Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Ut fra bildene ser det mest ut som dørken er lakkert med lakk eller en herdende olje, tenker da både på farge etter mange år, ripene i overflaten og hvordan porene virker som å ha sluppet lakk. Godt mulig forrige eier vasket over dørken med grønnsåpe, men hadde kun grønnsåpe blitt brukt på ubehandlet teak hadde du ikke hatt den fargen dørken har nå. For dørken din er teak:wink: Oregon pine har som nevnt en helt annerledes struktur i overflaten og mer kontrast mellom fargen på årringene og vårveden. Minner vel mest om malmen og tettvokst furu, hvis jeg skal sammenligne den med kjente treslag.

 

Når det gjelder lakk finnes det flere merker og typer som vil gi godt resultat. Spørsmålet er hvor slitesterk lakken skal være og hvilken glans du ønsker. Enkomponent lakk tåler mindre mekanisk slitasje enn tokomponente polyuretanlakker, samtidig er enkomponente lakker lettere å ha med å gjøre (ikke så avhengig av nøyaktig forarbeid, sprekker mindre opp ved temperatur- og fuktforandringer, osv.).

 

For enkomponente lakker kan en vanlig gulvlakk fungere (f.eks. Trestjerners gulvlakk), eller mer dedikerte båtlakker som f.eks. Epifanes sin klarlakk, med blank overflate. Dette er forholdsvis harde lakker som tåler mekanisk slitasje godt. Den blanke overflaten kan være fin å se på, men samtidig avslører den alle feil i underlaget og kan bli farlig glatt hvis det skulle komme vann på. Derfor er det ikke uvanlig å lakkere siste strøket med en silkematt lakk, noe som både skjuler ujevnheter og ikke blir like glatt. Det kan se ut som teakdørken din er lakkert med silkematt tidligere, noe jeg personlig synes gir et noe mer eksklusivt utseende for en dørk, men dette blir jo opp til den enkelte å avgjøre:smiley:

 

Skulle du velge en tokomponent klarlakk fås også slikt i blank glans og slikematt. Blant annet Biltema har tokomponent pulyuretanlakk til en grei pris, denne er semiblank i glansen. Hvis mer silkematt glans ønskes har også Epifanes og andre produsenter greie lakker. Fåes hos WestSystem, Maritim eller andre med litt utvalg i "maritime" lakker. Spesielt for tokomponente lakker er at disse ofte reagerer med underlaget hvis det der er rester etter enkomponent lakk fra tidligere. Da kan overflaten begynne å kruse seg og boble der reaksjonen skjer. Så tokomponent lakk er mer slitesterk enn enkomponent, men krever også mer forarbeid og nøyere rutiner i forhold til enkomponente lakker. I tillegg er tokomponent polyuretan hissigere for helsa enn de fleste enkomponente lakkene. Både ved påføring og ikke minst sliping av lakkert overflate må man være forsiktig og ha god lufttilgang, helst maske. 

 

Framgangsmåten for godt resultat kan være som følger:

  • Grovsliping av overflaten til gammel lakk er vekke (ekstra nøye hvis tokomponent skal brukes videre), så sliping med finere sandpapir. På teak trenger du ikke bruke finere enn P120-150 før lakk.
  • For fin overflate raskere kan du etter siste sliping med fint sandpapir fukte overflaten forsiktig med ei fuktig fille. Når overflaten så tørker skjer det en fiberreisning og overflaten blir ru og stygg igjen. Så sliper du lett over med fineste sandpapiret, slik at du tar spissene av disse reiste fibrene. Metoden kalles gjerne vannbeising og er en fin metode for å få glatt overflate. Må spesifisere at du ikke må gjøre trevirket dassbløtt, det er kun nødvendig med en forsiktig fukting av overflaten, vannet bør ikke trekke ned i dybden.
  • Til slutt en avfetting av overflaten. Vanligvis anbefaler jeg alltid aceton til slikt (billig og bra), men det kan være aceton reagerer med fugemassen (du kan eventuelt sjekke et lite synlig sted først), så da kan kanskje (den langt dårligere avfettingen) rødsprit være godt nok til formålet.
  • Lakkering. Selv foretrekker jeg finhåret lakkrulle av god kvalitet til flater, men det finnes også gode pensler som gjør jobben. På grunn av prosessen med fukting og lett sliping av fibertuppene tidligere er det ikke sikkert det blir nødvendig å slipe nevneverdig mellom strøkene. Litt avhengig av type lakk er det ofte en fordel å tynne det første strøket noe. Sjekk hva som står bakpå boksen, eventuelt brosjyra eller hva forhandleren sier. 
Hakkannen

