Jump to content

Å ikkje ha på VHF når man er på sjøen


OtaK

Recommended Posts

VHF'n er selvfølgelig alltid på når jeg er i båten, bortsett fra når jeg ligger fortøyd i gjestehavn og sover. Men da settes den på når jeg våkner sammen med kaffekjelen. Er ikke det å ha den på en selvfølge?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
1 minute ago, OtacC said:

Dersom man er ein seglbåt uten motor, altså små muligheiter til å redde noko?

 

Dette skjønner jeg ikke noe av egentlig.

 

Selvfølgelig har du mulighet til å redde noen. Om så bare ved å videreformidle beskjeden om at noen trenger hjelp, det kan være det som berger dem. Man må da virkelig gjøre det som står i sin makt for å hjelpe folk i nød.

 

Igjen snu på det. Synes du det er greit at noen ikke hjelper deg fordi de har "ein seglbåt uten motor". Nei det er ikke det. Jeg tror til og med du er pliktig til å hjelpe. Jeg prøver å tenke på hva jeg vil at andre skal gjøre, og så gjøre det selv.

 

Det er ikke sikkert at det er så avansert hjelp folk trenger, men den kan være nødvendig likevel. Jeg synes det er greit at man er beredt til å hjelpe på sjøen, og jeg håper de rundt meg er det, en dag trenger jeg det.

 

 

Link to post

Litt forskjellige problemstillinger etter hvilken båt man har og hvor man er.

Hvis trådstarter spør fordi han har en liten båt og dårlig med lading - spesielt når man seiler og jernhesten står stille, så finnes det flere svar. Kanskje løsningen kan være å lytte på de faste sikkerhetsvarslene fra kystradioene og slå av resten av tiden for å spare strøm?

Da må man være obs på at det kan ta litt tid før man får sendt Dsc nødmelding når man slår på og radioen skal finne posisjonen.

 

I gjestehavn derimot vil jeg gjerne skru ned lyden helt og la radioen stå på. Ved brann i havna vil sikkert noen trykke inn den røde knappen slik at radioen min automatisk går på full lyd og vekker meg fra tornerosesøvnen med ilter uling.

Brann i en fullstappet båthavn der mange har tatt ankerdram(mer) tror jeg er nokså katastrofelignende.

Mons

Link to post
mons skrev 3 minutter siden:

Litt forskjellige problemstillinger etter hvilken båt man har og hvor man er.

Hvis trådstarter spør fordi han har en liten båt og dårlig med lading - spesielt når man seiler og jernhesten står stille, så finnes det flere svar.

Facit på problemstilling. Ingen lademuligheit. Ingen motor. 

 

Vil gjerne ha VHF ombord allikevel i tilfelle eg treng hjelp. 

Link to post

Alltid på når jeg er ombord.

Kjøper ikke helt argumentet med "ikke motor å og seiler" en VHF som står å lytter, bruker så lite strøm at den kan stå på ombord hos deg i "evigheter" Det e først når du begynner å sende den trekker litt strøm.

 

Så lite batteri har man ikke ombord i seilbåter heller. 

Efaringsmessig, så er det mange flinke der ute som lytter - heldigvis - og hjelp gis fra alle typer fartøy, med eller uten seil/motor.

 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Du går ikke tom for strøm av å ha på VHF'n som andre har sagt. Jeg får snu litt på teksten din der du sirer: Bør jeg "lytte" batteriet . . . til Bør jeg bytte batteriet .. .  Og da blir svaret ja! Du bør ha nok batterikapasitet for VHF'n slik at du kan høre når andre er i nød for å kunne hjelpe dem.

 

Jeg blir litt oppgitt over en slik innstilling som her kommer frem angående VHF.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
hanto1 skrev 35 minutter siden:

Har man lite strøm sparer man der man kan. Med motorbåt er det jo greit å ha vhf på under fart, men så fort motoren stoppes slår jeg av vhf. Burde sikkert hatt den på i uthavn, men har for liten batteribank.

 

Det er noe som heter at "En kan spare seg til fant". Jeg har VHF'n på når jeg er i båten og ikke sover, dvs. rundt 16 timer i døgnet. Jeg har en gammel VHF (Sailor) som vel ikke er av de mest "strømsnill", men med et strømtrekk som den har på 0,1A, blir det 1,6Ah tapping av batteriet i døgnet. Da vil det ta en måned før et 100Ah batteri er nede på 50%!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 15 minutter siden:

 

Det er noe som heter at "En kan spare seg til fant". Jeg har VHF'n på når jeg er i båten og ikke sover, dvs. rundt 16 timer i døgnet. Jeg har en gammel VHF (Sailor) som vel ikke er av de mest "strømsnill", men med et strømtrekk som den har på 0,1A, blir det 1,6Ah tapping av batteriet i døgnet. Da vil det ta en måned før et 100Ah batteri er nede på 50%!

So då er det ei utenkelig problemstilling at nokon med mindre batteribank enn deg, la oss si 30-40ah, pluss litt lys kanskje, pluss strøm til heilt nødvendig plotter, ikkje kan ha bruk for å slå av VHF for å spare strøm? 

Link to post
Sitat

 

Her var mange som prøver alt de kan på å vri ting til sin fordel.

Enkelte burde kanskje ikke være på sjøen, de har jo ikke batteri til noe som helst, sikkert ikke til å starte heller. (men sikkert til PC/mobil/etc etc)

Tenk dere litt om nå folkens. Blir skremt, vi snakker sikkerhet her.

 

Nå sier reglen/loven at man har lytteplikt nåe man er underveis, så da er vel problemet løst - for oss med motorbåter, og ja for seiler også, det er ikke så dårlig batteribank i de.

 

Tenk deg å lese i avisa etter helgen at du ikke hørte ropet om hjelp, og du vet at du var jo der i området og kunne hjelpe til, men måtte spare på strømmen.

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
OtacC skrev 35 minutter siden:

So då er det ei utenkelig problemstilling at nokon med mindre batteribank enn deg, la oss si 30-40ah, pluss litt lys kanskje, pluss strøm til heilt nødvendig plotter, ikkje kan ha bruk for å slå av VHF for å spare strøm? 

 

Ja det er en utenkelig situasjon. Litt lys er vel ikke nødvendig? Hva med stearinlys og parafinlykt om kvelden? Og LED trekker det faktisk svært lite. Du skriver "strøm til heilt nødvendig plotter", he? Strøm til  VHF er vel like nødvendig? Forsto du forresten regnestykket mitt? Hadde jeg kun hatt et 30Ah batteri som deg. ville VHF'n kun ha brukt opp drøyt 10Ah (vel 30%) av det batteriet på en uke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har ett 100w solcelle på rekka. Etter en dag under seil, med autopilot, kartplotter, VHF og kjøleskap i gang, så har jeg ofte mer strøm enn da jeg startet. Så det må jo være en lur ting for en uten motor da....

 

Lytteplikten gjelder vel strengt tatt selv om man ikke har lisens?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...