Jump to content

Jippi. Endelig Ny-gammel båt igjen. Wesling ht

Lars Martin

Recommended Posts

Lars Martin skrev On 21.7.2019 at 22.54:

Én mann, én varmluftpistol, en jekkestropp og to timer med relativt stygg ordbruk, så var fenderlista på plass igjen?

DSC_0434.JPG.f1dd2ade68fd3cee8e96cb3fea363596.JPG

Montere motor i morgen.

Hun får funke i år, så får hun bli fin til neste år ?

Hei. Vil du forklare litt metoden med varmepistol og jekkestropp når du monterte fenderlisten?

@svolp
Jeg kan prøve :-)
Da jeg demonterte, så løsnet jeg bare festene. På styrbord side krympet den 10cm omtrent. På babord løsnet jeg lista helt rundt hjørnet. Før jeg skulle montere den igjen hadde den løsnet nesten frem til midtskips og hang bare ned på bakken.

Begynte på styrbord side. Festet en jekkestropp i garasjeveggen bak båten, på skrå for å få ca retningen i forhold til der lista skulle havne til slutt, og i enden på lista. Begynte å varme lista ett par meter fremover. ca 1m lang stykke. så gikk jeg bak og dro i lista med håndmakt, og etterstrammet jekkestroppen for å holde i strekk. Så frem igjen for å varme mer. Ikke fullt så langt frem. Ny meter, men med overlapp til det forrige stedet jeg varmet. Og så bak og strekke og etterstramme.

Fortsatte sånn bakover til jeg hadde fått den på plass. Husk å ha endefestet og skruene klare til du får den på plass.

På babord side var det værre, da den hadde fått seg en knekk der den var løs fra skroget.
Begynte med å gjøre klar stropp, endefeste og skruer. Så varmet jeg området der den knakk ned fra skroget. Fikk den god å myk nok til å få lista i noenlunde riktig posisjon, og holdt den på plass med strekken i jekkestroppen.

Så var det samme prosess som på styrbord side. Men jeg begynte nesten helt frem i baugen, da denne hadde krympet mer. 
Varm ett stykke, strekk med håndkraft og etterstram med jekkestropp.

Enkelt, tungvindt og ubehagelig på samme tid. Men fikk det på plass til slutt.

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...