Lingefan
Potensielt brannfakkelinnlegg:
Kan noen drevne vhf-brukere gi en rask oppsummerings-innføring på vhf? Enkle triks for de av oss som har fått vhf med på kjøpet i en ny bruktbåt, men som vi ikke har tid til å sette oss inn i et kurs med det første? Har til nå aldri hatt vhf og kjekt å kunne bruke den som fulgte med båten. Kjekt for alle at vi vet hva man skal gjøre og noen enkle viktige triks.
Spørsmål:
Kan kanal 16 brukes til annet enn nød? Og hva skjer i praksis? Kaller f eks folk opp hverandre med knytteneve på kanal 16 hvis de blir sure nok? Er jo mye rare båtfolk med gammeldagse holdninger.
Opplevde en seilbåt som mente jeg kjørte upassende (hvilket jeg mener selv jeg ikke gjorde), og like etter kom det på en sykt høy nødalarm på vhfen. Haugevis av båter i nærheten og kunne ikke se noen i nød rundt meg eller som fikk bølger av min kjøring. Kan seilbåten ha kalt i nødsignalet for å kjefte? Jeg har jo ikke peiling på den og når det kommer alarm er den såpass høylydt at jeg må bytte kanal for å skru den av. Det eneste jeg kan gjøre i slike situasjoner er å se om noen trenger hjelp rundt meg.