Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Kjekt å høre det var til inspirasjon:thumbsup:

 

Baatplassen er et fint forum sånn sett, mange gode folk her med erfaringer og kunnskaper om det meste. Selv kommer jeg fort til kort på andre områder, da er det fint her da det alltid er en eller annen med kjennskap til emnet. Er man heldig har folk gjerne skikkelig fagkunnskap også:smiley:

 

Kom på at jeg glemte nevne noe forrige post; når det gjelder sliping.

  • Grovslipingen kan gjerne gjøres med en båndsliper med P60-papir (og finere) eller eksentersliper med P40 og finere. Eksentersliperen er enklest å bruke om du ikke har slipt en del med maskin før, selv om jeg personlig foretrekker båndsliperen, da den er langt mer effektiv. Bakdelen med båndsliper er at man må passe på å ha en kontinuerlig og jevn bevegelse på den, den er så effektiv at den alt for fort lager hakk og ujevnheter i lettslipte materialer som teak. 
  • Når lakken er slipt vekk og teakfargen begynner å bli jevn kan/bør overflaten slipes for hånd med langkloss bak sandpapiret. En langkloss kan du sage til selv av f.eks. en gammel benkeplate eller lignende. Det viktigste er at klossen må være helt rett/flat på den siden som vender ned mot baksiden av sandpapiret. Langklossen kan gjerne være 30-50cm eller lengre. Har laget og brukt langklosser på over meteren til enkelte formål, men for din del og denne slipejobben holder det fint med 30-50cm. Formålet med å slipe med en så lang klosse bak sandpapiret er å utjevne ujevnheter i overflaten fra grovslipingen. Med en vanlig liten pussekloss får man ikke tatt de store ujevnhetene. Litt avhengig av hvor ujevn overflaten har blitt under grovslipingen ville jeg ha startet med P40 eller P60 på langs av årringene (sånn sett på langs av teakstavene) til du føler alle ujevnheter fra grovslipingen er vekke. Glir du hånda over overflaten vil du raskt kjenne eventuelle ujevnheter, det er ikke like lett å se ujevnheter visuelt før overflaten er slipt med finere sandpapir. Jevnsliping med langkloss blir fort en ganske svett jobb da det kreves et jevnt press og lange jevne bevegelser for å få en jevn overflate, spesielt i starten.
  • Så kan du gå stegvis opp mot P120/P150, fremdeles med langkloss. Etter en eventuell vannbeising og fiberreisning kan du sveipe lett (som en fjær, men litt tyngre) over med P150 for hånd, uten klosse bak sandpapiret før støvsuging av overflaten og avfetting.

 

For best vedheft for lakken bør du helst lakkere første strøk samme dag som du avslutter slipingen. Lakken hefter på molekylnivå ved at de polare molekylene i lakken innretter seg etter de polare molekylene i teakens overflate. Går det et døng og to vil oksydering og lys begynne å bryte ned teakens overflate slik at vedheften blir dårligere.

Hakkannen

Hakkannen

Kjekt å høre det var til inspirasjon:thumbsup:

 

Baatplassen er et fint forum sånn sett, mange gode folk her med erfaringer og kunnskaper om det meste. Selv kommer jeg fort til kort på andre områder, da er det fint her da det alltid er en eller annen med kjennskap til emnet. Er man heldig har folk gjerne skikkelig fagkunnskap også:smiley:

 

Kom på at jeg glemte nevne noe forrige post; når det gjelder sliping.

