Havlengt Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Til trådstartar: Har eg forstått situasjonen rett, så skal du ha radioutstyret i ein open båt utan motor? Då er det vel nokså begrensa kor mykje redningskapasitet du kan bidra med ovanfor andra fartøy, sjølv om vidareformidling sjølvsagt kan vera eit tema. Det vert vel i praksis eit nødutstyr for din del? Trur du bør prioritera eit utstyrsoppsett som gjev ditt eige fartøy best mogleg sikkerhet. Får du til eit oppsett med god nok batterikapasitet og lademiligheter, så vil du sikkert lytta også.. Om ikkje dette er mogleg, må du prioritera at utstyret faktisk har sendekraft tilgjengeleg om du kjem I ein nødsituasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 (redigert) Har gått og lurt på VHF nå i lange tider. Ender nok opp med en bærbar i min båt. Enn så lenge er denne fiktive VHF radioen avslått når vi går :( Når det er sagt, min fiktive radio kommer til å stå på når en får substans. Men imellom tiden er eg altså egentlig like rævva båtfører som de "Idiotene" som seiler uten å ha på VHF?? Eg har jo ikke på VHF..... :( Vil ikke være rævva. Og det er mange med meg. 22 fot, ingen VHF, ingen lytting. Redigert 11.Mai.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Havlengt skrev for 2 timer siden: Til trådstartar: Har eg forstått situasjonen rett, så skal du ha radioutstyret i ein open båt utan motor? Då er det vel nokså begrensa kor mykje redningskapasitet du kan bidra med ovanfor andra fartøy, sjølv om vidareformidling sjølvsagt kan vera eit tema. Det vert vel i praksis eit nødutstyr for din del? Trur du bør prioritera eit utstyrsoppsett som gjev ditt eige fartøy best mogleg sikkerhet. Får du til eit oppsett med god nok batterikapasitet og lademiligheter, så vil du sikkert lytta også.. Om ikkje dette er mogleg, må du prioritera at utstyret faktisk har sendekraft tilgjengeleg om du kjem I ein nødsituasjon. Heilt rett. Heilt rett. Enig. Kapasiteten bestemmer eg jo sjølv. So egentlig, so kan eg f.eks velge meg eit lett 20Ah litium batteri, og kun ha på VHF med GPS og AIS om natta, for å gje meg nærheitsalarm, slik at eg kan sove. Og eventuelt ved nød. Men brorparten her inne meiner eg skal lytte 24h i tilfelle nokon kjem i nød, noko som betyr at eg må ha eit tungt 60Ah batteri, eventuelt solcelle. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 OtaK skrev 5 minutter siden: Heilt rett. Heilt rett. Enig. Kapasiteten bestemmer eg jo sjølv. So egentlig, so kan eg f.eks velge meg eit lett 20Ah litium batteri, og kun ha på VHF med GPS og AIS om natta, for å gje meg nærheitsalarm, slik at eg kan sove. Og eventuelt ved nød. Men brorparten her inne meiner eg skal lytte 24h i tilfelle nokon kjem i nød, noko som betyr at eg må ha eit tungt 60Ah batteri, eventuelt solcelle. Alt handler jo om å prioritere... Du satser jo på at andre prioriterer bedre en deg, slik at du selv er sikret i en nødsituasjon... det er muligens noe å tenke på... ? Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 -TUR- skrev for 11 timer siden: Hei Benji! Dette var vel ikke helt riktig. Det benyttes ikke DSC ved værmeldinger. De leses ut til faste tider - og har ingen åpning eller behov for DSC-varsling etter regelverket. Men ved kulingvarsel hvis det er over styrke 9 på Beaufortskalaen, da benyttes DSC i aktuelle områder. Det er også en teoretisk åpning for bruk av DSC ved andre sikkerhetsmeldinger (safety) ved særdeles kritiske/viktige farer - men jeg har ikke sett det i bruk siste 3,5årene på Securité-meldinger for annet enn kuling- og stormvarsel. Med ønsker om en god sesong, og vi snakkes nok plutselig! :) Sjekket loggen på VHF-en nå, og teller tre DSC «All ships» anrop av typen «Urgency» fra Kystradio, siste uken. I disse tilfellene har det vært snakk om kanal 16 blokkering. Er det ny prosedyre i år og bruke DSC til dette? Husker det var noen meldiger om kanal 16 blokkering i fjor også, men fikk aldri noen DSC anrop om det(mener jeg å huske). btw, ikke oss som blokkerte, men jeg lurte jo litt ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Det høres smart ut, den som ligger og blokkerer på k16 vil jo ikke høre en melding fra Kystradioen på k16 om at han må sjekke senderen sin om den driver og sender på k16. