Jump to content

Å ikkje ha på VHF når man er på sjøen

OtaK

Recommended Posts

lectron skrev 3 minutter siden:

Hva annet gir den alarmen?

Eller det blir å spore av tråden. Sjekker det et annet sted

'Litt avsporing ja.

Kystradio sender ut DSC varsel ved til eks værmeldinger - sikkerhetsmeldinger, da vil de bli fulgt opp på en arbeidskanal.

Kan jo også være en som sendeer deg ett DSC kall -og venter på at du skal svare han. neste gan, prøv å se hva som står i panelet på radioen, gir deg flot informasjon.

Har på nesten 10 år ikke hat mer enn 1 eller 2 slike falske alarmer. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Just now, Benji said:

'Litt avsporing ja.

Kystradio sender ut DSC varsel ved til eks værmeldinger - sikkerhetsmeldinger, da vil de bli fulgt opp på en arbeidskanal.

Kan jo også være en som sendeer deg ett DSC kall -og venter på at du skal svare han. neste gan, prøv å se hva som står i panelet på radioen, gir deg flot informasjon.

Har på nesten 10 år ikke hat mer enn 1 eller 2 slike falske alarmer. 

Den ene gangen sto det distress, men sender var ikke på radio. Var akkurat da i båt med toppfart 7 knop mens alle 4000 stavanger var på sjøen.

De andre gangene husker jeg ikke, men samme signal. 

Tydelig at jeg må friske opp litt på bruk.

Men som sagt. Alltid på

34 minutes ago, OtaK said:

Solcellepanel er eit godt argument. Men det finnes fleire bakdeler også. F.eks so vil man ha eit ekstra usikkerheitsmoment ift kva som kan gå sunt. Klarer eg meg med eit mindre batteri, so er det bra. 

Enig i prinsippet om at en båt med lite utstyr har færre dingser som kan gå i stykker, men at et solcellepanel plutselig skal ta kvelden ville jeg satt ganske langt ned på lista over ting jeg gadd å bekymre meg for. Våre paneler er enkle greier, og har vært gjennom mye vær og mange mil, uten å ha tatt noen skade av det. De står plassert såpass lavt at de med ujevne mellomrom har fått bølger over seg.

Over Nordsjøen tror jeg du vil sette stor pris på å kunne ha VHF på hele tiden, det er ganske tett trafikk i en del områder.

De uten lisens har vel ikke fått pensum levert så de gjør som de vil ..men absolutt de bør lytte deog
Klager de på strømbruk på VHF så bør de holde seg hjemme for ta deg f..en på at mobiltelefonene skal lades ....
Følg samvittigheten tenk sikkerhet for alle ikke bare deg selv.
God båtsommer sommer til alle sammen

tar med et sitat fra Benji
Nå sier reglen/loven at man har lytteplikt når man er underveis, så da er vel problemet løst - for oss med motorbåter, og ja for seiler også, det er ikke så dårlig batteribank i de.

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hei Dobsen

Artig film, men i dette tilfellet ser båten ut for å være mer enn 19 fot, og jeg synes jeg hører en motor som bakker.

Det finnes historier fra Lofothavet der en færing som trådstarters seiler over et hvelvet skrog i full storm og de trekker ombord folk på begge sider når de seiler over, men det er litt med hvor realistisk slike redningér vil være med havet fullt av fiske og supplybåter.

Mons

LALUNA II skrev 9 minutter siden:

De uten lisens har vel ikke fått pensum levert så de gjør som de vil ..men absolutt de bør lytte deog
Klager de på strømbruk på VHF så bør de holde seg hjemme for ta deg f..en på at mobiltelefonene skal lades ....
Følg samvittigheten tenk sikkerhet for alle ikke bare deg selv.
God båtsommer sommer til alle sammen

tar med et sitat fra Benji
Nå sier reglen/loven at man har lytteplikt når man er underveis, så da er vel problemet løst - for oss med motorbåter, og ja for seiler også, det er ikke så dårlig batteribank i de.

Har VHF sertifikat og lisens.

