Jump to content

Hoved PC'n min (desktop) starter ikke etter oppdateringer

Lars H.

Recommended Posts

Hjemme-PC'n min vil ikkestarte etter etter noen oppdateringer,bl.a. av Win 10. Den kom opp med tekst om hvordan oppdateringen gikk, så kom den opp med bildene nedenfor. Det siste bildet med timeglassfunksjonen (roterende sirkel), hadde den fremdeles etter en time. Da ga jeg opp og slo den av, ventet noen minutter før jeg slo den på før det samme skjedde igjen.

Her må jeg ha tips om hva som kan være problemet. Jeg har heldigvis to laptoper så jeg klarer meg, og på lørdag drar vi på 2md. båtferie, og da slår jeg nok av PC'n hjemme uansett.

hp_feil1.jpg.558ddad2773dfb24add4aa9b3f4c4be2.jpg

hp_feil2.jpg.1f33fa4ebeb8d709c192f4d276be82be.jpg

hp_feil3.jpg.91c9e52e9e42de2482d39e2b83493d82.jpg

Sorry, det skulle nok stått under Bil, bolig, fritid og hobby, men nå står det altså begge steder.

Kommentar fra moderator: Beklager, fikk ikke med meg denne før nå, 3 dager senere. Da lar jeg den ligge her på båtforumet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hatt tilsvarende men med Win 8 til 8.1. Det kan være driver til skjermkortet eller lcd som er blitt opdatert med feil type,

erstattet fabrikantens driver med en standard windows.

Mulig du kan komme videre med å trykke F8 når du starter opp pc.

Er alternativ for å reparere eller starte med siste fungerende innstillinger.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Dette er ikke ved oppgradering til Windows 10, det hadde den da jeg overtok den av en her på forumet. Og for 1 - 2 uker siden oppdaterte jeg til Win 10 1803. Det tok tid, men gikk greit, både på denne maskinen og to andre. Nå var det litt forskjellige oppdateringer for Windowsa, Outlook og annet som jeg ikke husker. Drivere til skjermkort kan det vel ikke være da skjermen jo viser litt oppstart?  Og jeg kommer ikke inn i BIOS eller system om jeg hamrer aldri så mye på F8 under oppstart. Nå har jeg koblet fra skanner og lydboks og startet igjen. Så får den surre og gå utover kvelden.

Nå skal jeg finne frem klær og utstyr til 2 måneders båtferie. Vi fyller opp båten imorgen og drar nedover mot Sverige søndag.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis den ikke har startet opp til i morgen kan du prøve dette.

Skru av maskinen

Trekk ut strømledningen ( viktig )

Hold inne startknappen til PC'n  i fem sekunder. Koble til igjen og start opp. Det er viktig at du holder inne startknappen i 5 sekunder når strømledningen er dratt ut.

Hvis den ikke vil starte i det hele tatt må du i værste fall ta en gjenoppretting av Windows

Sjøbliss skrev for 22 timer siden:

Start den på nytt igjen. Den vil etter en eller to forsøk spør om å starte automatisk reparasjon da den merker at oppstarten feiler gjentatte ganger.

Det er nok blitt mange slike omstarter nå, så om PC'n "merker at oppstarten feiler", "gidder" den ikke å finne på noe "lurt". Dukker det ikke opp noen andre lure triks før imorgen eftermiddag, får nok denne tråden og PC'n hvile til ut i juli når vi er tilbake fra båtferie. Vi drar til båten imorgen, og håper at de to laptop'ene jeg har med fungerer i ferien.

Da kan du på en pc som fungerer, laste ned fra windows.com den versjonen av windows 10 du har og lagre den som en ISO fil.

Så overfører du ISO filen til en usb pinne og lager usb som oppstarts disk.

Da burde du få startet windows og mulig kommet til noen menyer i begynnelsen..

Men om du ikke får endret boot rekefølge i bios med F2, tror jeg pc vil starte fra usb alikevel.

Jeg laget en usb oppstart disk da jeg oppgraderte fra Vista til win 8.

Om du ikke fikk med Win 10 produktnøkkel kan du si ifra på pm.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Nå fikk jeg nettopp virkelig panikk, plutselig fikk jeg det samme problemet på Dell laptop'n jeg bruker i båten, og imorgen eftermiddag drar vi til båten for 2 måneders ferie. Båtferie uten PC, uten værmeldinger og noe som helst? Steinalder?

Men etter mye "hamring" på F2 tasten under oppstart fikk jeg til slutt opp noen menyer med mulighet til å rulle tilbake tilbake til forrige versjon av Windows. Og det har så langt løst problemet. Dermed satte jeg igang med F2 trykking på hjemme-PC'n også. Og hurra, det funket der også!

Nå skal jeg holde meg langt unna Windows oppdateringer til jeg er hjemme igjen etter ferie. Innen det er det kanskje kommet noe info om dette problemet.

Jeg tar jo også med meg den lille 10" Asus laptop', på ferie. Den bruker jeg til å kjøre OpenCPN kartprogram på, som backup. Jeg har heldigvis egen kartplotter.  Håper at den ikke setter igang noen automatisk oppdateringer. Jeg mener dessuten at jeg har satt både den og Dell PC'n til ikke å gjøre det når jeg er koblet opp med mobilt bredbånd hos Telia. Jeg får krysse fingre og tær.

Lars H.

Lars H. skrev 8 minutter siden:

Da har det sikkert kom en ny oppdatering som har rettet dette til dere kommer hjem igjen Lars ?

Redigert av oberst1 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...