Karlsenkystfiske Startet 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2018 Hei! Er det noen som har eksperimentert med forskjellige typer tau istedet for wire på vinsjer? Jeg har netopp byttet ut stålwiren på bomvinsjen min med 4mm dyneema tau. Tauet er lett og fint å ha med å gjøre, men jeg plages med at det skjærer seg nedimellom lagene i på trommelen, og setter seg litt fast. Tro om et tykkere tau vil ha mindre tendens til å gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Antar du mener 12 slått tau fra Hampidjan, Samson e.l. Det er lett, svært glatt og stor bruddstyrke. Med selvspolende vinsj skjærer det seg lett ned. Et tjukkere tau vil hjelpe noe, men det som hjelper mye er spoleapparat. Enten spole så tett at lagene blir lagt tett sammen eller spole i kryss. Ellers har vel både fiskeri og offshore for det meste erstattet ståltau med Spectra. Hvis du går ombord i en seismikker finner du ikke en enste vinsj med ståltau. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.