Sånn ellers so synest eg at slike innlegg kun har ein effekt, og det er at det blir lavare takhøgde for diskusjon her inne, med dårligare båtbrukere som resultat. 

Guest Avmønstret#
OtaK skrev for 2 timer siden:

Har VHF sertifikat og lisens.

Sånn ellers so synest eg at slike innlegg kun har ein effekt, og det er at det blir lavare takhøgde for diskusjon her inne, med dårligare båtbrukere som resultat. 

Einig. Og det er vel også feil det som blir hevda. Ein treng ikkje lisens for å ta sertifikat, og en treng ikkje sertifikat for å få lisens, og ingen av tinga heng i saman med om ein "har fått pensum levert". 

Sitat

Hvor liten kan båten være før det er "godtatt" å ikke ha VHF? F.eks 8 fot gummijolle uten motor. Burde en ha med VHF om man skal ro til neste brygge? Hva med seilbrett? SUP?

Kanskje en bruker det vettet en selv har til å svare på det?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Håpet skrev 44 minutter siden:

Hvor liten kan båten være før det er "godtatt" å ikke ha VHF? F.eks 8 fot gummijolle uten motor. Burde en ha med VHF om man skal ro til neste brygge? Hva med seilbrett? SUP?

Det er vel ingen krav sånn sett til lystbåt...

Men det dreide seg vel om en skulle ha VHF slått på når en hadde VHF ombord...

Det er jo noe ganske annet.. 

Montert VHF i vår  21fots Buster, og hadde også VHF i forrige båten, en 17fots Buster..

Ubetydelig strømforbruk, lytter alltid, og liker sikkerheten den gir når vi er i ukjent farvann og ikke har bekjente man kan ringe til. 

I dag mottok vi en panpan melding fra kystradioen som bad båter som kunne bistå en liten gummibåt om å ta kontakt. Vi lå 40min unna, men svarte at vi kunne sette fart innover fjorden.

Hørte ingen andre, verken på kanal 16, eller arbeidskanalen som svarte opp meldingen fra kystradio, men observerte 2-4 båter som også satte fart innover mot gummibåten.

Så spørsmålet mitt er: Hvor mange lytter, uten å kvittere?

20 hours ago, lectron said:

Vil sjekke opp, men 3 ganger under en halvtime i vindstille og sol

Var ikke etterfulgt av annen melding 

Hei Lectron,

Teoretisk kan nød også skje i sol og vindstille. Men for meg høres stadig hele scenarioet du beskriver helt feil ut. Det hørtes nesten mer ut som en alarm på din VHF på grunn av ett eller annet. Vi har en håndholdt Standard Horizon her på jobben som piper og uler når den ikke får oppdatert sin posisjon ved hjelp av GPS eksempelvis. Videre er det jo noen apparater som piper og uler hvis de får for lav spenning. Kan hende 12V eller 24V anlegget ditt har et "regelmessig" spenningstap f.eks. når kjøleskap slår seg på eller lignende.

Synes Benjis tips var godt jeg; studer displayet på radioen, sjekk etter endringer fra "normaltilstand" til når du hører din nevnte alarm.  Er du i tvil, kall opp Kystradioen og spør.

Med hilsen

Tore

Sjøfarende og kystradiooperatør

20 hours ago, Benji said:

Hei Benji!

Dette var vel ikke helt riktig. Det benyttes ikke DSC ved værmeldinger. De leses ut til faste tider - og har ingen åpning eller behov for DSC-varsling etter regelverket.

Men ved kulingvarsel hvis det er over styrke 9 på Beaufortskalaen, da benyttes DSC i aktuelle områder. Det er også en teoretisk åpning for bruk av DSC ved andre sikkerhetsmeldinger (safety) ved særdeles kritiske/viktige farer - men jeg har ikke sett det i bruk siste 3,5årene på Securité-meldinger for annet enn kuling- og stormvarsel.

Med ønsker om en god sesong, og vi snakkes nok plutselig! :)

Med hilsen

Tore

Sjøfarende og kystradiooperatør

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...