Jump to content

D6 rens av intercooler og oljekjøler

Sjøkaptein

Recommended Posts

Dette er det skrevet mye om på forumet.

Se bl a denne tråden:

NB: Her finner du litt om den mer ekstreme varianten som går på demontering og deretter rens. Normalt skal det være nok å kjøre VPs systemrens gjennom. Det ligger flere gode tråder om det her også. Skal se om jeg finner en igjen.

I tillegg er det

er vel to mulige løsninger

systemrens som sirkulerer

eller skru ut kjølere og rens innmaten

verkstedet mitt anbefalte siste variant - selvom det er mye mer timer å gjøre. Dette gjorde at vi oppdaget at kjøleren i intercoleren var tæret og at det var gryende saltvannslekkasje inn på luftsiden. Det hindret motorhavari.

Jeg har gjort "ekstremvarianten" som HansH kaller den dvs. skrudd ut begge kjølerne og renset dem. Mye jobb men ikke direkte vanskelig og den anbefalte metoden.

Jeg er ikke mekaniker av noe slag men har heller ikke ti tommeltotter.

Du bør iallefall sette av god tid. Jeg brukte ca. to dager med skruing + at jeg tok med meg kjølerne hjem og renset de.

Lagde dessverre ingen oppskrift, litt for spennende (glemte å ta bilder) og litt "negativitet" rundt denne jobben på båtplassen var årsaken til det. Hvis ingen andre lager en oppskrift er det mulig jeg prøver meg neste gang om et år eller to.

Det trengs ikke spesialverktøy, men en god momentnøkkel er å anbefale. Gjorde selv tabben og skrudde over en bolt. Ordnet det dog enkelt (men dyrt) med et helicoil sett.

Hvis du velger å skru, skift alle O-ringer de koster en del originalt men er greit å ha alt på stell. 

Ladeluftkjøleren var ganske grei å skru av, men mulig du må av med en dieselslange på dieselpumpa for å komme til en bolt, det finner du i så fall ut av. For å få ut innmaten trenger du en trekloss og slegge (rå makt). Ved montering brukes Super RTV silikon (Wurt) som pakningsmasse inn mot motor.

For å få av oljekjøler må du av med vannpumpa, sjøvannsfilter etc. ellers ganske grei skruing, men litt vanskelig å finne alle skruene. Mener å huske at innmaten i den var enklere å få ut.

Ved remontering brukte jeg en guffe fra Loctite (MR5923) på alle O-ringene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...