Jump to content

Maxi 108 tung på roret

EiSvIn

Recommended Posts

• 6 måneder senere...

Har du sjekket / skrudd opp «lager/tetningskoppen» på rorlageret som du finner under køyebenken i akterkabinen?

Under denne koppen ligger det talgpakning som må byttes en gang iblant. Talgpakning kan f eks kjøpes hos Maritime.

Hvis koppen er skrudd for teight så blir styringen treg, og hvis den er for slakk så kommer det inn vann når du seiler. (Jeg foretrekker litt vann framfor teight styring...).

Hvis du demontere / splitter kvadranten så får du god tilgang til lageret - men det spørs på hvor drevet / modig du er - men jobben er uproblematisk å gjøre.

Treghet i roret kan også skyldes friksjon i styrewirene - jeg ville koblet fra wirene og sjekket tregheten i roret uten wirene og med «lager/tetningskoppen» skrudd av.

Usikker på om wirene skal smøres, i noen tilfeller kan du risikere at det virker mot sin hensikt hvis materialet i wirestrømpen sveller grunnet oljetypen du bruker...... jeg har dog stor tro på gammaldags vaseline til slik smøring.

Roret er, slik jeg forstår det, lagret i en teflonbussing i nedre kant.

Det er lite trolig at treghet i styringen har sin årsak i denne bussingen. Problemet der nede er snarere at det blir slark og vibrasjon under seilas.

Lykke til.

Alf

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...