Jump to content

Å ikkje ha på VHF når man er på sjøen

OtaK

Recommended Posts

On 5/12/2018 at 5:56 PM, Barbaria said:

SÅ EN TING TIL DERE SOM JOBBER PÅ RADION.

Dere har en svært viktig jobb. Kan dere alle vennligst snakke tydelig og med klar stemme når dere skal gi informasjon? De fleste er flinke, men av og til virker det som om vedkommende sitter tilbakelent bort fra mikrofonen og i tillegg da har en obskur dialekt da kan man ikke forvente å bli forstått. Vi som mottar sitter ikke stille på et kontor, men er på sjøen. Vinden og sjøen kan faktisk bråke ganske mye når man står ute som f.eks. i en seilbåt. Selv med høyttaler på full styrke er det ikke mulig å høre hva som blir sagt, det er for dårlig i 2018. Her har Norge noe av lære av Svenskene som er meget tydlige i sine informasjoner. 

Helt enig. Mange på kystradiostasjonen snakker tydelig, men enkelte har jeg ikke mulighet til å hverken høre eller forstå. Det høres ut som ren mumling. Jeg må ha radioen på nesten full styrke underveis. Skrur jeg opp til full, blir det bare uling i høttaleren. Og da er det ikke mulig å høre hva som blir sagt uansett. Mulig at den integrerte høyttaleren er dårlig, men den har alltid vært sånn. Og radioen står bare en snau meter unna meg.

• 3 uker senere...
Pinkvin skrev On 10.5.2018 at 7.45:

Hva med en håndholdt og oppladbar VHF, evt en som også kan gå på løse batterier? Da vil stresset ifht strømbruk bli redusert. 

--

Vet ikke om det har kommet VHFer som kan lades vha usb som vanlige mobiler enda.. men de fleste har jo ett ladeopplegg for det. 

Standard Horizon har håndholdt VHF som lades via usb som vanlige mobiler. Du får kjøpt den hos Telenor Kystradio og flere andre nettbutikker som selger utstyr til båt. Radioen heter HX 300 E, og holder flere dager i standby på en lading.

Jeg har VHF, sertifikat og har hatt konsesjon I flere år. Men jeg må innrømme at jeg fikk nok da Telenor Radio var så vennlige å sende regningen direkte til inkasso uten å sende den til meg først. Så da ble det takk for meg og lykke til videre. Så min VHF star avslått, og jeg kommer ikke til å søke på ny når de ikke har bedre kontroll på faktureringsrutinene sine. Desverre, synd dugnadsinnsatsen på sjøen blir sabortert av sine egne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 35 minutter siden:

Jeg har VHF, sertifikat og har hatt konsesjon I flere år. Men jeg må innrømme at jeg fikk nok da Telenor Radio var så vennlige å sende regningen direkte til inkasso uten å sende den til meg først. Så da ble det takk for meg og lykke til videre. Så min VHF star avslått, og jeg kommer ikke til å søke på ny når de ikke har bedre kontroll på faktureringsrutinene sine. Desverre, synd dugnadsinnsatsen på sjøen blir sabortert av sine egne.

Telenor har nok kontroll på sine fakturarutiner, men har postverket og du selv like gode rutiner? Har du f.eks. lås på din postkasse?  Sannsynlig er det vel feil gjort av posten. Synd for oss andre, at du sier fra deg mulighet for å yte oss hjelp, om du kanskje er det nærmeste fartøy og kunne reddet liv.

Jeg har lagt inn Telenor på autogiroavtale og da slipper jeg purregebyr og inkassovarsel.

Barbaria skrev On ‎12‎.‎05‎.‎2018 at 19.22:

Sorry Benji, det er 2018 velkommen. Du er nok vaksinert. Jeg har nå vært ute i hele helgen og hørt så mye skitprat og unødige oppkalling at VHF at jeg er forsynt. 

Om du har VHF på kanal 16, så kan jeg ikke forstå at det er så mye "skitprat", men skanner du alle kanaler, så er det mye "skitprat" å høre. Mange bruker en avtalt kanal for eksempel  L1 for å kalle om kameratbåten.

I dag med DCS er det ingen grunn til at andre hører oppkall.  Det er lettvint å legge kameratbåtene inn på DCS-listen på VHF og kalle de opp med en par-tre tastetrykk.

Lars H. skrev On 9.5.2018 at 16.24:

Du går ikke tom for strøm av å ha på VHF'n som andre har sagt. Jeg får snu litt på teksten din der du sirer: Bør jeg "lytte" batteriet . . . til Bør jeg bytte batteriet .. .  Og da blir svaret ja! Du bør ha nok batterikapasitet for VHF'n slik at du kan høre når andre er i nød for å kunne hjelpe dem.

Jeg blir litt oppgitt over en slik innstilling som her kommer frem angående VHF.

