OtaK Startet 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2018 På ein skala 1:10, kor dårleg er det å ikkje ha på VHF på kanal 16, å lytter, når man er på sjøen? Har dere ALLTID på VHF? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Hmmm, snu litt på det. Istedet for å tenke at du er den som skal berge noen, tenk at du er den som trenger å bli berget. Hvor ille er det nå at de rundt deg ikke lytter? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Jeg har alltid på VHF, skrur den på sammtidig med instrumenter og autopilot. Ikke alltid jeg setter i ekstra høyttaleren/mic i Cockpit, men hører det som foregår uansett. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
OtaK Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Midtpinne skrev 7 minutter siden: Hmmm, snu litt på det. Istedet for å tenke at du er den som skal berge noen, tenk at du er den som trenger å bli berget. Hvor ille er det nå at de rundt deg ikke lytter? Dersom man er ein seglbåt uten motor, altså små muligheiter til å redde noko? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 VHF'n er selvfølgelig alltid på når jeg er i båten, bortsett fra når jeg ligger fortøyd i gjestehavn og sover. Men da settes den på når jeg våkner sammen med kaffekjelen. Er ikke det å ha den på en selvfølge? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Midtpinne Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 1 minute ago, OtacC said: Dersom man er ein seglbåt uten motor, altså små muligheiter til å redde noko? Dette skjønner jeg ikke noe av egentlig. Selvfølgelig har du mulighet til å redde noen. Om så bare ved å videreformidle beskjeden om at noen trenger hjelp, det kan være det som berger dem. Man må da virkelig gjøre det som står i sin makt for å hjelpe folk i nød. Igjen snu på det. Synes du det er greit at noen ikke hjelper deg fordi de har "ein seglbåt uten motor". Nei det er ikke det. Jeg tror til og med du er pliktig til å hjelpe. Jeg prøver å tenke på hva jeg vil at andre skal gjøre, og så gjøre det selv. Det er ikke sikkert at det er så avansert hjelp folk trenger, men den kan være nødvendig likevel. Jeg synes det er greit at man er beredt til å hjelpe på sjøen, og jeg håper de rundt meg er det, en dag trenger jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Litt forskjellige problemstillinger etter hvilken båt man har og hvor man er. Hvis trådstarter spør fordi han har en liten båt og dårlig med lading - spesielt når man seiler og jernhesten står stille, så finnes det flere svar. Kanskje løsningen kan være å lytte på de faste sikkerhetsvarslene fra kystradioene og slå av resten av tiden for å spare strøm? Da må man være obs på at det kan ta litt tid før man får sendt Dsc nødmelding når man slår på og radioen skal finne posisjonen. I gjestehavn derimot vil jeg gjerne skru ned lyden helt og la radioen stå på. Ved brann i havna vil sikkert noen trykke inn den røde knappen slik at radioen min automatisk går på full lyd og vekker meg fra tornerosesøvnen med ilter uling. Brann i en fullstappet båthavn der mange har tatt ankerdram(mer) tror jeg er nokså katastrofelignende. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Midtpinne Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Har man ikke strøm nok, så har man jo ikke det. Da er svaret gitt, man kan ikke. Og det er vel også forskjell om man er en plass der man kanskje er den eneste som hører det, da tenker jeg det blir viktig å høre etter. Selv lytter jeg dersom jeg har med VHF-en, det koster meg lite og jeg har strøm nok. Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 mons skrev 3 minutter siden: Litt forskjellige problemstillinger etter hvilken båt man har og hvor man er. Hvis trådstarter spør fordi han har en liten båt og dårlig med lading - spesielt når man seiler og jernhesten står stille, så finnes det flere svar. Facit på problemstilling. Ingen lademuligheit. Ingen motor. Vil gjerne ha VHF ombord allikevel i tilfelle eg treng hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Alltid på når jeg er ombord. Kjøper ikke helt argumentet med "ikke motor å og seiler" en VHF som står å lytter, bruker så lite strøm at den kan stå på ombord hos deg i "evigheter" Det e først når du begynner å sende den trekker litt strøm. Så lite batteri har man ikke ombord i seilbåter heller. Efaringsmessig, så er det mange flinke der ute som lytter - heldigvis - og hjelp gis fra alle typer fartøy, med eller uten seil/motor. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