  • Grovslipingen kan gjerne gjøres med en båndsliper med P60-papir (og finere) eller eksentersliper med P40 og finere. Eksentersliperen er enklest å bruke om du ikke har slipt en del med maskin før, selv om jeg personlig foretrekker båndsliperen, da den er langt mer effektiv. Bakdelen med båndsliper er at man må passe på å ha en kontinuerlig og jevn bevegelse på den, den er så effektiv at den alt for fort lager hakk og ujevnheter i lettslipte materialer som teak. 
  • Når lakken er slipt vekk og teakfargen begynner å bli jevn kan/bør overflaten slipes for hånd med langkloss bak sandpapiret. En langkloss kan du sage til selv av f.eks. en gammel benkeplate eller lignende. Det viktigste er at klossen må være helt rett/flat på den siden som vender ned mot baksiden av sandpapiret. Langklossen kan gjerne være 30-50cm eller lengre. Har laget og brukt langklosser på over meteren til enkelte formål, men for din del og denne slipejobben holder det fint med 30-50cm. Formålet med å slipe med en så lang klosse bak sandpapiret er å utjevne ujevnheter i overflaten fra grovslipingen. Med en vanlig liten pussekloss får man ikke tatt de store ujevnhetene. Litt avhengig av hvor ujevn overflaten har blitt under grovslipingen ville jeg ha startet med P40 eller P60 på langs av årringene (sånn sett på langs av teakstavene) til du føler alle ujevnheter fra grovslipingen er vekke. Glir du hånda over overflaten vil du raskt kjenne eventuelle ujevnheter, det er ikke like lett å se ujevnheter visuelt før overflaten er slipt med finere sandpapir. Jevnsliping med langkloss blir fort en ganske svett jobb da det kreves et jevnt press og lange jevne bevegelser for å få en jevn overflate, spesielt i starten.
  • Så kan du gå stegvis opp mot P120/P150, fremdeles med langkloss. Etter en eventuell vannbeising og fiberreisning kan du sveipe lett (som en fjær, men litt tyngre) over med P150 for hånd, uten klosse bak sandpapiret før støvsuging av overflaten og avfetting.

 

For best vedheft for lakken bør du helst lakkere første strøk samme dag som du avslutter slipingen. Lakken hefter på molekylnivå ved at de polare molekylene i lakken innretter seg etter de polare molekylene i teakens overflate. Går det et døg og to vil oksydering og lys begynne å bryte ned teakens overflate slik at vedheften blir dårligere.

Hakkannen

Hakkannen

Kjekt å høre det var til inspirasjon:thumbsup:

 

Baatplassen er et fint forum sånn sett, mange gode folk her med erfaringer og kunnskaper om det meste. Selv kommer jeg fort til kort på andre områder, da er det fint her da det alltid er en eller annen med kjennskap til emnet. Er man heldig har folk gjerne skikkelig fagkunnskap også:smiley:

 

Kom på at jeg glemte nevne noe forrige post; når det gjelder sliping.

  • Grovslipingen kan gjerne gjøres med en båndsliper med P60-papir (og finere) eller eksentersliper med P40 og finere. Eksentersliperen er enklest å bruke om du ikke har slipt en del med maskin før, selv om jeg personlig foretrekker båndsliperen, da den er langt mer effektiv. Bakdelen med båndsliper er at man må passe på å ha en kontinuerlig og jevn bevegelse på den, den er så effektiv at den alt for fort lager hakk og ujevnheter i lettslipte materialer som teak. 
  • Når lakken er slipt vekk kan/bør overflaten slipes for hånd med langkloss bak sandpapiret. En langkloss kan du sage til selv av f.eks. en gammel benkeplate eller lignende. Det viktigste er at klossen må være helt rett/flat på den siden som vender ned mot baksiden av sandpapiret. Langklossen kan gjerne være 30-50cm eller lengre. Har laget og brukt langklosser på over meteren til enkelte formål, men for din del og denne slipejobben holder det fint med 30-50cm. Formålet med å slipe med en så lang klosse bak sandpapiret er å utjevne ujevnheter i overflaten fra grovslipingen. Med en vanlig liten pussekloss får man ikke tatt de store ujevnhetene. Litt avhengig av hvor ujevn overflaten har blitt under grovslipingen ville jeg ha startet med P40 eller P60 på langs av årringene (sånn sett på langs av teakstavene) til du føler alle ujevnheter fra grovslipingen er vekke. Glir du hånda over overflaten vil du raskt kjenne eventuelle ujevnheter, det er ikke like lett å se ujevnheter visuelt før overflaten er slipt med finere sandpapir. Jevnsliping med langkloss blir fort en ganske svett jobb da det kreves et jevnt press og lange jevne bevegelser for å få en jevn overflate, spesielt i starten.
  • Så kan du gå stegvis opp mot P120/P150, fremdeles med langkloss. Etter en eventuell vannbeising og fiberreisning kan du sveipe lett (som en fjær, men litt tyngre) over med P150 for hånd, uten klosse bak sandpapiret før støvsuging av overflaten og avfetting.

