Jump to content

Tørreksos fra Sabb G "midt på" skroget på snekke, erfaringer?

sebba2

Recommended Posts

Heisann båtfolk!

Nokon som har erfaring med å ha eksosutløpet midt på skroget? (Snekkeskrog)

Detta gjelder ein SABB g med tørreskos.

-Går utifrå at skutesida blir veldeg fort svart og stygg?

Grunnen til at eg spør er rett og slett at eg er lei av å ha 5 skjøtøyer mellom motor og eksosutløp (biltema sine fleksible universalrør) som aldri blir 100% tett og detta er eg drita lei av. Derfor vil eg hellar bygge det om igjen, og heller ha eksosgjennomføringa så nærme motoren som muleg for å sleppe skjøyer osv

Nokon tips?

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Jeg hadde det på ei tresnekke, sabb 8/10 med eksosrøret rett ut på siden. Hadde snekka i 12 år. Jeg satt etter hvert inn en motor med våt eksos. Jeg var ikke plaget med at skutesiden ble misfarget. Jeg hadde røret stikkende litt ut, kanskje 3cm. Spurte kona nå, og hun kan heller ikke huske at det ble missfarging. Litt kjipt, men jeg kvittet meg med den for en uke siden så jeg får ikke sjekket. Fant noen gamle bilder, men kan ikke se noe missfarging på dem.

Jeg husker jeg kunne lage røykringer med å la motoren gå så sakte den kunne og så pumpe med gasshendelen. Det var jo litt gøy.

Jeg fant en gammel video, filmet med mobiltelefon slik de var i 2005, ikke særlig bra kvalitet, men du kan se et glimt av røret der. Rakarør ftw!

Midtpinne, kordan var lyden på eksosen i forhold te motorstøyen? Eg har 55mm eksosrøyr eg vil bruka og det uten lyddemper, vil det bli for voldsomt? Kor får eg billigast muleg tak i ein gjennomføring Ø55mm?

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

bellen: problemet her e at du kan ikje ha gummislange ved tørreksos. problem nr2 er at for å komma te ved gammal (original) lyddemper og eksosgjennomføring er egentleg umuleg, da eg blir nødt til å fjerne dieseltank og demontera halve båten for å få detta ut av skottet heilt akter. Eg har prøvd å fiksa på det gamla, men nå lekker lydemperen og, så eg ser meg nødt til å finna på noko nytt som ikje krevar at eg må demontera heila båten!

Big horn: Det er ikkje noko stort problem for meg. Detta fordi eg tar av fendrer osv før eg går med båten

Gudrun: Så det blir mykje støy med frieksos rett ut? For mye? (edit: ser nå du skreiv 30hk,eg har ein modell G10hk) 

Redigert av sebba2 (see edit history)

8 hours ago, Eureka said:

Missfarging er vel en ting, noe annet er om eksosen driver inn der du sitter i båten 

Ja, det var faktisk et problem. Men det problemet syntes jeg ikke var noe mindre på forrige båten der eksosen kom ut bak. Den ble en virvel bak og den smaug seg opp under kalesjen, og der ble det missfarging. Irriterte meg grønn over det. Mye bedre på båten jeg har nå der den kommer ut på siden bak. Kjenner nesten aldri eksoslukt. Har du den ut på siden er det vindretningen som bestemmer om den kommer inn i båten.

4 hours ago, sebba2 said:

Midtpinne, kordan var lyden på eksosen i forhold te motorstøyen? Eg har 55mm eksosrøyr eg vil bruka og det uten lyddemper, vil det bli for voldsomt? Kor får eg billigast muleg tak i ein gjennomføring Ø55mm?

Lyden, hæ? Jeg hører ikke hva du sier for motoren bråker sånn. :giggle:

Ja, jo, det var jo noe lyd. Men på lavt turtall var det bare kos, jeg er litt glad i lyden fra slike gamle motorer. Hadde faktisk med ørepropper dersom vi skulle langt. Men nå hadde jeg ikke lydisolert motorkassen heller. Vet ikke hva som bråkte mest, eksos eller motor. Bråkete var det i alle fall.

okei tusen takk for gode innspel! Som sagt, har eg ingen planer om å fiksa meir på det gamla eksosanlegget så då får eg gå for side eksos, kan vera eg greie og flytta sjølve gjennomføringa ein liten meter akterover ( hvis bjelker og dørkeplater tillatar det ), hvis det hadde hjulpet litt? Da hadde eksosen komt på "bakdelen" av midten av skroget/ca 1.5 meter akter for midt"kurven" av skroget. (klassisk variant av plastsnekkeskrog) Hadde det gjordt problemet mindre ?

Nå har eg nettop bygd meg ein ny motorkasse med masse isolasjon, så eg må sei at motorstøy er ikkje lenger eit problem. Dét var eit stooort problem med ddn gamle motorkassa. Hekkan så dessa motorane støyer?? Er jo fin lyd da

det er eg ikkje heilt enig i. Når eg går med båten på 75% regulator, soter den så godt som ingenting med fulle vinger. Ved full regulator sotar den bittelitt. På tomgang ser ein ikkje eksosen (både ved varm motor og kald)

Har derimot sett sabber som har sota meir ein gamle utslitte lastebilmotorer:lol: 

Men har det noko og sei tror dåke om eksosutløpet blir ein liten meter akter for midtpunktet på båten, eller har det ikkje noko og sei?