Hakkannen

Ut fra bildene ser det mest ut som dørken er lakkert med lakk eller en herdende olje, tenker da både på farge etter mange år, ripene i overflaten og hvordan porene virker som å ha sluppet lakk. Godt mulig forrige eier vasket over dørken med grønnsåpe, men hadde kun grønnsåpe blitt brukt på ubehandlet teak hadde du ikke hatt den fargen dørken har nå. For dørken din er teak:wink: Oregon pine har som nevnt en helt annerledes struktur i overflaten og mer kontrast mellom fargen på årringene og vårveden. Minner vel mest om malmen og tettvokst furu, hvis jeg skal sammenligne den med kjente treslag.

 

Når det gjelder lakk finnes det flere merker og typer som vil gi godt resultat. Spørsmålet er hvor slitesterk lakken skal være og hvilken glans du ønsker. Enkomponent lakk tåler mindre mekanisk slitasje enn tokomponente polyuretanlakker, samtidig er enkomponente lakker lettere å ha med å gjøre (ikke så avhengig av nøyaktig forarbeid, sprekker mindre opp ved temperatur- og fuktforandringer, osv.).

 

For enkomponente lakker kan en vanlig gulvlakk fungere (f.eks. Trestjerners gulvlakk), eller mer dedikerte båtlakker som f.eks. Epifanes sin klarlakk, med blank overflate. Dette er forholdsvis harde lakker som tåler mekanisk slitasje godt. Den blanke overflaten kan være fin å se på, men samtidig avslører den alle feil i underlaget og kan bli farlig glatt hvis det skulle komme vann på. Derfor er det ikke uvanlig å lakkere siste strøket med en silkematt lakk, noe som både skjuler ujevnheter og ikke blir like glatt. Det kan se ut som teakdørken din er lakkert med silkematt tidligere, noe jeg personlig synes gir et noe mer eksklusivt utseende for en dørk, men dette blir jo opp til den enkelte å avgjøre:smiley:

 

Skulle du velge en tokomponent klarlakk fås også slikt i blank glans og slikematt. Blant annet Biltema har tokomponent pulyuretanlakk til en grei pris, denne er semiblank i glansen. Hvis mer silkematt glans ønskes har også Epifanes og andre produsenter greie lakker. Fåes hos WestSystem, Maritim eller andre med litt utvalg i "maritime" lakker. Spesielt for tokomponente lakker er at disse ofte reagerer med underlaget hvis det der er rester etter enkomponent lakk fra tidligere. Da kan overflaten begynne å kruse seg og boble der reaksjonen skjer. Så tokomponent lakk er mer slitesterk enn enkomponent, men krever også mer forarbeid og nøyere rutiner i forhold til enkomponente lakker. I tillegg er tokomponent polyuretan hissigere for helsa enn de fleste enkomponente lakkene. Både ved påføring og ikke minst sliping av lakkert overflate må man være forsiktig og ha god lufttilgang, helst maske. 

 

Framgangsmåten for godt resultat kan være som følger:

  • Grovsliping av overflaten til gammel lakk er vekke (ekstra nøye hvis tokomponent skal brukes videre), så sliping med finere sandpapir. På teak trenger du ikke bruke finere enn P120-150 før lakk.
  • For fin overflate raskere kan du etter siste sliping med fint sandpapir fukte overflaten forsiktig med ei fuktig fille. Når overflaten så tørker skjer det en fiberreisning og overflaten blir ru og stygg igjen. Så sliper du lett over med fineste sandpapiret, slik at du tar spissene av disse reiste fibrene. Metoden kalles gjerne vannbeising og er en fin metode for å få glatt overflate. Må spesifisere at du ikke må gjøre trevirket dassbløtt, det er kun nødvendig med en forsiktig fukting av overflaten, vannet bør ikke trekke ned i dybden.
  • Til slutt en avfetting av overflaten. Vanligvis anbefaler jeg alltid aceton til slikt (billig og bra), men det kan være aceton reagerer med fugemassen (du kan eventuelt sjekke et lite synlig sted først), så da kan kanskje (den langt dårligere avfettingen) rødsprit være godt nok til formålet.
  • Lakkering. Selv foretrekker jeg finhåret lakkrulle av god kvalitet til flater, men det finnes også gode pensler som gjør jobben. På grunn av prosessen med fukting og lett sliping av fibertuppene tidligere er det ikke sikkert det blir nødvendig å slipe nevneverdig mellom strøkene.
Hakkannen

