Ludvig Nielsen Startet 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2018 Hei Jeg skal være borte halve juli og hele august og vurderer å leie ut båten min i denne perioden. Er det noen som har erfaringer med utleie av seilbåt (jeg har en bavaria AC32 fra 2003), evt vet hvor jeg kan finne informasjon eller gamle forumtråder der dette er tatt opp? Tematikk: Forsikring, hvor utleien bør annonseres, hva som går galt, økonomi, etc. På forhånd takk for hjelpen! Er ny i båtlivet, og må si at det er fantastisk!! :) -Ludvig- Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Tenker det første du må gjøre er å sjekke om forsikringen din dekkes når du leier ut båten. Det andre er at du må passe på å kreve et depositum som vil dekke egenandelen på forsikringen om det blir skade. Det er også stor sjanse for at leietaker kommer til å ha masse spørsmål før og underveis.. så det kan være noe å tenke over om du skal være bortreist selv. Vært inne på tanken selv men slått det fra meg.. blir for mye styr.. Hva er odsen for at leietaker sier i fra om han er uheldig og grunnstøter uten synlige skader? Blir vanskelig å legge skylden på noe om du oppdager skader ved innfesting på kjøl flere mnd etter at du har leid ut til 4-5 leietakere. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Det aller viktigste er vel riktig valg av leietaker. Har leid ut seilbåt en gang og da til virkelig ordensmennesker som tok godt vare på båten. Hvordan finner man de "riktige" leietakerne? Et absolutt minimum er å møte dem og å gå gjennom båten og "teste" ut deres kunnskaper og holdninger mest mulig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Code0 Svart 11.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Jeg søkte litt på forumet her, og de fleste er reserverte / negative. Jeg vet ikke hvor du bor, største marked er vel oslofjorden. Det er vel fler som vil leie enn leie ut, så du får nok 10-15000 i juliukene. Så om du trenger pengene er det verdt å vurdere. Det finnes utleiefirmaer som kan stå for det praktiske mht innsjekk / utsjekk, men de tar jo en cut. F.eks seilcharter.com. Fordel om du er ute av landet. Hvis du er ny til seiling betyr vel det at du ikke har utviklet dyp forelskelse med båten din, så om den får skade, så er det en forsikringssak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.