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Landcrab skrev 11 minutter siden: Sjekket loggen på VHF-en nå, og teller tre DSC «All ships» anrop av typen «Urgency» fra Kystradio, siste uken. I disse tilfellene har det vært snakk om kanal 16 blokkering. Er det ny prosedyre i år og bruke DSC til dette? Husker det var noen meldiger om kanal 16 blokkering i fjor også, men fikk aldri noen DSC anrop om det(mener jeg å huske). btw, ikke oss som blokkerte, men jeg lurte jo litt ? Det å sende ett DSC Urgency call, gjør at den som blokkerer kanal 16 vil motta kallet/sendingen, og radioen vil gå over på arbeidskanalen de har lagt inn i DSC kallet - og om alt går bra - slutt på blokkering. (enkelt forklart) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Astor Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Lars H. skrev On 9.5.2018 at 15.26: VHF'n er selvfølgelig alltid på når jeg er i båten, bortsett fra når jeg ligger fortøyd i gjestehavn og sover. Men da settes den på når jeg våkner sammen med kaffekjelen. Er ikke det å ha den på en selvfølge? Det Lars skriver er bra radiokultur. Har man en radio med rød Distressknapp kan radioen stå på minimum på volum da distressmeldingen vil komme gjennom når den blir sendt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
arkmarin Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Har du VHF og konsesjon, så har du PLIKT til å lytte på VHF på kanal 16. Det betyr at VHF er påslått og volumet så høyt at du hører hva som blir sagt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
janet Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 følger lytteplikten konsesjonæren og ikke apparatet/operatøren? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Ida Marie III Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 arkmarin skrev 5 minutter siden: Har du VHF og konsesjon, så har du PLIKT til å lytte på VHF på kanal 16. Det betyr at VHF er påslått og volumet så høyt at du hører hva som blir sagt. Jo, men i havn holder det lenge slik Astor beskriver.... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Ida Marie III skrev 26 minutter siden: Jo, men i havn holder det lenge slik Astor beskriver.... Når man ligger i havn, så er det Astor beskrive ok. Konsesjonen følger fartøyet og ikke personen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 I "gamle dager" var det ikke tillatt å bruke, sende med VHF'n når en lå i havn! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Barbaria Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Litt surmuling fra Barbaria, men med godt uppsåt :). VHF har blitt, mulig det har vært også, en lekeplass for far hvor han kan minnes sin tid som snellejeger i Forsvaret. På sommeren er det et tjat uten like, i alle fall på Østlandet og svenskekysten. Man skulle tro at ingen har mobiltelefoner. «Polly Polly kan du høre Fido på kanal 16...», slik drittprat holder de på hele sommeren, jeg orker ikke høre på de lenger. Det minner mer og mer om PR radio på 90 tallet. Om ikke det blir en endring slik at 16 er forbeholdt nød og svært viktig informasjon så kommer ikke jeg til ha på lyden. Oppkall til samling av flokken og Generell drittprat bør tildeles en egen kanal snarest! SÅ EN TING TIL DERE SOM JOBBER PÅ RADION. Dere har en svært viktig jobb. Kan dere alle vennligst snakke tydelig og med klar stemme når dere skal gi informasjon? De fleste er flinke, men av og til virker det som om vedkommende sitter tilbakelent bort fra mikrofonen og i tillegg da har en obskur dialekt da kan man ikke forvente å bli forstått. Vi som mottar sitter ikke stille på et kontor, men er på sjøen. Vinden og sjøen kan faktisk bråke ganske mye når man står ute som f.eks. i en seilbåt. Selv med høyttaler på full styrke er det ikke mulig å høre hva som blir sagt, det er for dårlig i 2018. Her har Norge noe av lære av Svenskene som er meget tydlige i sine informasjoner. