Jump to content

Edit History

kyrretamber

kyrretamber


detaljer

Nå har jeg lurket rundt her en stund for å lære, så da tenkte jeg at jeg kunne dele av mitt prosjekt og mine erfaringer. Dette er min første båt som jeg selv eier, så dette er learning by doing/failing for min del, og eneste mål med dette prosjektet er at det skal gjøres for så lave kostnader som overhode mulig. 

 

Jeg kjøpte ifjor en Selco Selsport 15" med en Mariner 30HP motor på for en latterlig lav sum. Er forøvrig ikke sikker på hverken modell eller størrelse da jeg har sett ulike liknende varianter på finn og andre steder under andre betegnelser. 

Fikk også en god deal på en henger som passer til. 

Motoren solgte jeg i høst til en polakk. Den var et rep-prosjekt da den ikke kjølte i nærheten av nok, og dermed gikk varm på mer enn bittelitt turtall

Kjøpte nå i vår en Johnson Seahorse 60hp som jeg fant ut av er laget i 1981. Denne skulle gå i følge selger, noe som viste seg å være ikke helt korrekt. 

 

Her er et bilde etter først runde med rubbing men før jeg tok av vindskjermen. 

IMG_1988.JPG.93d3ad023d6222349201ae2233e360b9.JPG

Båten var ikke spesielt pen når jeg kjøpte den. Rød/rosa og solfalmet, vindskjermen var melkehvit, all chrome var matt og fæl. Motoren gikk stort sett bare på tomgang++, men fikk et par turer på fjorden i høst.

 

Det jeg har gjort i år med båten er

  • rubbe, polere og vokse hele skroget over vannlinjen, og nå er den rød igjen. Den er tydelig malt med rulle og pensel for noen år siden, så det er umulig å få den helt pen uten å pusse den helt ned. På bildene under er den vokset, men ikke polert, så derfor litt matt. 
  • Tatt av vindskjermen. Øvre alu-list knakk under snøen i vinter, så litt usikker på hva jeg skal gjøre her. Nedre list er grei. Prøvde å polere opp ruta men den var nok helt beyond repair. 
  • Malt treverk inni båten. Dette skal nok byttes på sikt, men for å bevare det en stund ihvertfall. 
  • Montert batteri, kablet strøm, kablet til startnøkkel og stopp-bryter, lagt opp ny kontroller til motor
  • Delvis skrapet gammelt bunnstoff. Må vurdere om jeg skal legge på nytt eller droppe det siden jeg har tilgang til vaskeanlegg

IMG_1967.JPG.a398793da01a6cf9f8d63f7b9810a9a3.JPGIMG_4905.JPG.58cc570755357b1614adc3b2b8f3639f.JPG

Alt av seter er lagt i garasjen over vintere. Mye mekk for å motere kontroller av ymse fabrikat og alder. 

IMG_4273.JPG.ba48588a850c64f89f677dfcff5e7929.JPG

Ikke så lett å tyde noe av denne merkeplaten

IMG_5906.JPG.0f0afb15c1080a8f6ccdaf212dadec05.JPG

Greit med et roterom bakerst til bensintank og litt nødvendig verktøy. 

IMG_7460.JPG.015de96f53cb3b8a7949777ebde0755f.JPGIMG_7470.JPG.ad6ba134b0c41fbfcaa68694b3ac6bfc.JPG

Det er en litt spesiell løsning for styrevaier. Den er festet inni siden bak slik at man ikke bruker røret på motoren. 

IMG_7512.JPG.89abe94f847baf39d897342a7ae7b06f.JPG

Sendt ønske om registrering til småbåtregisteret. Får se hva de sier. 

IMG_9824.JPG.e1723e83d9f3888dfa5b53e94d901cce.JPG

Fremtidige prosjekter på kort tid:

  • Kable opp litt lys og slikt, både utenpå båten og inni, og kanskje et klassisk søkelys hvis jeg får tak i noe jeg liker
  • Finne en løsning på vindskjerm
  • Vurdere kalesje eller havnekalesje i det minste.
  • montere automatisk lensepumpe så den ikke blir full av vann ved regnvær
  • Sjekke/fjerne/skifte termostat på motor

 

Fremtidige prosjekter på lengre tid: 

  • Må nok vurdere å ta opp gulvet i båten og fjerne skum og bytte treplater under dørken. Dørken er myk og det virker som det er en del vann inni der. Får se om jeg får en plass innendørs til vinteren for å gjøre sånt.
  • Slipe ned og male om båten på en bedre måte. Vurdere å sette det bort hvis jeg klarer å bytte til meg tjeneste på en eller annen måte. 

