lundeberget9163 Startet 12.Mai.2018 Del på Facebook Startet 12.Mai.2018 Hei. Har problemer med å finne ut hvordan jeg skal koble strømmen fra dynamoen til batteriet og tenningen.er også et rele eller annen type strøm dings i mellom der. Er det noen som har et koblingsskjema evt. Tid til å forklare? Hilsen frustrert samboer av forvirret båteiere Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Koblingsskjema finnes i brukermanualen, kan lastes ned fra Volvo Penta. Alternativt i Servicemanualen. Originalt er dynamo koblet til pluss på startermotoren. Som igjen er koblet til startbatteriet. Men dette kan være endret, f.eks. i forbindelse med installasjon av separat batteribank for forbruk. Reléet er for glødepluggene. "Strømdings" kan være formotstanden for glødepluggene, men det blir gjetning. Lettere å svare om dere tar bilder av det dere lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
lundeberget9163 Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 IMG_20180513_223249236.jpgIMG_20180513_223213471_BURST002.jpgIMG_20180513_223409794. Ja jeg tror jeg fikk med noen bilder der nå(?) Er langt i fra noe fotograf og han som veit hva han har problemer med driver borte ved batteriet å roter. Tror strømmen ble helt borte nå så antar det er noe feil ett sted. Spørsmålet er hva er feil eller hvordan koble dette så det blir rett? Sitér dette innlegget Link to post
lundeberget9163 Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Sorry, men her ser det ut til at en amatør har splittet opp multi-kabelen fra instrumentpanelet og så koblet alt på nytt til motoren. Det reléet, som ser ut til å henge i luften, er for glødepluggene. Den runde, grå, komponenten er formotstand for pluggene. Her er dere nok nødt til å sjekke én og én ledning i henhold til tegningen nedenfor. At forbindelsen mellom instrumentpanel og motor er i orden. Ledningene er fargekodet. Begynn med å sjekke tenningsnøkkelen. Minimum, kun for å få startet motoren, krever at disse er i orden: Rød kabel permanent forbundet til batteriet via sikring. Denne sitter på motoren inne i et gjennomsiktig plastdeksel. Grønn kabel til gløderelé. Hvit kabel til starter. Tenningsnøkkelen har 3 posisjoner: Spenning på Instrumenter/ladelampe, dette er kjøreposisjon. Ved å vri, og holde, gir den spenning til gløderelé. Ved å trykke nøkkelen inn og så vri gir den spenning til startermotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.