Jump to content

Hvordan demontere Volvo penta aq131?

theblast

Recommended Posts

Prøver å nappe ut motoren for å tette en lekkasje i bunnpanne. Har prøvd å få den tett uten å ta ut motor, men lekkasje fortsatt.

Tenkte at det ikke skulle være så mye styr å få tatt ut motoren og har demontert alt uten en ring som var skrudd fast med 6 bolter. Boltene er av og funnet ut at det er 3 skrue hull for å skru noen bolter inn for å presse den av. Leste et sted at man må bruke Jack bolts, noe jeg egentlig aldri har hørt om. Men skjønner at dette kanskje er bolter med litt sterkere gjenger og stål. Hva slags bolter kan jeg kjøpe for å presse denne ut slik at jeg får av motor.

Lurt å legge inn bilder av problemstillingen din. På min AQ131 i Coronet 17TL skrur jeg løs motor fra svinghjulskåpa løfter den litt opp å rugger den av med en litt godt humør løsner den som oftest, men har den ikke vært ute på en stund henger den litt bedre fast på splines inn i svinghjulet. Da bruker jeg bare at brekkhjern/stort skruvhjern for å tvinge den løs. 

Gjør som Capt.Yorgoz sier, la svinghjulskåpa sitte igjen og løft bare motoren ut. Da slipper du å tenke på denne klemringen i det hele tatt, og motoren burde være ute på en halv time. Dynamoen sitter foran på motoren så denne trenger du ikke å tenke på, men starteren løsner fordi den er festet i 2 av de 6 boltene som holder svinghjulskåpa.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...