Ein VHF bør vel koblast slik at der er ein brytar som kan veksla "batteri 1" "0" " batteri 2"

Jeg har VHF med meg selv i kajakken når jeg padler i sjøen. Jeg har en håndholdt, og batteriet varer i et par dager på lytting. Jeg klarer meg med andre ord en god stund uten solcelle og blysyrebatteri. 

Det er minst tre grunner til at jeg har den med, og at den alltid er på når jeg er i sjøen: 

1. Selv en kajakk med håndholdt kan fungere som relestasjon om en havarist ligger i en bukt uten fri sikt, og dermed radiokontakt til andre fartøyer eller kystradioen.

2. Selv små båter, både med og uten pinne, kan ha problemer med å se en kajakk rett forut. Jeg kaller av og til opp båter for å forsikre meg om at jeg er observert. Da hjelper det at selv en seilbåt uten motor faktisk lytter. (Det at enkelte hekksjøgeneraler tydeligvis synes det er artig å gå kloss inntil kajakker for å se om de tipper rundt er et tema som ligger utenfor denne trådens rammer.)

3. Jeg får med meg hva som skjer i området. Det kan være at det kommer informasjon som jeg har nytte av, selv om den ikke direkte er myntet på meg, som for eksempel er noe stort og tungt på vei som jeg bør holde meg unna (eks. lasteskip.) Dette kan formodentlig gjelde andre små fartøyer med begrenset hastighet også.

4. Om jeg skulle få problemer, kan det være nettopp seilbåten uten motor i nærheten som redder dagen. Igjen avhenger det av at folk lytter. 

Redigert av oyster (see edit history)
arkmarin skrev for 21 timer siden:

Telenor har nok kontroll på sine fakturarutiner, men har postverket og du selv like gode rutiner? Har du f.eks. lås på din postkasse?  Sannsynlig er det vel feil gjort av posten. Synd for oss andre, at du sier fra deg mulighet for å yte oss hjelp, om du kanskje er det nærmeste fartøy og kunne reddet liv.

Jeg har lagt inn Telenor på autogiroavtale og da slipper jeg purregebyr og inkassovarsel.

Har lås på postkassen ja. Har postboks faktisk. Vel er Posten notorisk upålitelig, men at regning, to purringer og inkassovarsel skulle komme bort på veien er vel I overkant usannsynlig. Synd at det blir sånn ja, jeg skulle gjerne vært. Jeg kunne vært en ressurs siden jeg er på sjøen hver eneste dag.  Men prisen blir for høy når de gjør sånn. Desverre. Har støttet dem I mange år, men nå er det slutt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Benji skrev On 12.5.2018 at 20.43:

Hei - ett lite forsøk.

Kanal 16 er nød og kallekanal, med andre ord den kan brukes til annet enn nød. Det er den du bruker for å kale opp ett annet skip, eller kystradiostasjonen (om du er usikker på arbeidskanalen i området) for så å gå over til en skip til skip kanal, ev en arbeidskanal som tilhører kystradioen om det er de du prater med.

Ett tips til å bli litt kjent med den. Klokken 09 - 12 - 15 - 18 og 21 sendes det værmelding fra Kystradioen, denne annonseres på kanal 16, for så å leses på arbeidskanalen i ditt område. Du finner kart over de å kystradio.no. Tipper du kan lytte kanal 66 for dette ref din bostedskommune. Den dekker hele indre oslofjord.

Skip til skip kanal er det en god del av, men eks 6 - 8 -10 - 72 etv etc.

Hold deg gjerne unna kanal 12 som er havnetjenester, og kanal 13 som er loskanal - selv om de er åpne for alle.

Man kan iht reglementet føre en samtale på kanal 16, men maks ett minut - tilrådes ikke.

Tviler på at seilbåten og alarmen du hørte har med din kjøring å gjøre.

Ha du på din radio på kanal 16 når du er på tur - så kan du jobbe med å skaffe sertifikat og lisens når du har anledning.

Husk å justere Squelsh på din radio, skal skrus til du hører støy, og så litt tilbake, da er det sterkest mottak hos deg. Sørg for at antenna de står så rett opp som muligt (ikke fall for fristelsen å legge den i vinkel med båtens overbygg = dårligere sende/mottaging)

Høre du en slik alarm på din VHF - er en DSC alarm trolig - så ta en titt i displayet, der finner du da informasjon om det er en Nød, haster eller sikkerhetsmelding - de har forøverig forskjellig lyd vanligvis i radioen.

NB - sett deg inn i bruksanvisningen til din VHF (bør jo ikke innrømme for gutta på brygga at du har lest bruksanvisning) 

Send gjerne en PM om det er noe jeg kan bidra med for å hjelpe. 

Takk for meget god innføring.

Jeg har lest litt om VHF’n min og lært med@g den litt mer så jeg kan lytte og evt kalle tilbake, eller avgi SOS. Er jo særs viktig ok det faktisk er nød.

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...