 

For best vedheft for lakken bør du helst lakkere første strøk samme dag som du avslutter slipingen. Lakken hefter på molekylnivå ved at de polare molekylene i lakken innretter seg etter de polare molekylene i teakens overflate. Går det et døg og to vil oksydering og lys begynne å bryte ned teakens overflate slik at vedheften blir dårligere.

Hakkannen

Hakkannen

Kjekt å høre det var til inspirasjon:thumbsup:

 

Baatplassen er et fint forum sånn sett, mange gode folk her med erfaringer og kunnskaper om det meste. Selv kommer jeg fort til kort på andre områder, da er det fint her da det alltid er en eller annen med kjennskap til emnet. Er man heldig har folk gjerne skikkelig fagkunnskap også:smiley:

 

Kom på at jeg glemte nevne noe forrige post; når det gjelder sliping.

Grovslipingen kan gjerne gjøres med en båndsliper med P60-papir (og finere) eller eksentersliper med P40 og finere. Eksentersliperen er enklest å bruke om du ikke har slipt en del med maskin før, selv om jeg personlig foretrekker båndsliperen, da den er langt mer effektiv. Bakdelen med båndsliper er at man må passe på å ha en kontinuerlig og jevn bevegelse på den, den er så effektiv at den alt for fort lager hakk og ujevnheter i lettslipte materialer som teak. 

 

Når lakken er slipt vekk kan/bør overflaten slipes for hånd med langkloss bak sandpapiret. En langkloss kan du sage til selv av f.eks. en gammel benkeplate eller lignende. Det viktigste er at klossen må være helt rett/flat på den siden som vender ned mot baksiden av sandpapiret. Langklossen kan gjerne være 30-50cm eller lengre. Har laget og brukt langklosser på over meteren til enkelte formål, men for din del og denne slipejobben holder det fint med 30-50cm. Formålet med å slipe med en så lang klosse bak sandpapiret er å utjevne ujevnheter i overflaten fra grovslipingen. Med en vanlig liten pussekloss får man ikke tatt de store ujevnhetene. Litt avhengig av hvor ujevn overflaten har blitt under grovslipingen ville jeg ha startet med P40 eller P60 på langs av årringene (sånn sett på langs av teakstavene) til du føler alle ujevnheter fra grovslipingen er vekke. Glir du hånda over overflaten vil du raskt kjenne eventuelle ujevnheter, det er ikke like lett å se ujevnheter visuelt før overflaten er slipt med finere sandpapir. Jevnsliping med langkloss blir fort en ganske svett jobb da det kreves et jevnt press og lange jevne bevegelser for å få en jevn overflate, spesielt i starten. Så kan du gå stegvis opp mot P120/P150, fremdeles med langkloss. Etter en eventuell vannbeising og fiberreisning kan du sveipe lett (som en fjær, men litt tyngre) over med P150 for hånd, uten klosse bak sandpapiret før støvsuging av overflaten og avfetting.

 

For best vedheft for lakken bør du helst lakkere første strøk samme dag som du avslutter slipingen. Lakken hefter på molekylnivå ved at de polare molekylene i lakken innretter seg etter de polare molekylene i teakens overflate. Går det et døg og to vil oksydering og lys begynne å bryte ned teakens overflate slik at vedheften blir dårligere.



×
×
  • Create New...