Jump to content

Å ikkje ha på VHF når man er på sjøen

OtaK

Recommended Posts

Lars H. skrev for 1 time siden:

Ja det er en utenkelig situasjon. Litt lys er vel ikke nødvendig? Hva med stearinlys og parafinlykt om kvelden? Og LED trekker det faktisk svært lite. Du skriver "strøm til heilt nødvendig plotter", he? Strøm til  VHF er vel like nødvendig? Forsto du forresten regnestykket mitt? Hadde jeg kun hatt et 30Ah batteri som deg. ville VHF'n kun ha brukt opp drøyt 10Ah (vel 30%) av det batteriet på en uke.

Jada. Forstod.

1w bruker min VHF/AIS/GPS. Pluss 3 lys 1w LED om natta. 

Gir: 24t x 1w + 8t x 3w = 48wt

48wt/12V = 4Ah i døgnet. 

Det betyr at eg må ha ein batteribank på 80Ah om eg skal bruke den til 50% på 10 dager. 

80Ah er stort batteri i ein liten båt. 

lectron skrev for 2 timer siden:

På ja som regel kanskje med unntak når jeg skal svipptur til butikken, men med det sagt. 

Det er nå forbanna lav terskel folk har for å trykke "distress" 

Havnebassenget i Stavanger går ? kontinuerlig, så sorry. Da går den av. 

Ulv ulv

Jøss, jeg har enda ikke fått en eneste distress i Indre Oslofjord. Det er i det hele tatt veldig lite trafikk. Hva er det folk trykker distress for hos deg da?

2 hours ago, OtacC said:

Jada. Forstod.

1w bruker min VHF/AIS/GPS. Pluss 3 lys 1w LED om natta. 

Gir: 24t x 1w + 8t x 3w = 48wt

48wt/12V = 4Ah i døgnet. 

Det betyr at eg må ha ein batteribank på 80Ah om eg skal bruke den til 50% på 10 dager. 

80Ah er stort batteri i ein liten båt. 

Med det strømforbruket du beskriver vil du kunne ha nytte av et solcellepanel som for de fleste av oss andre vil være bortimot ubrukelig. Et 10-20W panel koster mindre enn en pose mat. Klokere sjeler enn meg klarer kanskje også å huske tommelfingerregler for hvor lite panelet kan være uten å utløse behov for regulator på et 40Ah batteri?

Jeg hører normalt "støy" hele tiden og det er fordi radioen skanner 3 kanaler samtidig.

Men med radio innstilt bare på kanal 16 er det ikke støy og i fjor var vi første "jolle" til å assistere båt som gikk ned på grunn av brann....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

9 hours ago, lectron said:

På ja som regel kanskje med unntak når jeg skal svipptur til butikken, men med det sagt. 

Ulv ulv

Denne beskrivelsen med mengden distress høres rimelig pompøst ut spør du meg... Jeg kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt - og jeg jobber på et sted som tar i mot alle disse alarmene - for hele Sør-Norge. Det er ikke daglig på jobb for å si det sånn - ikke en gang så hyppig som annenhver dag... Så om du i havnebassenget i Stavanger mottar masse alarmer, så må du få sjekket radioen din.

Med hilsen

Tore

Sjøfarende og kystradiooperatør

Med hilsen

Tore

Sjøfarende og kystradiooperatør

,Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor temaet diskuteres i det heletatt. VHF sin eksistens er jo helt avhengig av at de som har VHF om bord faktisk lytter til K16. Trenger ikke ha alt oppmerksomhet rettet mot akkurat denne oppgaven hele tida....men ha den på. Kommer det et nødrop så hører du nokk det.

Så vidt jeg vet så har ikke FB, Snap eller Twitter den samme nytteverdi som VHF radio til sjøs, selv om de fleste er vel mere opptatt av slike.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Guest Avmønstret#
OtacC skrev for 11 timer siden:

40Ah batteri, 19 fots båt uten motor. 

Hva med en håndholdt og oppladbar VHF, evt en som også kan gå på løse batterier? Da vil stresset ifht strømbruk bli redusert. 

--

Vet ikke om det har kommet VHFer som kan lades vha usb som vanlige mobiler enda.. men de fleste har jo ett ladeopplegg for det. 

Trådstarter har nok et litt annet utgangspunkt enn de fleste her har hatt siden de var smågutter.

Hvis man kikker på andre innlegg fra han, snakker vi om en 19 fot åpen trebåt for oversjøisk seilas. Han ser ikke bort fra at båten velter underveis (og må rettes opp igjen).

Han leter etter papirkart for rigger mm i Nordsjøen. Han vil ha vanntett batteri.

Batteri mm må antakelig utstyres med oppdrift slik at det flyter på siden av båten ved velt hvis ikke hele båten skal gå ned. Da begynner det å bli komplisert med lading ol.

