mnj0909 Startet 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2018 (redigert) Skal kjøpe nytt kombinert ekkolodd og kartplotter. Har idag et Garmin Echo 550c - ekkolodd med innvendig svinger - som er montert av tidligere eier. Tenkte i utgangspunktet å bruke samme svinger igjen til ny plotter/lodd. Det store spørsmålet er at den innvendige svingeren ser ut til å være en hekkmontert svinger som like vel er montert innvendig. Den er støpt ned i en liten "kloss", muligens for å få den mest mulig vannrett ift den skrå båtbunnen. Spørsmålet er om dette faktisk ER en hekkmontert svinger - og hvordan det er mulig at denne virker også montert innvendig? Eller er dette en "kombinert" svinger som kan brukes både inn- og utvendig? Stort mysterium...??? Redigert 14.Mai.2018 av mnj0909 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Ja det er en hekksvinger. Den funker innvendig men vil funke bedre utvendig? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Det er generelt ingen forskjell på en innvendig svinger og en hekksvinger, annet enn huset den er montert i. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Leste i en annen tråd her inne at de fleste har et bedre ekkolodd en de er klar over, det er ved skifte av svinger det er mest å hente. Nå kjenner jeg ikke garmin og heller ikke hvilken giver du har, men tror nok jeg ville sett på den også i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Interessant, takk til alle! Garmin har jo flere typer svingere, der de mest avanserte (ClearVu/SideVu) kun fås som hekkmonterte og ikke innvendige. Er det da slik at disse faktisk også kan brukes innvendig, dersom man lager en anordning som kompenserer for skrå bunnvinkel? Er det noen andre som har erfaring med innvendig bruk av utvendig svinger? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 De kan nokk brukes innvendig men tror resultatet blir elendig. En ekkoloddsvinger er jo en kombinert høyttaler/mikrofon som sender ut et lydsignal for så å lytte etter ekko fra det. Jo mer signalet må passere både på tur ut og inn jo dårligere blir resultatet. Det beste resultatet vil en oppnå med en svinger som står rett i vannet og så langt foran propellen som mulig for å unngå støy fra den. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Ja, jeg ser jo det. Jeg har bare ikke lyst til å lage (enda) et sårbart punkt / skroggjennomføring og håpet derfor å fine en brukbar løsning med innvendig montering. Men dersom den innvendige svingeren uansett er lik en hekkmontert blir signalene da uansett "elendige"? Eller er det slik at vanlig klassisk ekkolodding stiller mindre krav til svingeren (støy/signalstyrke osv) slik at klassisk ekkolodding fungerer greit med innvendig svinger, men at avansert (3D) ekkolodding (ClearVu/SideVu) stiller større krav og derfor ikke fungerer med innvendig svinger? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Får å få slike 3D greier til å virke brukes jo en svinger med flere smale stråler som til sammen danner et bilde av det som er under båten. For at dette skal virke er en avhengig av at disse strålene ikke avbøyes eller spres for mye. Når en lyd passere gjennom et sjikt som et skrog er vil lyden både avbøyes og spres utover. Dette med fører at resultatet bli elendig. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Jeg har monteret en sådan hæksvinger inde i båden. Ingen problemer med at få dybdedata - også i plan. Fiske-ekkoer får jeg også og kan se springlag mm. Så jeg har ingen udfordringer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Du ser at det er for hekkmontering på de to festene med klikkspor og hull til bolt. Svinger beregnet for hekkmontering kan festes innvendig mest muig midt i bunnen og i vater på en plan flate med mindre enn 10 graders vinkel. Det blir noe mindre rekkevidde enn utvendig montert og temperatur målinger blir ikke riktig om det er det, viser temp på skroget og ikke vannet. Fungerer ikke på tre eller stål skrog. Festes med epoksy lim som ikke er hurtigtørkende for å unngå luftbobler mellom svinger og skroget. Puss flaten med 60 og 160 papir og rengjør flaten for urenheter, olje, fett el.l. Legg på et 1,5mm tykt lag med epoksy og trykk svingeren ned til den er i kontakt med skroget og ha på noe vekt som holder den på plass ti limet er tørt. Men om du kjøper ny kartplotter med lodd, er det best å få festet den utvendig på hekk. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Det er kun en måte å montere inne i båten. Og det er med svingeren i en liten tank. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Mulligan skrev for 2 timer siden: Det er kun en måte å montere inne i båten. Og det er med svingeren i en liten tank. Det går an som jeg har nevnt over, sakset fra manual til Simrad jeg nettopp har kjøpt. Installering med å lime den fast, men har begrensninger. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Har du tenkt nøye igjennom om å montere en gjennomgående svinger? Om du ikke vil ha flere hull så tenk gjerne enda en gang ? Personlig så synes jeg at ekkolodd giver er en del av båten og gjennomgående er klart det beste. Men klart, om du bare ønsker å se dybden så er det greit med en innvendig men ønsker du noe mere så er gjennomgående tingen. Selvsagt kan det bli lekkasje men jeg synes fordelen veier opp risikoen for lekkasje. Dessuten er det ikke ofte det blir lekkasje om det er gjort ordentlig arbeid. Hvilken båt er det forresten? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Jeg har en hekksvinger montert innvendig. Den er satt fast i en kladd Sikaflex og har fungert utmerket i ganske mange år. Den eneste ulempen jeg kan se er at den ikke klarer så store dybder som den sannsynligvis ville ha klart ved utvendig montering. Det er et 200 meters ekkolodd, men den kutter ut ved ca. 100 meter. Men båten stikker bare 1,65 meter og jeg har bare 50 meter ankerkjetting. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 En får svinger spesielt for innvendig montering. Men disse er ikke beregnet for total scan/Side scan. Vil du ha alle disse nye muligheter, ja da er Transom (hekk) svinger eller thru-hul svinger eneste mulighet. Å en Thru-Hul med hele pakken er dyr. Koster fort like mye som ekkolodd hehe Monterte nettopp en Airmar P319 for Lowrance i båten sjøl. Ca 50mm hul, å den sitter godt når en fyller opp med marine silikon/sikaflex. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Denne får du til de fleste ekkolodd, å fungere helt topp. Ikke er den så veldig dyr heller. Mener jeg betalte ca 1600kr for den. http://www.airmar.com/productdescription.html?id=12 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.