 

Motoren er et eget kapittel.

Kjøpte denne for å få en rask og grei motor til en billig penge. 60HK burde være rikelig på denne båten også til å trekke vannski eller tube. Kjøpte den av en hyggelig kar på Kongsvinger, og den hadde virket fint sist sesong. Det var mye elektronikk-kluss i den, så jeg har byttet mye ledninger og kabelsko der jeg så det var nødvendig. og gått over alle koblingspunkter osv. 

Per nå vil motoren ikke starte. Starter går og alle steder det skal være kontakt er det kontakt. Jeg har Målt og ordnet og funnet ut at det kommer ikke strøm ut av CD2 boksen til pluggene, dermed ingen gnist på pluggene. Jeg er også usikker på spenningen fra ladingen, men jeg prøver først og fremst å bytte kontrollboksen (noen som har en liggende?). Jeg har overhalt forgasser, byttet alle pakninger og renset over alt i henhold til guide. Jeg venter på pakning mellom luftfilter og forgasser, derfor er denne av på bildene under. Det er jo også elektronisk choke på denne motoren, noe som er koblet fra og erstattet med en dårlig manuell løsning. Denne tenker jeg å prøve å få til å funke igjen med deler fra ebay.

 

IMG_3667.JPG.006b6618ba0ef9237f8520f6cfd56e05.JPGIMG_6785.JPG.d7a40b2c5e348fee3ebbc3c30f00a02a.JPG

 

Kom gjerne med kommentarer, forslag, ideer, spørsmål, ris og ros. Jeg gjør dette for å lære og for å komme meg billig på sjøen. Kanskje vi sees i indre oslofjord om et par uker om jeg får motoren til å gå :-)

 

IMG_2467.JPG

IMG_5181.JPG

kyrretamber

kyrretamber

Nå har jeg lurket rundt her en stund for å lære, så da tenkte jeg at jeg kunne dele av mitt prosjekt og mine erfaringer. Dette er min første båt som jeg selv eier, så dette er learning by doing/failing for min del, og eneste mål med dette prosjektet er at det skal gjøres for så lave kostnader som overhode mulig. 

 

Jeg kjøpte ifjor en Selco Selsport 15" med en Mariner 30HP motor på for en latterlig lav sum. Fikk også en god deal på en henger som passer til. 

Motoren solgte jeg i høst til en polakk. Den var et rep-prosjekt da den ikke kjølte i nærheten av nok, og dermed gikk varm på mer enn bittelitt turtall

Kjøpte nå i vår en Johnson Seahorse 60hp som jeg fant ut av er laget i 1981. Denne skulle gå i følge selger, noe som viste seg å være ikke helt korrekt. 

IMG_1988.JPG.93d3ad023d6222349201ae2233e360b9.JPG

Båten var ikke spesielt pen når jeg kjøpte den. Rød/rosa og solfalmet, vindskjermen var melkehvit, all chrome var matt og fæl. Motoren gikk stort sett bare på tomgang++, men fikk et par turer på fjorden i høst.

 

Det jeg har gjort i år med båten er

  • rubbe, polere og vokse hele skroget over vannlinjen, og nå er den rød igjen. Den er tydelig malt med rulle og pensel for noen år siden, så det er umulig å få den helt pen uten å pusse den helt ned. På bildene under er den vokset, men ikke polert, så derfor litt matt. 
  • Tatt av vindskjermen. Øvre alu-list knakk under snøen i vinter, så litt usikker på hva jeg skal gjøre her. Nedre list er grei.
  • Malt treverk inni båten. Dette skal nok byttes på sikt, men for å bevare det en stund ihvertfall. 
  • Montert batteri, kablet strøm, kablet til startnøkkel og stopp-bryter, lagt opp ny kontroller til motor
  • Delvis skrapet gammelt bunnstoff. Må vurdere om jeg skal legge på nytt eller droppe det siden jeg har tilgang til vaskeanlegg

IMG_1967.JPG.a398793da01a6cf9f8d63f7b9810a9a3.JPGIMG_4905.JPG.58cc570755357b1614adc3b2b8f3639f.JPG

Alt av seter er lagt i garasjen over vintere. Mye mekk for å motere kontroller av ymse fabrikat og alder. 