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Benji Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Barbaria skrev 17 minutter siden: Litt surmuling fra Barbaria, men med godt uppsåt :). VHF har blitt, mulig det har vært også, en lekeplass for far hvor han kan minnes sin tid som snellejeger i Forsvaret. På sommeren er det et tjat uten like, i alle fall på Østlandet og svenskekysten. Man skulle tro at ingen har mobiltelefoner. «Polly Polly kan du høre Fido på kanal 16...», slik drittprat holder de på hele sommeren, jeg orker ikke høre på de lenger. Det minner mer og mer om PR radio på 90 tallet. Huum Lurer nå på hvor, og når du har ferdes - selv om du vel egentelig skriver det - de siste 9 årene har jeg sittet på nå nedlagte Tjøme Radio, og la oss si det slik, vi tok inn mer på VHF enn den vanlige fritidsbåt. Men den situasjonen du her beskriver henger ikke på greip, sorry, den er ikke reell. I ny å ne finnes det de som ikke klarer å holde seg, ja, men ett "tjatt" uten like og div andre sammenligninger - nei den kjøper jeg ikke. Det stemmer rett å slett ikke. Nå er det nå en gang slik at kanal 16 er den internasjonale kalle kanalen, så da må du høre at Polly roper på Fido - og det er helt lovlig, og faktisk iht prosedyrer. Nb ferdes selv i det jeg kaller Østalandet hele året med båt, og VHF står på 24/7 - kanskje jeg er dauhørt ? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Hvorfor fikk vi L 1, 2 og 3? ( L 3 kun Norge og Finland) Var det ikke for å avlaste 16 med pjatt Lyngy sier. Opkald fra kyststationer til skibe eller mellem to skibe vil foregå på kanal 16, mens et skib normalt vil kalde op til en kyststation på én af dennes VHF-arbejdskanaler og kun hvis der ikke opnås forbindelse, forsøges opkald på kanal 16. Efter 1/1 2015 ekspederes der ikke længere telefonsamtaler via Lyngby. Tre måter å kontakte Kystradio på: Men det krever at en vet hvor en er og har kanalplan. A. Send en DSC til MMSI 00257 0000 B. Kall "Kystradio" på VHF arbeidskanal C. Ring 120 (+47 51 69 00 44 fra utlandet og satelitt-telefo Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Barbaria Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Sorry Benji, det er 2018 velkommen. Du er nok vaksinert. Jeg har nå vært ute i hele helgen og hørt så mye skitprat og unødige oppkalling at VHF at jeg er forsynt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Benji Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Ja ja. Da er det feil på min radio da. Eller øra mine. Var stille på slikt de timene jeg var ute i går i østfoldskjærgården. Noen oppkall for sjekk av radio selvsagt og en blokkering på 16 men ikke noe galt i at det kalles opp for sjekk av radio, heller motsatt Vi er nok ikke enige okke som, eller ser det på 2 forskjellige måter Redigert 12.Mai.2018 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Barbaria Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Benji skrev 30 minutter siden: Vi er nok ikke enige okke som, eller ser det på 2 forskjellige måter Redigert 18 minutter siden av Benji Ja antagelig ? For meg en VHF et sikkerhetsutstyr, ikke noe man sjekker hvor andre har lagt seg. Det var nok ok på 70 tallet hvor det var 4 stykker som hadde VHF, men nå som alle har råd og mulighet så må det nye regler til. Jeg skulle ønske at jeg kunne ha VHF på full styrke og når noe skjedde så viste jeg at det var alvor, men slik er det ikke. Det trengs , etter min mening, en full overhaling av systemet. Aldri hører jeg skipperen på Colorline kaller opp en bekjent for å høre hvor han skal i helgen. Det har vi mobiler til. Redigert 12.Mai.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Benji Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Blir skremt jeg Barbaria når du nevner mobil inni her. Skremmer meg som driver som instruktør på ROC og innehaver av GOC. Håper enda fler roper på hverandre på VHF'n for å høre hvor de er etc etc. På den måten får vi bygd opp bruken og båtfolks kunnskap om den. Generelt er de flinke til å finne seg en skip til skip kanal kjapt. Vi tenker forskjellig å det er greit. God båtsesong med eller uten VHF på.? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lingefan Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Potensielt brannfakkelinnlegg: Kan noen drevne vhf-brukere gi en rask oppsummerings-innføring på vhf? Enkle triks for de av oss som har fått vhf med på kjøpet i en ny bruktbåt, men som vi ikke har tid til å sette oss inn i et kurs med det første? Har til nå aldri hatt vhf og kjekt å kunne bruke den som fulgte med båten. Kjekt for alle at vi vet hva man skal gjøre og noen enkle viktige triks. Spørsmål: Kan kanal 16 brukes til annet enn nød? Og hva skjer i praksis? Kaller f eks folk opp hverandre med knytteneve på kanal 16 hvis de blir sure nok? Er jo mye rare båtfolk med gammeldagse holdninger. Opplevde en seilbåt som mente jeg kjørte upassende (hvilket jeg mener selv jeg ikke gjorde), og like etter kom det på en sykt høy nødalarm på vhfen. Haugevis av båter i nærheten og kunne ikke se noen i nød rundt meg eller som fikk bølger av min kjøring. Kan seilbåten ha kalt i nødsignalet for å kjefte? Jeg har jo ikke peiling på den og når det kommer alarm er den såpass høylydt at jeg må bytte kanal for å skru den av. Det eneste jeg kan gjøre i slike situasjoner er å se om noen trenger hjelp rundt meg. Redigert 12.Mai.