Solhaugen Startet 9.Mai.2018 Del på Facebook Startet 9.Mai.2018 Hei, holder på å lete etter opplagshenger til min askeladd C83 som er 27 fot, 2200kg pluss motor på ca 350kg, har fått tilbud på en BK 24 fots henger som laster like over 3000kg, men vil min båt på 27 fot passe på en 24 fots henger?.. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Båthenger.". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 (redigert) Da tror jeg ekviparsen blir baktung, som ikke er gunstid. Mener du må ha en henger hvor størrelsen på båten passer i hengeren, ikke bare se på nyttelast. Å så var det om du har bil som kan dra dette... Redigert 9.Mai.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Solhaugen Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 (redigert) Dette er snakk om en opplagringshenger, som ikke skal kjøres på vei, den totale lengden på flytting av henger etter bil er kanskje 2km, så om den blir litt baktung tror jeg har liten betydning:-) Redigert 9.Mai.2018 av Solhaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solhaugen Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Om man har bil som kan dra blir jo et helt annet spørsmål, men ja, det har jeg.:-) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Beklager så ikke det i farta at det var opplagshenger ... Jeg har en Brenderup opplagshenger hvor jeg kan flytte begge (boggie) akslingene slik at alt blir mere ballangsert, jeg har splittet boggien slik at det er blitt en 4-hjuls henger. Det spørs også hvordan bommen (vinsja) er mulig å flytte fremover i hengere, med en 27" båt og 24" henger så vil nødvendigvis båten ta hele hengere, då må båten maksimalt frem. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Solhaugen Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 (redigert) Vinsja er mulig å flytte ja, så jeg ringte nettopp å takka ja til tilbudet på den BK hengeren, har kjikka litt på nettet, å fant ingen som leverer større henger enn BK, blir sikkert helt kurant til mitt bruk? Redigert 9.Mai.2018 av Solhaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solhaugen Svart 21.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2018 (redigert) kan herved bekrefte at den hengeren passa IKKE!! Redigert 21.September.2018 av Solhaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Ble litt liten ja, burde vært en meter lengre Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
-morten- Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Tror likevel ikke du er så langt unna å ha tyngdepungtet ganske riktig på hengeren! du har litt å gå på forrover! hvilken vekt er hengeren beregnet for? og hva veier 83´n Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kalle Well Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 C83 veier cirka 3,2 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Du har litt igjen før baugen treffer gummibufferen, og om du flytter vinsj/gummibuffer oppover, får du litt mer plass. Da bør du klare det sån ca nesten akkuratt. Men C83 har jo ikke et hengervennlig skrog. Så hvordan passer det med hjul/ruller og steps? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Solhaugen Svart 21.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2018 (redigert) hengeren passer ikke til båten i det hele tatt, alle hjul, ruller ble flat av båten derfor vi ikke fikk den lengre frem, vi snudde vinsja fjerna nesehjul men klarte ikke vinsje båten helt frem, selv ikke med jekkstropp, pga av de flate hjulene under båten, så løsningen ble kranbil, satte båten utefor huset på paller å hengeren er levert tilbake til forhandler. Angående vekt så er båten 2300kg uten motor, motor er ca 350 kg, tom for bensin å vann, 20 liter diesel så tenker jeg båten er like under 3 tonn slik den står nå. Redigert 21.September.2018 av Solhaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Tenker på en ting når jeg ser tråder som denne.. Har en Ibiza 24 selv og lurte for litt siden på dette med opplagshenger. Jeg har ca 5km fra båtslipp til vinteropplag, så opplagshenger skulle vel egentlig vært nok, MEN, det er jo en ganske dyr båt man drar etter bilen og med uregistrert henger på vei så har du ikke mye å gå på med forsikringen dersom uhellet skulle skjedd, trenger jo ikke være deg selv i trafikken engang som gjør feilen.. Så jeg kjøpte registert henger da jeg ser på det som en forsikring. Og min 2005 Ibiza koster vel 1/4 av den nye C83n... Bare tenker høyt? Sitér dette innlegget Link to post
