Jump to content

Bunnstoff på DPH drev

Dagsven

Recommended Posts

Hei. Er i ferd med å overta en båt på Volvo dph drev. Dette er bunnsmurt av tidligere eier. Jeg syntes ikke dette var noe særlig pent. Er det vanlig å legge på drevbunnstoff ? Evt. hvordan få dette pent igjen/fjerne bunnstoff? Har lite erfaring med drev.

Jeg gjør det samme, ikke mange som klaget på at drevet er stoffet og ikke sprayet. Du kan slipe det jevnt med papir. Skal du ha det "som nytt" må du helt ned+grunne og lakke. Stoffer propellene også. Bruk alu bunnstoff hvis du skal fortsette.

Har prøvd drevspray fra hempell, jotun, seajet osv+ diverse andre remedier på påhengsmotor, messingpropell på snekka osv. Ingenting har klart å hindre groe der jeg ligger. Det "beste" jeg har kommet til, er selvpolerende alu bunnstoff og oppvaskbørste 5-6 runder i løpet av sesongen. Skal sies at bunnstoffet  slites fort av på propellene på DP-E drevet jeg har nå. Tror nok drevpose er den beste løsningen hvis du ikke vil ha groe og ligger med hekken sørover(mot) sola.

Volvo sier selv i vedlikeholdsmanual at dph skal stoffes. Har brukt litt forskjellig. Det som har virket desidert best er Seajet 038 drevspray. Nesten ikke groe. Før påføring går du over og fjerner alt sv rur og blåskjell etc. Deretter pusser du lett med en sånn svamp med slipepapir på. Jeg har brukt de fra Biltema. Siste ledd før stoffing er å dra over hele drevet med en fille med rødsprit for å fjerne støv og lignende. Deretter er det bare å kjøre på med to gode lag. 

Masker anodene på både drev og skjold, samt styre og tiltsylinder. Altså der det blanke kommer ut sv sylinderne!

Redigert av apaul (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...