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Benji Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Lingefan skrev 26 minutter siden: Potensielt brannfakkelinnlegg: Kan noen drevne vhf-brukere gi en rask oppsummerings-innføring på vhf? Enkle triks for de av oss som har fått vhf med på kjøpet i en ny bruktbåt, men som vi ikke har tid til å sette oss inn i et kurs med det første? Har til nå aldri hatt vhf og kjekt å kunne bruke den som fulgte med båten. Kjekt for alle at vi vet hva man skal gjøre og noen enkle viktige triks. Spørsmål: Kan kanal 16 brukes til annet enn nød? Og hva skjer i praksis? Kaller f eks folk opp hverandre med knytteneve på kanal 16 hvis de blir sure nok? Er jo mye rare båtfolk med gammeldagse holdninger. Opplevde en seilbåt som mente jeg kjørte upassende (hvilket jeg mener selv jeg ikke gjorde), og like etter kom det på en sykt høy nødalarm på vhfen. Haugevis av båter i nærheten og kunne ikke se noen i nød rundt meg eller som fikk bølger av min kjøring. Kan seilbåten ha kalt i nødsignalet for å kjefte? Jeg har jo ikke peiling på den og når det kommer alarm er den såpass høylydt at jeg må bytte kanal for å skru den av. Det eneste jeg kan gjøre i slike situasjoner er å se om noen trenger hjelp rundt meg. Hei - ett lite forsøk. Kanal 16 er nød og kallekanal, med andre ord den kan brukes til annet enn nød. Det er den du bruker for å kale opp ett annet skip, eller kystradiostasjonen (om du er usikker på arbeidskanalen i området) for så å gå over til en skip til skip kanal, ev en arbeidskanal som tilhører kystradioen om det er de du prater med. Ett tips til å bli litt kjent med den. Klokken 09 - 12 - 15 - 18 og 21 sendes det værmelding fra Kystradioen, denne annonseres på kanal 16, for så å leses på arbeidskanalen i ditt område. Du finner kart over de å kystradio.no. Tipper du kan lytte kanal 66 for dette ref din bostedskommune. Den dekker hele indre oslofjord. Skip til skip kanal er det en god del av, men eks 6 - 8 -10 - 72 etv etc. Hold deg gjerne unna kanal 12 som er havnetjenester, og kanal 13 som er loskanal - selv om de er åpne for alle. Man kan iht reglementet føre en samtale på kanal 16, men maks ett minut - tilrådes ikke. Tviler på at seilbåten og alarmen du hørte har med din kjøring å gjøre. Ha du på din radio på kanal 16 når du er på tur - så kan du jobbe med å skaffe sertifikat og lisens når du har anledning. Husk å justere Squelsh på din radio, skal skrus til du hører støy, og så litt tilbake, da er det sterkest mottak hos deg. Sørg for at antenna de står så rett opp som muligt (ikke fall for fristelsen å legge den i vinkel med båtens overbygg = dårligere sende/mottaging) Høre du en slik alarm på din VHF - er en DSC alarm trolig - så ta en titt i displayet, der finner du da informasjon om det er en Nød, haster eller sikkerhetsmelding - de har forøverig forskjellig lyd vanligvis i radioen. NB - sett deg inn i bruksanvisningen til din VHF (bør jo ikke innrømme for gutta på brygga at du har lest bruksanvisning) Send gjerne en PM om det er noe jeg kan bidra med for å hjelpe. Redigert 12.Mai.2018 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
ErikN Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Anbefaler sterkt å ta dette kurset.. Moro og lett. Gjort på en kveld http://www.kystradio.no/privat/sertifikat/vhfsrc-webkurs/ Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 On 5/9/2018 at 3:35 PM, Midtpinne said: Dette skjønner jeg ikke noe av egentlig. Selvfølgelig har du mulighet til å redde noen. Om så bare ved å videreformidle beskjeden om at noen trenger hjelp, det kan være det som berger dem. Meget godt svar ! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 On 5/9/2018 at 3:43 PM, OtaK said: Facit på problemstilling. Ingen lademuligheit. Ingen motor. Vil gjerne ha VHF ombord allikevel i tilfelle eg treng hjelp. Du må prioritere sikkerheten på eget fartøy. Vil tro strøm kan bli en utfordring uansett (hvis du har andre forbrukere enn VHS), hva med å kjøpe inn en nødpeilesender i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.