Jump to content

Kvalitetsproblemer - Evinrude e-tec 90

magnus992

Recommended Posts

Vi har en 90hk e-tec ca 2006 modell. Å kalle dette et kvalitetsprodukt vil jeg tørre å påstå er rent tull. Ikke bare har produktet mangler, men forhandleren her i Stavanger selger bare til privatmarkedet som et lite tillegg og dette merkes på hvor arrogant dem opptrer. 

Bare for å ha det sakt. Problemet oppsto innenfor reklamasjonsfristen 5 år. 

Av en eller annen grunn ser det ut til at undervannshuset på motoren går i oppløsning, store deler av lakken har falt av og kåpen til motoren har delt seg i to.

Den gamle evenruden fra 80 tallet er jo kvalitetsmessig overlegen e-tec'en sånt sett. 

Har sett litt på andre e-tec motorer, og det ser ut som flere av de tidligere motorene har fått undervannshuset syrevasket og lakket (ruglete finish)? Har dette vart et stort problem. Ser at det har vært litt diskusjon på amerikanske forum angående dette. 

Det er jo en 12 år gammel motor, ville anbefalt å sjekke opp lovverket da reklamasjonsrett kort fortalt er noe annet enn garanti.

ser jo ikke helt ut som det skyldes tæring heller da det er lite groper der malingen mangler.

litt vanskelig å se på bildene. 

Er det noen som ligger med landstrøm i nærheten som kan skape problem?

er motor heist opp når ikke i bruk?

er anoder fungerende ?

Min 07 modell jeg solgte ifjor var strøken og svært pen. 

Dekslene tåler svært lite, men sprekker absolutt ikke av seg selv. Man må være forsiktig for å ikke avstramme en og en bolt, men heller i to omganger

.

Nesten slik jeg tør å påstå at det er brukerfeil. 

E-TEC er gode motorer, men det er også 4T. Har en F60 Merc. Idag.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Ja, det der ser ikke pent ut. Min 2007 e-tec ser ut som ny. Har aldri hatt problemer med den og forhandlerer er yter service ut over det man kan forvente. Opptrer forhandleren i Stavanger generelt arrogant, eller ifbm det aktuelle problemet?

anodene er på plass  - og tæres normalt..?  

Ellers, som janoho nevner  - landstrøm på avveie kan gi seg de merkeligste utslag på hva og hvor det tæres. 
Feks på hjemstedet mitt var det feil på landstrømkabelen ut til bryggeanlegget  - og det var båten som lå omtrent helt ytterst , over 50 meter unna som mistet propellvinger 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er en 2005 modell. Problemet er at det er min fars, og jeg husker godt mailene som ble sendt. Motoren var da under 5 år og de utnyttet på det fulle at far ikke kjente lovverket. Vi har ikke skrudd på motor bare merkeverksted, men ok for noen er det også brukerfeil. 

Forventer bedre av en seriøs aktør. Det sier vel seg selv når de som solgte dem i en periode her i Stavanger har godt over til å selge Mercury... 

Men leser en på de amerikanske forumene så ser man at det var litt problemer angående avflassing på de tidligste motorene. 

Må vel kunne forvente at en moderne utenbordsmotor skal tåle saltvann like godt som de på 80 tallet. 

Går noen rykter om dårlige injektorer på noen eldre årsmodeller. Forklaringen var en som satt å lodda disse holdt feil mens han jobbet, som medførte dårlig kontakt og som igjen sørget for open circut failure og i verste fall blåsing av sylinder.

Om det stemmer vet jeg ikke.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 1 måned senere...

Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke folk kjøper Yamaha. Evinrude selger pga utseende. Det er et kjent problem at undervannshus ikke er helt 100%. Så de som kjøper evinrude har penger til overs, eller sjekker lite på nett. Det er også mye problemer med powertilt. Og 8000 til 10000 hvert 3 år med service? Neitakk. Jeg har hatt Yamaha i 35 år. Aldri brukt penger på andre ting enn olje, filtere og impeller (9.9, 6, 200, og 9.9 igjen)

Jeg har en snaut 35 år gammel Yamaha. Og den er så rusta bort at den ikke er brukbar som moring en gang. 

Så jeg går for evinrude denne gangen. 

Sjekker man ukritisk på nett og leter etter poenger for å understøtte meningene sine, så finner man at alt annet enn det merket man er forelska i, er søppel. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Strandkrabba skrev 37 minutter siden:

Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke folk kjøper Yamaha. Evinrude selger pga utseende. Det er et kjent problem at undervannshus ikke er helt 100%. Så de som kjøper evinrude har penger til overs, eller sjekker lite på nett. Det er også mye problemer med powertilt. Og 8000 til 10000 hvert 3 år med service? Neitakk. Jeg har hatt Yamaha i 35 år. Aldri brukt penger på andre ting enn olje, filtere og impeller (9.9, 6, 200, og 9.9 igjen)

Flott at du er for fornøyd med Yamaha.
Jeg har hatt mange forskjellige. Nå e-tec. Jeg har ikke vektlagt utseendet. Jeg har ikke penger til overs. Jeg har sjekket MYE på nett. Merkelig nok er jeg svært fornøyd.  Har ikke hatt problemer med noen ting som helst. Men så var det altså ikke et godt valg likevel. Huffameg.

Fattern hadde bare Opel. Fra sin første Opel på 60-tallet til han gikk i grava. Opel var bilen sin det. Han kunne ikke fatte at folk kjøpte noe annet. Åsså hans egen sønn da... kjøpte seg en VW!!!!! Genene for vurderingsevne måtte nok være nedarvet fra morsida.  

Redigert av Coldman
Pesisering: Har ikke hatt mange forskjellige Yamaha, men andre merker. Faktisk ingen Yamaha. (see edit history)

Har hatt 5 Evinruder siden 1996, aldri hatt noen korrosjonsproblemer, men som jeg har sakt tidligere så er vedlikehold viktig og at alle anoder blir byttet før de er helt tært opp. Når det gjelder den aktuelle motoren så må jeg være enig i at skadene ser noe merkelig ut, kanskje grunnarbeidet er dårlig under produksjon.  

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

• 1 år senere...

Følsomt tema dette med båtmotorer?

Eneste jeg bryr meg om når det kommer til båtmotorer er at de ikke stopper. Det har den ikke, og med all korrosjonen så blir den vell lettere også? lavere vekt = mindre drivstoff og økt hastighet. 

Tror bare vi kan konkludere med at plastikken er noe dritt på disse motorene... Nå har den gått i stykker på andre siden også... 

Håper bare ikke at vannet som kommer inn igjennom hullene ødelegger noe. 

Til dere som er så ømme med skruene! Bruk heller energien på kona... Der er det iallfall håp?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...