Det hjelper ikke med håndholdt som ikke rekker lenger enn man kan se.

Vekten må ned hvis det skal være mulig å rette opp en kantret trebåt, batterikapasiteten må holde en uke eller to alt etter hvor han har tenkt seg, og i Nordsjøseilas med en 19 fot åpen trebåt er det i realiteten utenkelig at han skal berge noen andre før supplyskip mm er på plass.

Mons

mons skrev 17 minutter siden:

Trådstarter har nok et litt annet utgangspunkt enn de fleste her har hatt siden de var smågutter.

Hvis man kikker på andre innlegg fra han, snakker vi om en 19 fot åpen trebåt for oversjøisk seilas. Han ser ikke bort fra at båten velter underveis (og må rettes opp igjen).

Han leter etter papirkart for rigger mm i Nordsjøen. Han vil ha vanntett batteri.

Batteri mm må antakelig utstyres med oppdrift slik at det flyter på siden av båten ved velt hvis ikke hele båten skal gå ned. Da begynner det å bli komplisert med lading ol.

Det hjelper ikke med håndholdt som ikke rekker lenger enn man kan se.

Vekten må ned hvis det skal være mulig å rette opp en kantret trebåt, batterikapasiteten må holde en uke eller to alt etter hvor han har tenkt seg, og i Nordsjøseilas med en 19 fot åpen trebåt er det i realiteten utenkelig at han skal berge noen andre før supplyskip mm er på plass.

Godt detektivarbeid!

Eg planlegg rotur til Shetland, men ønsker ein lav profil på opplegget. 

Vekt har mykje å seie, både for sikkerheit, men også framdrift.

OtaK skrev 27 minutter siden:

Godt detektivarbeid!

Eg planlegg rotur til Shetland, men ønsker ein lav profil på opplegget. 

Vekt har mykje å seie, både for sikkerheit, men også framdrift.

Godt du sier det selv her - nederste linje - SIkkerhet - planlegger du en slik rotur så betyr i alle fall ikke vekten av den VHF radioen, du ike vil ha med noen ting - og batteriet/ene du maser om, du kan sette inn ett solcellepanel som veier nada, og ha strøm til den radioen underveis. 

Hadde aldri krysset der uten VHF ombord. 

NB

Den lave profilen du ønsket å holde forsvant nå

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

lectron skrev for 15 timer siden:

Ulv ulv

Du er sikker på at du ikke mottar DSC varsel for værmeling/securiteemeldinger isteden da. Etter nesten 10 år med å ta i mot/lytte etter disse i Oslofjorden er det meg helt ukjent det du skriver.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

1 minute ago, Benji said:

Du er sikker på at du ikke mottar DSC varsel for værmeling/securiteemeldinger isteden da. Etter nesten 10 år med å ta i mot/lytte etter disse i Oslofjorden er det meg helt ukjent det du skriver.

Vil sjekke opp, men 3 ganger under en halvtime i vindstille og sol

Var ikke etterfulgt av annen melding 

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Hvor er dere som hører stadig mas? Det er blitt så stille at en lurer på om VHF'n er kaputt.

Toleranse for støy er nok forskjellig fra person til person; jeg tåler mer enn kona, noen motorbåtfolk tåler kanskje mer enn noen seilbåtfolk? Når jeg for eksempel er på tur i skogen, hadde jeg syns det vært ganske irriterende å skulle plages med støy fra en vhf. På sjøen tolererer jeg det siden det er en del av beredskapen. Noen ganger er det mye jalla, andre ganger er det stille hele dagen. 

Noen syns det er gøy å ha på vhf-en og høre på det som skjer, andre syns det er irriterende. Jeg kan som sagt forstå de som ønsker å slippe denne støyen, selv om jeg ikke mener at det er ok å ikke ha radioen på.

Redigert av Maika (see edit history)
Benji skrev 2 minutter siden:

Godt du sier det selv her - nederste linje - SIkkerhet - planlegger du en slik rotur så betyr i alle fall ikke vekten av den VHF radioen, du ike vil ha med noen ting - og batteriet/ene du maser om, du kan sette inn ett solcellepanel som veier nada, og ha strøm til den radioen underveis. 

Hadde aldri krysset der uten VHF ombord. 

NB

Den lave profilen du ønsket å holde forsvant nå

Det er stor forskjel på å måtte ha med seg eit 120Ah batteri vs eit på 40Ah. 

Eg har vel aldri skrevet at eg ikkje vil ha med VHF, men vil gjerne ha innspill på bruken av denne, for å kunne velge mellom nettopp 120Ah vs 40Ah batteri. 

Solcellepanel er eit godt argument. Men det finnes fleire bakdeler også. F.eks so vil man ha eit ekstra usikkerheitsmoment ift kva som kan gå sunt. Klarer eg meg med eit mindre batteri, so er det bra. 

Om profilen er lav eller ikkje bestemmer eg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...