Solhaugen Svart 21.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2018 prisen for registrert henger til en båt som ikke kan fraktes etter vei ser jeg på som ekstremt bortkastet, kostet meg 1500.- å leie kranbil, leier mye kranbil for prisen av en registrert henger, bare tenker høyt Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Her har du den hengeren du skal ha, totalvekt 3500kg ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Solhaugen Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 John_Kr skrev for 3 timer siden: Her har du den hengeren du skal ha, totalvekt 3500kg ... Hvilke produsent er dette? Sitér dette innlegget Link to post
freeforc Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Tar opp til 25 fot og koster omtrent det samme som å ta båten opp og ut di neste 10-12 årene RO 3500MR Opplagshenger Sitér dette innlegget Link to post
Solhaugen Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 freeforc skrev 36 minutter siden: Tar opp til 25 fot og koster omtrent det samme som å ta båten opp og ut di neste 10-12 årene RO 3500MR Opplagshenger Koster 34.000.- pluss frakt og klargjøring, skulle bli over 40 vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Han var ut etter en henger som passer, denne passer. Pris - kanskje litt dyr, svir bare en gang. Kjøper du en billighenger som egenlig ikke passer så svir det hvert år ... Om den koster 30K eller 40K er vel det samme når man har råd til å kjøpe en C83. En god henger er halve jobben. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
omhI Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Kjøp brukt. Halv pris vet du :) eksempelvis (er ikke min) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125759702 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Her er det du trenger: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=63491456 spesialutviklet for steppede skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Solhaugen Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 John_Kr skrev for 10 timer siden: Han var ut etter en henger som passer, denne passer. Pris - kanskje litt dyr, svir bare en gang. Kjøper du en billighenger som egenlig ikke passer så svir det hvert år ... Om den koster 30K eller 40K er vel det samme når man har råd til å kjøpe en C83. En god henger er halve jobben. Nå har jeg ikke så veldig bruk for henger egentlig, hengeren fra BK var billig å sto en halvtime unna hjemme så slo til siden selger påstod dette skulle passe som hand i hanske, den gjorde ikke det, leverte henger igjen å fikk pengene tilbake, utrulig smertefritt å leie kranbil, plasserte båten akkurat der jeg ønsket å ha den stående, da dette kom litt brått på så ble det ikke bygd en krybbe, men bare plassert på paller, til neste år skal jeg ha bygd noe mer skikkelig, så for min del er ikke henger et must, bare enda en ting å eie, bruke penger på å vedlikeholde slik at man er sikker på at det virker den ene gangen i året jeg skal kjøre en liten kilometer:) Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 Solhaugen skrev On 21.9.2018 at 23.38: prisen for registrert henger til en båt som ikke kan fraktes etter vei ser jeg på som ekstremt bortkastet, kostet meg 1500.- å leie kranbil, leier mye kranbil for prisen av en registrert henger, bare tenker høyt Jo den ser jeg, men så er det litt etter behov også.. for min del må jeg først ha båten i oppkjørselen for å ha tilgang på strøm+vann og få gjort unna arbeidet, men der skal den ikke stå gjennom vinteren pga plass så må da flytte båten nedover i gata hvor vi har en kommunal plass vi får bruke til opplag :) Tungvindt med kranbil da... blir 4 løft det i sesongen... Så "ekstremt bortkastet" var vel å ta litt i du... En annen ting er jeg kjøpte en brukt 2012 modell tredal henger, og den taper seg ikke mye i pris akkurat i løpet av 3-4 år. Sitér dette innlegget Link to post
roheve Svart 6.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2019 har en bennetau antares 7.80 24 fot. ca 2000kg samme problemet... får ikke båten helt fram til baugstøtta ...her trur jeg d største problemet er kjølen.ingen flate hjul... Sitér dette innlegget Link to post
Solhaugen Svart 17.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 Kan informere om at denne hengeren ble direkte latterlig til en båt på 27 fot, leverte henger tilbake å hevet kjøpet umiddelbartbart etter bildet ble tatt, måtte ha kranbil for å flytte båten av, turte ikke kjøre en meter med den ekvipasjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.