Uansett hvor du fører eksosen ut, så lønner det seg å sette på en stubb som gjør at du får kanten av eksosrøret 10-15 cm ut fra båtsida. Jeg hadde eksos ut bak, gjennom et metallrør, og på Torshov bilservice fikk jeg et vinkla rør i noe silicongummi som tålte tempen, og som var vinkla. Dermed fikk jeg eksosen ned mot/under vannlinja, noe som hjalp godt på lyden også.

I prinsippet kan du jo gjøre det samme om  du fører røret ut midt på båtsida, tror du ikke?

Idag har har eg røska ut heila da gamla eksosanlegget. Var veldeg heldig og fekk den gamla flensen te og passa den nya eksosrøyren. Nå mangle eg berre å laga litt hull, masse klemmer, moteringspasta, varmebestandig bandasje, og ein skroggjennomføring.

IMG_20180510_203853.jpg.48b90903f8e82c6461ecfe4321ac8c53.jpg

IMG_20180510_203853.jpg.48b90903f8e82c6461ecfe4321ac8c53.jpg

boble65: Ja det gjør den. Rist meg hjem heiter det :)

NeroII: Det har du veldeg rett i. eg vil få lagt til ei avtakbar "extention" på 20-30cm som peker akterover og gjerne mot vatnet i tilleg. smart idé :)

Det gamla anlegget var slitent..

IMG_20180510_183703.jpg.499a3b4857ddcb67e2f89f5568b21cda.jpg

Nåken som veit kor varmt 1.5m røyr mellom motor og gjennomføringa blir under gange? 200 grader? Må ta hensyn te dørkaplater osv.

IMG_20180510_211151.jpg

IMG_20180510_185300.jpg

Då vart eksosanlegget lagt opp og testa i 3.5 timar idag. (bildar og video kommer til slutt)

-Eg måtte tilpassa flensen på motoren ørlittegrann, og den lekker bittelitt mellom røyr og flensstussen, men eg tenker eg kjøper meir "monteringspasta" og sausar rundt skøyten, så blir det vel tett? 

Vidare var det berre og laga hull (i skrog, bjelkar under dørken og i kassa skroggjennomføringa kom på utsia av) og montere alt i hop. Lyden blei magisk! Ikkje bråk, lika "ille" som det var før, men eg merkar og at motoren går lettare nå. Eg har (tilfeldig) plassert eksosgjennomføringa jævla bra til i forhold til vannet og hvis eg går i litt sjø. Den ligger ei lita meter fra midpunktet på skroget og den liggjer i "skjul" bak kurven som snekkeskrog har. I tilleg pekar den nedover, slik at det ikkje vil kjema vatn inn. Og hvis det skulle gjøra det, er det ein vannlås (siden eksosbendet på motoren er mye høgare enn gjennomføringa i skroget)

Eg har ikkje oplevd nåke problem med at eksosdisen kommar opp i båten, både i medvind og sidevind! Rett og slett meget førnøyd med utførelsen og ikkje minst lyden:cool:

(Eg veit at kjølen min ser jævlig ut, ska rydda og vaska  opp snart)IMG_20180510_183241.jpg.48d4a481ee10945f88b935a3a4abe507.jpgIMG_20180510_183319.jpg.0f23c6220b4bfae77fa0aa7b15fd417b.jpgIMG_20180510_211151.jpg.2734eeff860d90cd0c2082677ee4ab7f.jpgIMG_20180511_172726.jpg.6f7a60af56e163dd2db3bd2c3068e591.jpgIMG_20180511_172739.jpg.463fa32c92e60975a89ce24b2a132f9e.jpgIMG_20180511_174331.jpg.98a969263b1dc2aad8986d196229483d.jpgIMG_20180512_135801.jpg.361822d052ce7a70e55bb1b14ad1021c.jpgIMG_20180512_135809.jpg.757f32c837403b8b43f1302b2b3a35ed.jpgIMG_20180512_144705.jpg.705e19a87439168a16e4f9db438dd9c6.jpg

Hvis du skal bygge biltema eksos, bruk IKKJE dei klemmane som er laga for dette, bruk heller slangeklemmar av god sort, eg dreit meg ut der.

Siden eg fekk så god hjelp av dåke, får dåke ein belønning her, slik blei resultatet!

Redigert av sebba2 (see edit history)

Takktakk for det! Lyden blei heilt fantastisk. Eg veit at både kjølen og eksosbandasjen rundt røyret ser heilt forjævl1gt ut, det har det gjordt siden dag 1 i midt eige, men detta fordi forrige eiger ga faen i den, og alt av interiør osv var bare å rive rett ut (råte). Eg gjorde dermed det, og bygde meg ei ny innredning, så detta blei bra!

Men med dørkeplater og motorkasse på, synest ikkje den stygge kjølen Ska sjå om eg finner bilde av båten innvendig med dørker og motorkasse på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...