Hakkannen

Ut fra bildene ser det mest ut som dørken er lakkert med lakk eller en herdende olje, tenker da både på farge etter mange år, ripene i overflaten og hvordan porene virker som å ha sluppet lakk. Godt mulig forrige eier vasket over dørken med grønnsåpe, men hadde kun grønnsåpe blitt brukt på ubehandlet teak hadde du ikke hatt den fargen dørken har nå. For dørken din er teak:wink: Oregon pine har som nevnt en helt annerledes struktur i overflaten og mer kontrast mellom fargen på årringene og vårveden. Minner vel mest om malmen og tettvokst furu, hvis jeg skal sammenligne den med kjente treslag.

 

Når det gjelder lakk finnes det flere merker og typer som vil gi godt resultat. Spørsmålet er hvor slitesterk lakken skal være og hvilken glans du ønsker. Enkomponent lakk tåler mindre mekanisk slitasje enn tokomponente polyuretanlakker, samtidig er enkomponente lakker lettere å ha med å gjøre (ikke så avhengig av nøyaktig forarbeid, sprekker mindre opp ved temperatur- og fuktforandringer, osv.).

 

For enkomponente lakker kan en vanlig gulvlakk fungere (f.eks. Trestjerners gulvlakk), eller mer dedikerte båtlakker som f.eks. Epifanes sin klarlakk, med blank overflate. Dette er forholdsvis harde lakker som tåler mekanisk slitasje godt. Den blanke overflaten kan være fin å se på, men samtidig avslører den alle feil i underlaget og kan bli farlig glatt hvis det skulle komme vann på. Derfor er det ikke uvanlig å lakkere siste strøket med en silkematt lakk, noe som både skjuler ujevnheter og ikke blir like glatt. Det kan se ut som teakdørken din er lakkert med silkematt tidligere, noe jeg personlig synes gir et noe mer eksklusivt utseende for en dørk, men dette blir jo opp til den enkelte å avgjøre:smiley:

 

Skulle du velge en tokomponent klarlakk fås også slikt i blank glans og slikematt. Blant annet Biltema har tokomponent pulyuretanlakk til en grei pris, denne er semiblank i glansen. Hvis mer silkematt glans ønskes har også Epifanes og andre produsenter greie lakker. Fåes hos WestSystem, Maritim eller andre med litt utvalg i "maritime" lakker. Spesielt for tokomponente lakker er at disse ofte reagerer med underlaget hvis det der er rester etter enkomponent lakk fra tidligere. Da kan overflaten begynne å kruse seg og boble der reaksjonen skjer. Så tokomponent lakk er mer slitesterk enn enkomponent, men krever også mer forarbeid og nøyere rutiner i forhold til enkomponente lakker. I tillegg er tokomponent polyuretan hissigere for helsa enn de fleste enkomponente lakkene. Både ved påføring og ikke minst sliping av lakkert overflate må man være forsiktig og ha god lufttilgang, helst maske. 

 

Framgangsmåten for godt resultat kan være som følger:

  • Grovsliping av overflaten til gammel lakk er vekke (ekstra nøye hvis tokomponent skal brukes videre), så sliping med finere sandpapir. På teak trenger du ikke bruke finere enn P120-150 før lakk.

 

  • For fin overflate raskere kan du etter siste sliping med fint sandpapir fukte overflaten forsiktig med ei fuktig fille. Når overflaten så tørker skjer det en fiberreisning og overflaten blir ru og stygg igjen. Så sliper du lett over med fineste sandpapiret, slik at du tar spissene av disse reiste fibrene. Metoden kalles gjerne vannbeising og er en fin metode for å få glatt overflate. Må spesifisere at du ikke må gjøre trevirket dassbløtt, det er kun nødvendig med en forsiktig fukting av overflaten, vannet bør ikke trekke ned i dybden.

 

  • Til slutt en avfetting av overflaten. Vanligvis anbefaler jeg alltid aceton til slikt (billig og bra), men det kan være aceton reagerer med fugemassen (du kan eventuelt sjekke et lite synlig sted først), så da kan kanskje (den langt dårligere avfettingen) rødsprit være godt nok til formålet.

