Benji
Lingefan skrev 26 minutter siden:Potensielt brannfakkelinnlegg:
Kan noen drevne vhf-brukere gi en rask oppsummerings-innføring på vhf? Enkle triks for de av oss som har fått vhf med på kjøpet i en ny bruktbåt, men som vi ikke har tid til å sette oss inn i et kurs med det første? Har til nå aldri hatt vhf og kjekt å kunne bruke den som fulgte med båten. Kjekt for alle at vi vet hva man skal gjøre og noen enkle viktige triks.
Spørsmål:
Kan kanal 16 brukes til annet enn nød? Og hva skjer i praksis? Kaller f eks folk opp hverandre med knytteneve på kanal 16 hvis de blir sure nok? Er jo mye rare båtfolk med gammeldagse holdninger.
Opplevde en seilbåt som mente jeg kjørte upassende (hvilket jeg mener selv jeg ikke gjorde), og like etter kom det på en sykt høy nødalarm på vhfen. Haugevis av båter i nærheten og kunne ikke se noen i nød rundt meg eller som fikk bølger av min kjøring. Kan seilbåten ha kalt i nødsignalet for å kjefte? Jeg har jo ikke peiling på den og når det kommer alarm er den såpass høylydt at jeg må bytte kanal for å skru den av. Det eneste jeg kan gjøre i slike situasjoner er å se om noen trenger hjelp rundt meg.
Hei - ett lite forsøk.
Kanal 16 er nød og kallekanal, med andre ord den kan brukes til annet enn nød. Det er den du bruker for å kale opp ett annet skip, eller kystradiostasjonen (om du er usikker på arbeidskanalen i området) for så å gå over til en skip til skip kanal, ev en arbeidskanal som tilhører kystradioen om det er de du prater med.
Ett tips til å bli litt kjent med den. Klokken 09 - 12 - 15 - 18 og 21 sendes det værmelding fra Kystradioen, denne annonseres på kanal 16, for så å leses på arbeidskanalen i ditt område. Du finner kart over de å kystradio.no. Tipper du kan lytte kanal 66 for dette ref din bostedskommune. Den dekker hele indre oslofjord.
Skip til skip kanal er det en god del av, men eks 6 - 8 -10 - 72 etv etc.
Hold deg gjerne unna kanal 12 som er havnetjenester, og kanal 13 som er loskanal - selv om de er åpne for alle.
Man kan iht reglementet føre en samtale på kanal 16, men maks ett minut - tilrådes ikke.
Tviler på at seilbåten og alarmen du hørte har med din kjøring å gjøre.
Ha du på din radio på kanal 16 når du er på tur - så kan du jobbe med å skaffe sertifikat og lisens når du har anledning.
Husk å justere Squelsh på din radio, skal skrus til du hører støy, og så litt tilbake, da er det sterkest mottak hos deg. Sørg for at antenna de står så rett opp som muligt (ikke fall for fristelsen å legge den i vinkel med båtens overbygg = dårligere sende/mottaging)
Høre du en slik alarm på din VHF - er en DSC alarm trolig - så ta en titt i displayet, der finner du da informasjon om det er en Nød, haster eller sikkerhetsmelding - de har forøverig forskjellig lyd vanligvis i radioen.
NB - sett deg inn i bruksanvisningen til din VHF (bør jo ikke innrømme for gutta på brygga at du har lest bruksanvisning)
Send gjerne en PM om det er noe jeg kan bidra med for å hjelpe.