Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Prøvde og skrive under bildet, men fikk det ikke til, og derfor et nytt innlegg. Vet ikke om det noe lurvete skjemaet hjelper deg noe. Som du ser har jeg tegnet inn to ladekabler fra dynamo. Det kan være vanskelig nok og klemme fast bare en tykk kabel på bare ei flatstift og derfor lurt og bruke begge og litt tynnere kabler. Bare pass på og stripse kablene godt sammen ved dynamo slik at ingen av flatstiftene kan løsne.

De røde er + kabler, de sorte er minus, de grønne er instrumentgivere. Hele motorblokka blir her minus, og det må den være for at instrumenter og dynamo skal fungere.

Som du ser går ledningene fra 2 og 3 i nøkkel, i en bue over de andre kablene og skal ikke kobles sammen der, men bare gå forbi.

Ampermeter er greit og ha, men er redd det er det originale som fulgte med denne motoren. Det er ikke fullt så bra da ladestrømmen ble ledet fra dynamo, opp til ampermeter, og så ned igjen til batteri om jeg husker rett. Det er en unødvendig lang vei for ladestrømmen og gå, og derfor ville jeg kuttet det ut. Som du ser har jeg erstattet det med et enkelt voltmeter i stedet om du heller vil ha det.

Nøkkelen din har jeg ikke studert, men på skjemaet her er 1 tenning på, 2 er gløding, og 3 er start av motor. Turteller satt jeg bare spørsmåltegn ved giverledninger siden det er usikkert hva du kommer til og bruke. Ikke sikkert du har to giverkabler på tankmåler heller, muligens bare en.

Her er jo bare ett batteri og ingen forbrukere, og bare det som skal til for at motor og instrumenter fungerer. Men og tegne inn noe mer er vanskelig da vi ikke vet hva du har av utstyr og eventuelt flere batteri. 

Til gløding kan det med fordel brukes et litt kraftig rele, men originalt er det ikke. Det blir en del strømtap når glødestrømmen skal opp til nøkkel og så ned igjen.

Dinamo skrev for 17 timer siden:

 

Eindel engelske motorer har starter uten innslag. Dei har ein tjukk, som regel raud ledning til eit stort rele, og derifrå videre til batteri. Strømmen frå tenningslås betjener dette releet.

 

Ja, vi burde fått klarlagt hvilken startertype dette er, i så fall er ikke min skisse helt riktig, men jeg tipper at den har vanlig innslagrele montert på selve startmotor. Det er det på de fleste bmc. Nå er vel denne litt ribbet for kabler og det er vel muligens derfor trådstarter mener det mangler noe.

hegra

hegra

Prøvde og skrive under bildet, men fikk det ikke til, og derfor et nytt innlegg. Vet ikke om det noe lurvete skjemaet hjelper deg noe. Som du ser har jeg tegnet inn to ladekabler fra dynamo. Det kan være vanskelig nok og klemme fast bare en tykk kabel på bare ei flatstift og derfor lurt og bruke begge og litt tynnere kabler. Bare pass på og stripse kablene godt sammen ved dynamo slik at ingen av flatstiftene kan løsne.

De røde er + kabler, de sorte er minus, de grønne er instrumentgivere. Hele motorblokka blir her minus, og det må den være for at instrumenter og dynamo skal fungere.

Som du ser går ledningene fra 2 og 3 i nøkkel, i en bue over de andre kablene og skal ikke kobles sammen der, men bare gå forbi.

Ampermeter er greit og ha, men er redd det er det originale som fulgte med denne motoren. Det er ikke fullt så bra da ladestrømmen ble ledet fra dynamo, opp til ampermeter, og så ned igjen til batteri om jeg husker rett. Det er en unødvendig lang vei for ladestrømmen og gå, og derfor ville jeg kuttet det ut. Som du ser har jeg erstattet det med et enkelt voltmeter i stedet om du heller vil ha det.

Nøkkelen din har jeg ikke studert, men på skjemaet her er 1 tenning på, 2 er gløding, og 3 er start av motor. Turteller satt jeg bare spørsmåltegn ved giverledninger siden det er usikkert hva du kommer til og bruke. Ikke sikkert du har to giverkabler på tankmåler heller, muligens bare en.

Her er jo bare ett batteri og ingen forbrukere, og bare det som skal til for at motor og instrumenter fungerer. Men og tegne inn noe mer er vanskelig da vi ikke vet hva du har av utstyr og eventuelt flere batteri. 

Dinamo skrev for 17 timer siden:

 

Eindel engelske motorer har starter uten innslag. Dei har ein tjukk, som regel raud ledning til eit stort rele, og derifrå videre til batteri. Strømmen frå tenningslås betjener dette releet.

 

Ja, vi burde fått klarlagt hvilken startertype dette er, i så fall er ikke min skisse helt riktig, men jeg tipper at den har vanlig innslagrele montert på selve startmotor. Det er det på de fleste bmc. Nå er vel denne litt ribbet for kabler og det er vel muligens derfor trådstarter mener det mangler noe.



×
×
  • Create New...