 

  • Lakkering. Selv foretrekker jeg finhåret lakkrulle av god kvalitet til flater, men det finnes også gode pensler som gjør jobben. På grunn av prosessen med fukting og lett sliping av fibertuppene tidligere er det ikke sikkert det blir nødvendig å slipe nevneverdig mellom strøkene.
Hakkannen

Hakkannen

Ut fra bildene ser det mest ut som dørken er lakkert med lakk eller en herdende olje, tenker da både på farge etter mange år, ripene i overflaten og hvordan porene virker som å ha sluppet lakk. Godt mulig forrige eier vasket over dørken med grønnsåpe, men hadde kun grønnsåpe blitt brukt på ubehandlet teak hadde du ikke hatt den fargen dørken har nå. For dørken din er teak:wink: Oregon pine har som nevnt en helt annerledes struktur i overflaten og mer kontrast mellom fargen på årringene og vårveden. Minner vel mest om malmen og tettvokst furu, hvis jeg skal sammenligne den med kjente treslag.

 

Når det gjelder lakk finnes det flere merker og typer som vil gi godt resultat. Spørsmålet er hvor slitesterk lakken skal være og hvilken glans du ønsker. Enkomponent lakk tåler mindre mekanisk slitasje enn tokomponente polyuretanlakker, samtidig er enkomponente lakker lettere å ha med å gjøre (ikke så avhengig av nøyaktig forarbeid, sprekker mindre opp ved temperatur- og fuktforandringer, osv.).

 

For enkomponente lakker kan en vanlig gulvlakk fungere (f.eks. Trestjerners gulvlakk), eller mer dedikerte båtlakker som f.eks. Epifanes sin klarlakk, med blank overflate. Dette er forholdsvis harde lakker som tåler mekanisk slitasje godt. Den blanke overflaten kan være fin å se på, men samtidig avslører den alle feil i underlaget og kan bli farlig glatt hvis det skulle komme vann på. Derfor er det ikke uvanlig å lakkere siste strøket med en silkematt lakk, noe som både skjuler ujevnheter og ikke blir like glatt. Det kan se ut som teakdørken din er lakkert med silkematt tidligere, noe jeg personlig synes gir et noe mer eksklusivt utseende for en dørk, men dette blir jo opp til den enkelte å avgjøre:smiley:

 

Skulle du velge en tokomponent klarlakk fås også slikt i blank glans og slikematt. Blant annet Biltema har tokomponent pulyuretanlakk til en grei pris, denne er semiblank i glansen. Hvis mer silkematt glans ønskes har også Epifanes og andre produsenter greie lakker. Fåes hos WestSystem, Maritim eller andre med litt utvalg i "maritime" lakker. Spesielt for tokomponente lakker er at disse ofte reagerer med underlaget hvis det der er rester etter enkomponent lakk fra tidligere. Da kan overflaten begynne å kruse seg og boble der reaksjonen skjer. Så tokomponent lakk er mer slitesterk enn enkomponent, men krever også mer forarbeid og nøyere rutiner i forhold til enkomponente lakker. I tillegg er tokomponent polyuretan hissigere for helsa enn de fleste enkomponente lakkene. Både ved påføring og ikke minst sliping av lakkert overflate må man være forsiktig og ha god lufttilgang, helst maske. 

 

Framgangsmåten for godt resultat kan være som følger:

Grovsliping av overflaten til gammel lakk er vekke (ekstra nøye hvis tokomponent skal brukes videre), så sliping med finere sandpapir. På teak trenger du ikke bruke finere enn P120-150 før lakk.

 

For fin overflate raskere kan du etter siste sliping med fint sandpapir fukte overflaten forsiktig med ei fuktig fille. Når overflaten så tørker skjer det en fiberreisning og overflaten blir ru og stygg igjen. Så sliper du lett over med fineste sandpapiret, slik at du tar spissene av disse reiste fibrene.

 

Til slutt en avfetting av overflaten. Vanligvis anbefaler jeg alltid aceton til slikt (billig og veldig bra), men det kan være aceton reagerer med fugemassen (du kan eventuelt sjekke et lite synlig sted først), så da kan kanskje (den langt dårligere avfettingen) rødsprit være godt nok til formålet.

