ivar Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) irrede batterikabler ? prøv å mål spenninga bak på motor når du prøver å starte Sitat Et dårlig batteri kan ha ok spenning uten belastning og har det stått i ukesvis helt nedtappet så kan det ha fått seg en god knekk (jeg gjorde det samme i fjor - da tok jeg batteriet fra bilen ... ) Redigert 7.Juni.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars Martin Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Selv med så liten båt er det vanskelig å måle på motoren samtidig som jeg vrir på nøkkelen. Men ved å selge sjela mi til Davy Jones, gikk alt så mye bedre? Hoster og Harker en del når jeg ruser den, men går relativt pent på tomgang. Nå er bekymringen at hverken indikatorstrålen (som forøvrig var i snaueste laget) og kjølevannet som kommer ut av propellen blir varmt. Det blir derimot toppen. Så da er det vel noe trøbbel med termostaten da? Det får jeg kose meg med i helga. Nå bør jeg hvertfall kunne komme meg de 500 metrene fra rampa og bort til brygga på lørdag? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Klar for tur. Hvis hun flyter da? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Snusmumrikken Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Kjent problem at topp osv. Går varme pga. Saltavleiringer. Var redd det var problemet på min motor da den gikk varm på tomgang. Byttet impeller (som var helt gåen..) og termostat. Bedre nå. Ser du mangler lyddemperen foran forgasserne(?). Motor bør ikke overstige 3500 rpm uten den montert mener jeg å huske det står. ? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Lars Martin Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Takker. Er ganske sikker på at jeg må ha ny termostat. Vurderer å kjøre termostatløs i helga, siden det straks er fredag ettermiddag og ikke nødvendigvis kjempelett å få tak i ny. Hva skjer da hvis jeg kjører uten termostat? Lavere ytelse? Men kan det gi meg noe annet trøbbel? Kjørte uten lyddemperen for å se på forgasserene om shoken funka eller om det rant over med bensin etc. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Snusmumrikken Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Motor blir ikke driftvarm og får ikke oppnådd riktig arbeidstemperatur. Antar at den vil bli tørstere siden den blir for kald, men er ingen mekaniker, hehe. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Lars Martin Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Regner med at den passive termostaten i form av delvis gjenngrodde kanaler, gjør jobben :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Snusmumrikken Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Er jo ingen permanent løsning, men funker jo. For info: Kostet 565,- for kun termostat hos min lokale Yamaha forhandler.. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Lars Martin Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Jeg har valgt å lukke øynene noen uker, hva kostnader angår. Utfordringen er at jeg er på jobb til kl 16. og det er fredag :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
alphaman Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Har du fått testet skuta nå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Om ett par timer, tenker jeg. Var akkurat oppom Westermoen for kalesje beslag og kalesje. Trivelig fyr. Mye mulig at han får oppdrag med opplag og gelcoat fixing og shining i vinter. Får se hvordan høsten min blir. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Flyter? Fremdeles ikke revers. Men det blir jo bare som å legge til for seil... Motoren går ujevnt og raklete. Men stopper hverken i tomgang eller ved pådrag. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Hvis dere lurer på hvorfor det plutselig ble fint vær i går, så er det fordi jeg tok opp båten igjen. Hun levert til sjø-sport i kristiansand for å få på en ny e-tec 60hk. Håper på 30 knop og trygg motor. Om to uker blir hun sjøsatt igjen, så dere får nyte været så lenge det varer. Blir regn og vind fra 9. juli. Videre så er planen litt plast i akterspeil, lanterner, ekkolodd og automatisk lensepumpe. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
fleggis Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Var det deg jeg så langs E-18 ved Holmestrand? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Det må være ett par uker siden. Har hatt henne i Grimstad. Nå er hun i Kristiansand. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
fleggis Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Det var i går :) Samme båt og hvit E-tec Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Da har de montert motoren og så har den blitt stjålet i såfall. Håper min fortsatt står i kristiansand. Henter henne ikke før ferien begynner i juli. Lenge siden det har vært så vanskelig å vente på ferie... Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Siden moderskipet er 30 mil unna og får ny motor. Måtte bare leke litt. Wesling i skala 1:30ish. Manuell 3d print Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Dette ble nice. Lager nesten ikke lyd, og har passe med punch. Tror jeg. Møkkaværet kom akkurat i det jeg sjøsatte, som vanlig. Har ikke hatt full gass en gang? Får prøve skikkelig I morgen. Sjø-sport leverer til alle forventninger og vel så det. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Utrolig deilig med ny motor. Går 28 knop med meg alene og 26 med hele gjengen. 6stk. Litt for lett propell, men fin å kjøpe is med. Bruker nesten ikke bensin heller. Brukt kanskje 15 liter på 4dager. Den motoren har betalt seg på et par sommere? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) E-tecen har jo sånn nmea 2000 bus, så jeg tenkte jeg skulle benytte meg av den. Original evinrude drop-kabel koster mange tusen. En deviceNet kabel og en riktig plugg koster noen hundrelapper. Så da ble det diy. Gøy med motor data på plotteren i en nesten 40 år gammel båt? Redigert 16.Juli.2018 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Har denne plata noen annen misjon enn å gjøre det umulig å tette skikkelig rundt bolter? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Regner med at den brune gugga som er klint på mellom akterspeil og dekk ikke er original. Hva skal jeg bruke for å lime sammen, hvis jeg får av alt det gamle? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 (redigert) Mens polyester, Gelcoat og andre ting som skal herde driver med det, så pusler jeg med andre ting. Har fått hengt opp kabel-salaten. Lagde først ett feste for feltbuss ryggraden. Limt fast med tec7 Brukte de remsene som holder isoporen på plass som stripsfester. Bare resten igjen. (huskeliste til meg selv?) -nye lanterner -stang til topplanterne -kabler og bryter til lanterner -pusse topcoaten på akterspeil/motorbrønn -montere motor -montere lensepumpe -montere gjennomføring i motorbrønn skikkelig. -rette opp kalesjestengene og montere nye beslag -gnikke på, eller kjøpe nye stoler -NY låsepinne til førerstol -nytt putesett Sjøsetting og ferie om snaut to uker? Redigert 21.Juli.2019 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 (redigert) Én mann, én varmluftpistol, en jekkestropp og to timer med relativt stygg ordbruk, så var fenderlista på plass igjen? Montere motor i morgen. Hun får funke i år, så får hun bli fin til neste år ? Redigert 21.Juli.2019 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.