EiSvIn Startet 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2018 Hei hå! Er det noen som har erfaring med å bytte rorlagere på Maxi 108 eller tilsvarende? Båten min begynner å bli irriterende tung på roret, og jeg misstenker at det er rorlagerene som er modne for skifting. Men jeg vet svært lite om hvordan dette er konstruert. Er det noen som har noen tanker eller erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Har du vært oppe og stoffet i år ? Hvis ikke ville jeg begynt der. Mye groe kan gi både tungt ror og dårlig balanse på roret.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Festina_Lente Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 (redigert) Dette er en kjent problemstilling på Maxi 108. Ikke sikkert bytte av rorlager løser det. En del velger å bytte hele styresystemet: http://www.maximalt.dk/1152/maxi-108-opdatering Også på min båt er styresystemet byttet ut, har fått mange godord for dette! Redigert 14.Mai.2018 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Er det noen måte å «teste» rorlagrene på for å eliminere dem? Hvis jeg skrur av wirene får jeg jo en viss ide, men det er jo vanskelig å si eksakt uten å ha noen referanse. Er det noe annet enn bare hvor tungt det er som jeg kan se etter? Sitér dette innlegget Link to post
Alf Lande Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 Har du sjekket / skrudd opp «lager/tetningskoppen» på rorlageret som du finner under køyebenken i akterkabinen? Under denne koppen ligger det talgpakning som må byttes en gang iblant. Talgpakning kan f eks kjøpes hos Maritime. Hvis koppen er skrudd for teight så blir styringen treg, og hvis den er for slakk så kommer det inn vann når du seiler. (Jeg foretrekker litt vann framfor teight styring...). Hvis du demontere / splitter kvadranten så får du god tilgang til lageret - men det spørs på hvor drevet / modig du er - men jobben er uproblematisk å gjøre. Treghet i roret kan også skyldes friksjon i styrewirene - jeg ville koblet fra wirene og sjekket tregheten i roret uten wirene og med «lager/tetningskoppen» skrudd av. Usikker på om wirene skal smøres, i noen tilfeller kan du risikere at det virker mot sin hensikt hvis materialet i wirestrømpen sveller grunnet oljetypen du bruker...... jeg har dog stor tro på gammaldags vaseline til slik smøring. Roret er, slik jeg forstår det, lagret i en teflonbussing i nedre kant. Det er lite trolig at treghet i styringen har sin årsak i denne bussingen. Problemet der nede er snarere at det blir slark og vibrasjon under seilas. Lykke til. Alf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.