 

Lakkering. Selv foretrekker jeg finhåret rulle av god kvalitet til flater, men det finnes også gode pensler som gjør jobben. På grunn av prosessen med fukting og lett sliping av fibertuppene tidligere er det ikke sikkert det blir nødvendig å slipe nevneverdig mellom strøkene.

Hakkannen

Hakkannen

Ut fra bildene ser det mest ut som dørken er lakkert med lakk eller en herdende olje, tenker da både på farge etter mange år, ripene i overflaten og hvordan porene virker som å ha sluppet lakk. Godt mulig forrige eier vasket over dørken med grønnsåpe, men hadde kun grønnsåpe blitt brukt på ubehandlet teak hadde du ikke hatt den fargen dørken har nå. For dørken din er teak:wink: Oregon pine har som nevnt en helt annerledes struktur i overflaten og mer kontrast mellom fargen på årringene og vårveden. Minner vel mest om malmen og tettvokst furu, hvis jeg skal sammenligne den med kjente treslag.

 

Når det gjelder lakk finnes det flere merker og typer som vil gi godt resultat. Spørsmålet er hvor slitesterk lakken skal være og hvilken glans du ønsker. Enkomponent lakk tåler mindre mekanisk slitasje enn tokomponente polyuretanlakker, samtidig er enkomponente lakker lettere å ha med å gjøre (ikke så avhengig av nøyaktig forarbeid, sprekker mindre opp ved temperatur- og fuktforandringer, osv.).

 

For enkomponente lakker kan en vanlig gulvlakk fungere (f.eks. Trestjerners gulvlakk), eller mer dedikerte båtlakker som f.eks. Epifanes sin klarlakk, med blank overflate. Dette er forholdsvis harde lakker som tåler mekanisk slitasje godt. Den blanke overflaten kan være fin å se på, men samtidig avslører den alle feil i underlaget og kan bli farlig glatt hvis det skulle komme vann på. Derfor er det ikke uvanlig å lakkere siste strøket med en silkematt lakk, noe som både skjuler ujevnheter og ikke blir like glatt. Det kan se ut som teakdørken din er lakkert med silkematt tidligere, noe jeg personlig synes gir et noe mer eksklusivt utseende for en dørk, men dette blir jo opp til den enkelte å avgjøre:smiley:

 

Skulle du velge en tokomponent klarlakk fås også slikt i blank glans og slikematt. Blant annet Biltema har tokomponent pulyuretanlakk til en grei pris, denne er semiblank i glansen. Hvis mer silkematt glans ønskes har også Epifanes og andre produsenter greie lakker. Fåes hos WestSystem, Maritim eller andre med litt utvalg i "maritime" lakker. Spesielt for tokomponent lakker er at disse ofte reagerer med underlaget hvis det der er rester etter enkomponent lakk fra tidligere. Da kan overflaten begynne å kruse seg og boble der reaksjonen skjer. Så tokomponent lakk er mer slitesterk enn enkomponent, men krever også mer forarbeid og nøyere rutiner i forhold til enkomponente lakker. I tillegg er tokomponent polyuretan hissigere for helsa enn de fleste enkomponente lakkene. Både ved påføring og ikke minst sliping av lakkert overflate må man være forsiktig og ha god lufttilgang, helst maske. 

 

Framgangsmåten for godt resultat kan være som følger:

Grovsliping av overflaten til gammel lakk er vekke (ekstra nøye hvis tokomponent skal brukes videre), så sliping med finere sandpapir. På teak trenger du ikke bruke finere enn P120-150 før lakk.

 

For fin overflate raskere kan du etter siste sliping med fint sandpapir fukte overflaten forsiktig med ei fuktig fille. Når overflaten så tørker skjer det en fiberreisning og overflaten blir ru og stygg igjen. Så sliper du lett over med fineste sandpapiret, slik at du tar spissene av disse reiste fibrene.

 

Til slutt en avfetting av overflaten. Vanligvis anbefaler jeg alltid aceton til slikt (billig og veldig bra), men det kan være aceton reagerer med fugemassen (du kan eventuelt sjekke et lite synlig sted først), så da kan kanskje (den langt dårligere avfettingen) rødsprit være godt nok til formålet.

 

Lakkering. Selv foretrekker jeg finhåret rulle av god kvalitet til flater, men det finnes også gode pensler som gjør jobben. På grunn av prosessen med fukting og lett sliping av fibertuppene tidligere er det ikke sikkert det blir nødvendig å slipe nevneverdig mellom strøkene.



×
×
  • Create New...