Sjøkaptein Startet 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2018 Hei Litt usikker på når sist intercooler og oljekjølere sist var rengjort på min D6 310. Har tenkt å gjøre, jobbe selv, men har noe en god arbeidsbeskrivelse av jobben? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Dette er det skrevet mye om på forumet. Se bl a denne tråden: NB: Her finner du litt om den mer ekstreme varianten som går på demontering og deretter rens. Normalt skal det være nok å kjøre VPs systemrens gjennom. Det ligger flere gode tråder om det her også. Skal se om jeg finner en igjen. I tillegg er det Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 og her er en tråd til med litt stoff Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Og så fant jeg tråden jeg lette etter: Du må se på side 158 i denne tråden og bla ned til chiefengineers innlegg. Det viser en ganske genial patent. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Takk for godt svar og lenker til inlegg Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 er vel to mulige løsninger systemrens som sirkulerer eller skru ut kjølere og rens innmaten verkstedet mitt anbefalte siste variant - selvom det er mye mer timer å gjøre. Dette gjorde at vi oppdaget at kjøleren i intercoleren var tæret og at det var gryende saltvannslekkasje inn på luftsiden. Det hindret motorhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Jeg har gjort "ekstremvarianten" som HansH kaller den dvs. skrudd ut begge kjølerne og renset dem. Mye jobb men ikke direkte vanskelig og den anbefalte metoden. Jeg er ikke mekaniker av noe slag men har heller ikke ti tommeltotter. Du bør iallefall sette av god tid. Jeg brukte ca. to dager med skruing + at jeg tok med meg kjølerne hjem og renset de. Lagde dessverre ingen oppskrift, litt for spennende (glemte å ta bilder) og litt "negativitet" rundt denne jobben på båtplassen var årsaken til det. Hvis ingen andre lager en oppskrift er det mulig jeg prøver meg neste gang om et år eller to. Det trengs ikke spesialverktøy, men en god momentnøkkel er å anbefale. Gjorde selv tabben og skrudde over en bolt. Ordnet det dog enkelt (men dyrt) med et helicoil sett. Hvis du velger å skru, skift alle O-ringer de koster en del originalt men er greit å ha alt på stell. Ladeluftkjøleren var ganske grei å skru av, men mulig du må av med en dieselslange på dieselpumpa for å komme til en bolt, det finner du i så fall ut av. For å få ut innmaten trenger du en trekloss og slegge (rå makt). Ved montering brukes Super RTV silikon (Wurt) som pakningsmasse inn mot motor. For å få av oljekjøler må du av med vannpumpa, sjøvannsfilter etc. ellers ganske grei skruing, men litt vanskelig å finne alle skruene. Mener å huske at innmaten i den var enklere å få ut. Ved remontering brukte jeg en guffe fra Loctite (MR5923) på alle O-ringene. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Like viktig som å rense er å trykkprøve etter montering. Er man uheldig ved montering kan det bli katastrofalt. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Javel og hvordan tenker du det gjennomført? Jobben jeg gjorde ble gjort i samarbeid med VP verksted og det var aldri noe snakk om trykkprøving. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Ellers @Sjøkaptein siden du var usikker på kjølerene dine. Har du sjekket eksosbendet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.