IMG_4273.JPG.ba48588a850c64f89f677dfcff5e7929.JPG

Ikke så lett å tyde noe av denne merkeplaten

IMG_5906.JPG.0f0afb15c1080a8f6ccdaf212dadec05.JPG

Greit med et roterom bakerst til bensintank og litt nødvendig verktøy. 

IMG_7460.JPG.015de96f53cb3b8a7949777ebde0755f.JPGIMG_7470.JPG.ad6ba134b0c41fbfcaa68694b3ac6bfc.JPG

Det er en litt spesiell løsning for styrevaier. Den er festet inni siden bak slik at man ikke bruker røret på motoren. 

IMG_7512.JPG.89abe94f847baf39d897342a7ae7b06f.JPG

Sendt ønske om registrering til småbåtregisteret. Får se hva de sier. 

IMG_9824.JPG.e1723e83d9f3888dfa5b53e94d901cce.JPG

Fremtidige prosjekter på kort tid:

  • Kable opp litt lys og slikt, både utenpå båten og inni, og kanskje et klassisk søkelys hvis jeg får tak i noe jeg liker
  • Finne en løsning på vindskjerm
  • Vurdere kalesje eller havnekalesje i det minste.
  • montere automatisk lensepumpe så den ikke blir full av vann ved regnvær
  • Sjekke/fjerne/skifte termostat på motor

 

Fremtidige prosjekter på lengre tid: 

  • Må nok vurdere å ta opp gulvet i båten og fjerne skum og bytte treplater under dørken. Dørken er myk og det virker som det er en del vann inni der. Får se om jeg får en plass innendørs til vinteren for å gjøre sånt.
  • Slipe ned og male om båten på en bedre måte. Vurdere å sette det bort hvis jeg klarer å bytte til meg tjeneste på en eller annen måte. 

 

Motoren er et eget kapittel.

Kjøpte denne for å få en rask og grei motor til en billig penge. 60HK burde være rikelig på denne båten også til å trekke vannski eller tube. Kjøpte den av en hyggelig kar på Kongsvinger, og den hadde virket fint sist sesong. Det var mye elektronikk-kluss i den, så jeg har byttet mye ledninger og kabelsko der jeg så det var nødvendig. og gått over alle koblingspunkter osv. 

Per nå vil motoren ikke starte. Starter går og alle steder det skal være kontakt er det kontakt. Jeg har Målt og ordnet og funnet ut at det kommer ikke strøm ut av CD2 boksen til pluggene, dermed ingen gnist på pluggene. Jeg er også usikker på spenningen fra ladingen, men jeg prøver først og fremst å bytte kontrollboksen (noen som har en liggende?). Jeg har overhalt forgasser, byttet alle pakninger og renset over alt i henhold til guide. Jeg venter på pakning mellom luftfilter og forgasser, derfor er denne av på bildene under. Det er jo også elektronisk choke på denne motoren, noe som er koblet fra og erstattet med en dårlig manuell løsning. Denne tenker jeg å prøve å få til å funke igjen med deler fra ebay.

 

IMG_3667.JPG.006b6618ba0ef9237f8520f6cfd56e05.JPGIMG_6785.JPG.d7a40b2c5e348fee3ebbc3c30f00a02a.JPG

 

Kom gjerne med kommentarer, forslag, ideer, spørsmål, ris og ros. Jeg gjør dette for å lære og for å komme meg billig på sjøen. Kanskje vi sees i indre oslofjord om et par uker om jeg får motoren til å gå :-)

 

IMG_2467.JPG

IMG_5181.JPG



×
×
  • Create New...