sammen, men samtidig synes jeg de ser noe ustødige ut. Det beslaget holder ikke mye om båten tynger og et eller flere av beina begynner å skli ut. Det blir som Bambi på isen.

Ville heller ha laget dem noe lignende konstruksjonen forsøkt tegnet under, med en form for avstivere/ramme i bunn. Avstiverne kan enten skrus med kraftige treskruer eller boltes. Har laget mange slike båtstøtter selv, vinkelen på den lengste drageren tilpasses båten. De jeg har laget har jeg stort sett skrudd sammen med franske treskruer (med skive under hodet), vanligvis i materialer i dimensjonen 2x4" eller 2x6". Sidebeina bør det være saget et hakk i slik at de støtter bedre opp under den lengste drageren, men slikt er vanskelig å tegne slik at det ser bra ut i Paint i farta.

Støtter med ramme i bunn kan jo ikke legges sammen slik som de i annonsen, men de kan likevel stables noenlunde greit oppå hverandre, dermed tar de ikke all verdens plass. Kan lages i uimpregnert material (litt avhengig av hvor du bor selvsagt, enkelte steder i landet er befengt med mer nedbør enn ønskelig), trenger kun litt herdende olje/lakk/maling i endene slik at ikke fuktighet trekkes opp i støttene via bakken.

En annen fordel med slike støtter framfor langt breiere støtter i isopor er at du kommer mye bedre til for arbeid under skroget. Kjølen støtter du opp med slike klosser som vist på bildet til Ida Marie III. Det er slik de fleste profesjonelle støtter opp båtene, hovedvekten på kjølen og støttehjelp på sidene/skrått under, da med treklosser under og gjerne båtstøtter i stål, men for privat bruk holder skikkelig sammenskrudde støtter i tre i lange baner. Båten din veier drøye tonnet, så med et par støtter (kanskje 3?) på hver side er du godt berget og får fordelt belastningen.

5af31d2268999_Btstttetre.jpg.44c3bff333e1e457c878c3824409ad10.jpg

Hakkannen

Hakkannen

Har redigert tegningen

De ser jo praktiske ut med tanke på at de kan legges sammen, men samtidig synes jeg de ser noe ustødige ut. Det beslaget holder ikke mye om båten tynger og et eller flere av beina begynner å skli ut. Det blir som Bambi på isen.

Ville heller ha laget dem noe lignende konstruksjonen forsøkt tegnet under, med en form for avstivere/ramme i bunn. Avstiverne kan enten skrus med kraftige treskruer eller boltes. Har laget mange slike båtstøtter selv, vinkelen på den lengste drageren tilpasses båten. De jeg har laget har jeg stort sett skrudd sammen med franske treskruer (med skive under hodet), vanligvis i materialer i dimensjonen 2x4" eller 2x6". Sidebeina bør det være saget et hakk i slik at de støtter bedre opp under den lengste drageren, men slikt er vanskelig å tegne slik at det ser bra ut i Paint i farta.

Støtter med ramme i bunn kan jo ikke legges sammen slik som de i annonsen, men de kan likevel stables noenlunde greit oppå hverandre, dermed tar de ikke all verdens plass. Kan lages i uimpregnert material (litt avhengig av hvor du bor selvsagt, enkelte steder i landet er befengt med mer nedbør enn ønskelig), trenger kun litt herdende olje/lakk/maling i endene slik at ikke fuktighet trekkes opp i støttene via bakken.

En annen fordel med slike støtter framfor langt breiere støtter i isopor er at du kommer mye bedre til for arbeid under skroget. Kjølen støtter du opp med slike klosser som vist på bildet til Ida Marie III. Det er slik de fleste profesjonelle støtter opp båtene, hovedvekten på kjølen og støttehjelp på sidene/skrått under, da med treklosser under og gjerne båtstøtter i stål, men for privat bruk holder skikkelig sammenskrudde støtter i tre i lange baner. Båten din veier drøye tonnet, så med et par støtter (kanskje 3?) på hver side er du godt berget og får fordelt belastningen.

5af31d2268999_Btstttetre.jpg.44c3bff333e1e457c878c3824409ad10.jpg

Båtstøtte tre.jpg

Hakkannen

Hakkannen

Har redigert tegningen

Ville heller ha laget dem noe lignende konstruksjonen forsøkt tegnet under, med en form for avstivere/ramme i bunn. Avstiverne kan enten skrus med kraftige treskruer eller boltes. Har laget mange slike båtstøtter selv, vinkelen på den lengste drageren tilpasses båten. De jeg har laget har jeg stort sett skrudd sammen med franske treskruer (med skive under hodet), vanligvis i materialer i dimensjonen 2x4" eller 2x6". Sidebeina bør det være saget et hakk i slik at de støtter bedre opp under den lengste drageren, men slikt er vanskelig å tegne slik at det ser bra ut5af31d2268999_Btstttetre.jpg.44c3bff333e1e457c878c3824409ad10.jpg5af31d2268999_Btstttetre.jpg.44c3bff333e1e457c878c3824409ad10.jpg i Paint i farta.

Båtstøtte tre.jpg

Hakkannen

Hakkannen

Math skrev for 6 timer siden:

Ville heller ha laget dem noe lignende konstruksjonen forsøkt tegnet under, med en form for avstivere/ramme i bunn. Avstiverne kan enten skrus med kraftige treskruer eller boltes. Har laget mange slike båtstøtter selv, vinkelen på den lengste drageren tilpasses båten. De jeg har laget har jeg stort sett skrudd sammen med franske treskruer (med skive under hodet), vanligvis i materialer i dimensjonen 2x4" eller 2x6". Sidebeina har jeg gjerne saget et hakk i slik at de støtter bedre opp under den lengste drageren, men slikt er vanskelig å tegne bra i Paint i farta, så det får du bare se for deg heller.

5af314cd2c2d1_Btstttetre.jpg.ff02030a7511f8311d1dbc76dd80324f.jpg

• Create New...