Popeye70 Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Videoen er visst fra 2016, og har blitt omtalt i lokalpressen der oppe: https://www.hitra-froya.no/nyheter/2016/10/16/Så-kommer-en-rib-i-full-fart-13651212.ece I artikkelen i Hitra-Frøya påpeker lederen for Fridykk Midt-Norge at ansvaret er delt, men at RIBen skulle redusert farten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Joltus Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Han skal ikke mye ned i fart før han oppnår vesentlig bedre oversikt. Men det selger vel ikke så godt hos turistene..... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Popeye70 skrev 7 minutter siden: Videoen er visst fra 2016, og har blitt omtalt i lokalpressen der oppe Denne artikkelen bekrefter at dette skjedde ved brua på kartutsnittet som jeg postet tidligere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ida Marie III Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Stygg kjøring... han er rimelig nær... det ser du på bølgen som treffer dykkeren nesten med en gang.. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Sitat Begge parters ansvar Melbye ønsker ikke å legge all skyld på båtføreren, men å gjøre både båtførere og dykkere oppmerksomme på hvordan de skal unngå uhell. - Videoen viser ett eksempel. Problemet er at dette skjer ofte. Og det er både dykkeren og båtførerens ansvar å følge reglene. Vi ønsker å nå ut til båtførerne om hvordan en dykkerbøye ser ut, og hvordan de skal kjøre når de ser den. Det er også viktig at dykkeren tar ansvar for å synes godt, og ikke dykke midt i leia. Dette sitatet fra artikkelen @Popeye70 linker til er en god oppsummering av ansvarsforholdet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
vindmann Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 (redigert) Men på prinsipielt grunnlag, er det virkelig forenlig å tro at vi skal få en bedring i etterlevelsen av fartsgrensene til sjøs med så mange lokale regler som kun er tilgjengelig via forskrifter på offentlige instansers nettsider? I Bærum er det generelt 15 knop innenfor øyene og 5 knop 100 meter fra land. Men hvem som helst kan sette båten sin ut fra en rampe og absolutt ingen steder, bortsett fra i noen få, trange sund, blir du møtt med noe informasjon. Det bærer jo også etterlevelsen preg av. Lurer alltid på når jeg ser for høy fart, er båtfører egentlig kjent med reglene. Burde man revurdere policy for skilting langs en del sentrale ferdselsårer? Tradisjonen i Norge har jo vært det stikk motsatte, man har tenkt at de som ferdes på sjøen setter seg inn i regelverket. Den tilnærmingen er kanskje moden for revurdering slik verden har blitt (man kan like det eller ikke like det, men...)? Redigert 10.Mai.2018 av vindmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 11 hours ago, Jens_P said: Om du har lest hele tråden .................. Det har jeg, derfor min kommentar. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brigg Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Her er bilder av broa hvor hendelsen med RIB-en ble filmer. Tatt i motlys med mobilkamera, derfor litt mørke bilder. Bildene er tatt fra nord, dvs fra samme retning som RIBen kom fra på videoen. Som det fremgår av siste bilde lå det en båt og fisket under broa da jeg var der. Dette er ett mye trafikkert sund av båter som går under broa (3 meter seilingshøyde). Dette er en av to mulige passasjer til/fra Fillfjorden fra nord. Og som tidligere avklart er det ikke noen fartsbegrensning som gjelder her. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ally Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Bra research Brigg. Hadde nok ikke valgt å holde høy fart under den brua der selv, men er mann lokalkjent så er det vel kanskje anderledes. Mye bedre og balansert artikkel fra 2016 syntes jeg. Ganske interessant å se at Hitra-Frøya har sladdet RIB'en noe NRK ikke har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.