lasmarquezas Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Det er helt selvsagt at VHF er på. Enhver båt vil i en gitt situasjon kunne gjøre noe nyttig med tanke på SAR, men akkurat hva vet man ikke før situasjonen oppstår. Å ha den avskrudd er både dårlig sjømannskap og svært lite omtenksomt overfor andre på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Eg får snu litt på problemstillinga: Er det ok at VHF er av om man er tom for batteri? Bør eg «lytte» batteriet tomt heller enn å spare litt til om eg kjem i nød? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Du går ikke tom for strøm av å ha på VHF'n som andre har sagt. Jeg får snu litt på teksten din der du sirer: Bør jeg "lytte" batteriet . . . til Bør jeg bytte batteriet .. . Og da blir svaret ja! Du bør ha nok batterikapasitet for VHF'n slik at du kan høre når andre er i nød for å kunne hjelpe dem. Jeg blir litt oppgitt over en slik innstilling som her kommer frem angående VHF. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hanto1 Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Har man lite strøm sparer man der man kan. Med motorbåt er det jo greit å ha vhf på under fart, men så fort motoren stoppes slår jeg av vhf. Burde sikkert hatt den på i uthavn, men har for liten batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Jeg ser ikke en eneste grunn til å ikke ha VHF’en på når jeg er ombord. Så den er selvfølgelig alltid på. Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 (redigert) hanto1 skrev 35 minutter siden: Har man lite strøm sparer man der man kan. Med motorbåt er det jo greit å ha vhf på under fart, men så fort motoren stoppes slår jeg av vhf. Burde sikkert hatt den på i uthavn, men har for liten batteribank. Det er noe som heter at "En kan spare seg til fant". Jeg har VHF'n på når jeg er i båten og ikke sover, dvs. rundt 16 timer i døgnet. Jeg har en gammel VHF (Sailor) som vel ikke er av de mest "strømsnill", men med et strømtrekk som den har på 0,1A, blir det 1,6Ah tapping av batteriet i døgnet. Da vil det ta en måned før et 100Ah batteri er nede på 50%! Redigert 9.Mai.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KongKing Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Hva med oss som har vhf i båten, men ikke har «lappen» på det? Kk Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 KongKing skrev 1 minutt siden: Hva med oss som har vhf i båten, men ikke har «lappen» på det? Kk Opprett gjerne eigen post om det. Men dette innlegget hadde då altso tema.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Da tar du lappen, skur den på, går frem på dekk og roper " min kropp og sjel er fylt med god samvittighet!" ? har betalt så mye for VHF’n at den står på. Kan jo ikke la den stå ubrukt! Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Lars H. skrev 15 minutter siden: Det er noe som heter at "En kan spare seg til fant". Jeg har VHF'n på når jeg er i båten og ikke sover, dvs. rundt 16 timer i døgnet. Jeg har en gammel VHF (Sailor) som vel ikke er av de mest "strømsnill", men med et strømtrekk som den har på 0,1A, blir det 1,6Ah tapping av batteriet i døgnet. Da vil det ta en måned før et 100Ah batteri er nede på 50%! So då er det ei utenkelig problemstilling at nokon med mindre batteribank enn deg, la oss si 30-40ah, pluss litt lys kanskje, pluss strøm til heilt nødvendig plotter, ikkje kan ha bruk for å slå av VHF for å spare strøm? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Tipper TS har heller ikke har VHF lisens. Har du VHF ombord så bør den være i stand til å brukes. Om du ikke har nok strøm til den så bør du ordner mere strøm. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Benji Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Sitat Her var mange som prøver alt de kan på å vri ting til sin fordel. Enkelte burde kanskje ikke være på sjøen, de har jo ikke batteri til noe som helst, sikkert ikke til å starte heller. (men sikkert til PC/mobil/etc etc) Tenk dere litt om nå folkens. Blir skremt, vi snakker sikkerhet her. Nå sier reglen/loven at man har lytteplikt nåe man er underveis, så da er vel problemet løst - for oss med motorbåter, og ja for seiler også, det er ikke så dårlig batteribank i de. Tenk deg å lese i avisa etter helgen at du ikke hørte ropet om hjelp, og du vet at du var jo der i området og kunne hjelpe til, men måtte spare på strømmen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Benji Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 PiperBill skrev 2 minutter siden: Tipper TS har heller ikke har VHF lisens. Har du VHF ombord så bør den være i stand til å brukes. Om du ikke har nok strøm til den så bør du ordner mere strøm. Amen Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 OtacC skrev 35 minutter siden: So då er det ei utenkelig problemstilling at nokon med mindre batteribank enn deg, la oss si 30-40ah, pluss litt lys kanskje, pluss strøm til heilt nødvendig plotter, ikkje kan ha bruk for å slå av VHF for å spare strøm? Ja det er en utenkelig situasjon. Litt lys er vel ikke nødvendig? Hva med stearinlys og parafinlykt om kvelden? Og LED trekker det faktisk svært lite. Du skriver "strøm til heilt nødvendig plotter", he? Strøm til VHF er vel like nødvendig? Forsto du forresten regnestykket mitt? Hadde jeg kun hatt et 30Ah batteri som deg. ville VHF'n kun ha brukt opp drøyt 10Ah (vel 30%) av det batteriet på en uke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 (redigert) Jeg har ett 100w solcelle på rekka. Etter en dag under seil, med autopilot, kartplotter, VHF og kjøleskap i gang, så har jeg ofte mer strøm enn da jeg startet. Så det må jo være en lur ting for en uten motor da.... Lytteplikten gjelder vel strengt tatt selv om man ikke har lisens? Redigert 9.Mai.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.