Haukefer Startet 13.Mai.2018 Del på Facebook Startet 13.Mai.2018 (redigert) Hei, har ein bankelyd i motoren. Motoren er lettstarta, går veldig fint, oljetrykk er bra og temperatur er jevn og fin. Motoren er gått ca 1450t, Nåken så har ein formening om lyden? https://youtu.be/Pf7-IClGlyU Redigert 13.Mai.2018 av Haukefer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Nå er ikke jeg mekaniker, men undersøk litt nærmere om det kan være rådebank. Hvis rådene begynner å bli slitte så må du ikke fortsette å bruke motoren før de er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Haukefer Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 (redigert) Fikk beskjed av en at det ikke er rådebank, noen måte eg eventuelt kan finne ut om det er det? Hørre forresten ikkje lyden på litt høyere turtall. Redigert 13.Mai.2018 av Haukefer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Hvilket turtall lå den på under opptaket? Har du olje på dieselpumpa? Roger Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Her er hva Mike hos Lancing Marine, UK foreslår kan være årsaken til ulyden. du har Loose tappet or piston slap? Regards, Mike Bellamy Data: https://www.lancingmarine.com/databook_VI.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Haukefer Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 (redigert) Roger og Olina skrev 1 time siden: Hvilket turtall lå den på under opptaket? Har du olje på dieselpumpa? Roger Ehm, eg rekner igrunn med det. Har nett overtatt båten, skal ta oljeskift på motor og pumpe når eg kjem heim fra jobb, så det vil vise seg da, om det er lite olje, vil lyden eventuelt kunne komme der ifra då? Turtall på video her e litt usikkert, kanskje,rundt 1000? Redigert 13.Mai.2018 av Haukefer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Hørtes ut som ein ganske vanleg gammal ford med kanskje litt slakke dyser. Men det er ofte litt vanskeleg å identifisere lyder. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Haukefer Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Takk, der ble jeg litt beroliget ? Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Haukefer skrev 11 minutter siden: Takk, der ble jeg litt beroliget ? Det ville ikke jeg vært. Jeg ville fått det sjekket opp før du bruker den noe mer og så du slipper havari. Du kan jo forsøke å ringe til bil/lastebilverksted i nærheten og engasjere de for å sjekke det opp. De driver jo med dette til daglig, i stedet for vi som bare synser og mener (selv om jeg har skrudd min del og skiftet topppakning etc selv). I beste fall koster det deg et par tusen og du får du beskjed om at alt er ok, og du får en god båtsesong. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Saltos skrev for 2 timer siden: Det ville ikke jeg vært. Jeg ville fått det sjekket opp før du bruker den noe mer og så du slipper havari. Du kan jo forsøke å ringe til bil/lastebilverksted i nærheten og engasjere de for å sjekke det opp. De driver jo med dette til daglig, i stedet for vi som bare synser og mener (selv om jeg har skrudd min del og skiftet topppakning etc selv). I beste fall koster det deg et par tusen og du får du beskjed om at alt er ok, og du får en god båtsesong. Må si meg enig med Saltos her. Om det skulle skje noe og du er ute i dårlig vær. Så kan det fort bli kritisk. Det er bedre å vite enn å tro.. (sikkert delte meninger om det også) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Jeg ble kontaktet for en tid siden fordi en mann i den lokale båthavna hadde tilsvarende problem. Det kan være svært vanskelig å finne ut av slikt. En test jeg tok var å ruse motoren opp i turtall og gi den stopp. Da kuttes diesel tilførsel og forbrenningslyder forsvinner. Er lyden der fortsatt sjekk ventil klaringen. Disse vil oppstå med samme frekvens men lyden er ikke den samme. Er det fremdeles ulyd er det sannsynlig at den kommer fra et drivverk. På video hørtes det ut som en dyse. Ta en fille å løs høytrykksrøret. Forsvinner lyden er det en dyse som forstørre dårlig og gir detornasjon av drivstoff som medfører bankelyder. På motoren jeg undersøkte forsvant ikke lyden og motoren ble demontert. Veivlager hadde da slitasje slik at hvitt belegg var vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Haukefer Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Takk for svar, skal sjekke det du skriver ?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Har du funnet ut hva som var galt med motoren? Litt nyskjerrig :-) Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Haukefer Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Hei, har hatt dysene på sjekk nå. Feil åpningstrykk på samtlige dyser, 25bar på 5 av de, 35bar på ene. Håper dette kan ha noe å si for lyden :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Ja, da er det ikke rart det lager merkelige lyder. Normalt mener jeg det skal være 160-180 bar opningstrykk på desse dysene. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 En annen ting som kan lage lyd er feil ventilklaringer. På 2728 var det 0.oo18 tomme, mener jeg å huske.. Ble iallfall 0.46mm omregnet. 0.45 i praksis. Mulig det er det samme på din 2704? Sitér dette innlegget Link to post
Haukefer Svart 1.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2019 Åpningstrykket skal ver 205bar, her va den ene 170 ellers låg det på 180. Ventilklaring er justert. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 16.Januar.2021 Del på Facebook Svart 16.Januar.2021 Gammel post, men fant du noen gang ut av hva lyden kom av? Var det dysene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.